ورودی‌هایی که با عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» فاصله دارد

ورودی هر شهر به عنوان پیشانی آن شهر همواره مورد توجه و دقت مسافران و رهگذران است و می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن به مسافران و گردشگران داشته باشد.

به گزارش ایمنا، اصفهان از جمله شهرهایی است که نقاط گردشگری زیادی را در خود جا داده، اما متاسفانه تاکنون برای ورودی‌های این کلانشهر اقدام اساسی صورت نگرفته و در بسیاری از ورودی‌های آن، مسافران با مناظری همچون فعالیت تعمیرگاه‌های خودرو، انبارها، گاراژها و ... مواجه می‌شوند که نه تنها نشانی از هویت شهری ندارد، بلکه تاثیر ناخوشایندی در ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

اهمیت ورودی‌های شهر آن قدر است که هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان و افراد تازه وارد به شهر را ایجاد کند، اما امروزه ورودی شهرهای ایران با نصب یک تابلو در عرصه‌ای نامشخص معنا می‌شود و فرد پس از ورود به شهر متوجه آغاز شهر می شود.

گذشته از این ساخت و سازهای کارگاهی، بناهای مسکونی پراکنده که در گذشته به دلیل ارزانی قیمت زمین‌های خارج از محدوده در مناطق ورودی احداث شده‌ به ورودی شهر چهره نازیبایی داده‌ است، بنابراین ورودی شهرها طبق ضوابط شهری باید به گونه‌ای طراحی شود که با جذابیت تمام نشان دهنده ویژگی‌های آن شهر باشد، تأکید و توجه به ورودی و ساخت آن مطابق با اقلیم و هویت شهر می‌تواند سبب تعریف هر شهر، جذب گردشگر و حفاظت از فرهنگ و اقلیم شهر باشد که این خود گامی در راستای توسعه پایدار شهری است.

ساماندهی ورودی جی همزمان با عملیات احداث تقاطع کارخانه قند

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه برای تهیه طرح ۱۱ ورودی شهر اصفهان مشاورانی انتخاب شده‌اند، گفت: مطالعاتی بر روی طرح تفصیلی، طرح راهبردی وکاربری اراضی اطراف ورودی‌ها در حال انجام است.

محمد نورصالحی افزود: برای دو ورودی شهر یکی از سمت فرودگاه شهید بهشتی و دیگری از سمت خیابان جی به صورت مشخص مشاور دوم انتخاب شده است، اظهارکرد: در حال حاضر طرح  ورودی فرودگاه یا همان "تشریفات" تهیه و در استانداری و اداره کل راه و شهرسازی ارایه شده تا مصوبات مربوطه  دریافت شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای ورودی تشریفات در سال‌جاری بودجه پیش بینی شده است، ادامه داد: برای ورودی از سمت خیابان جی، با توجه به اینکه رینگ چهارم از میان اراضی کارخانه قند عبور می‌کند، پلی بر روی خیابان جی به عنوان تقاطع غیر همسطح رینگ چهارم احداث می‌شود و همزمان طرح معماری برای آن تهیه شده که مراحل نهایی را طی می‌کند تا پس از اجرای عملیات عمرانی، دروازه ورودی متناسب با معماری شهر اصفهان ساخته شود.

تغییرات در خط بدنه ورودی تشریفات

معاون عمران شهری شهردار اصفهان به ایمنا گفت: از سال ۹۴ ساماندهی ۱۱ ورودی شهر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت و معاونت شهرسازی نیز به همین منظور از مشاوران دعوت به همکاری کرد.

ایرج مظفر اظهارکرد: یکی از ورودی‌ها به میدان استقلال ختم می‌شد که هنگام اجرای تقاطع غیر همسطح این میدان، ورودی شمال غرب اصفهان نیز با نصب المان و مناره شکل گرفت.

وی دومین ورودی در اولویت ساماندهی را ورودی تشریفات از سمت فرودگاه شهید بهشتی خواند و افزود: در حال حاضر طراحی‌های آن انجام شده است، اما مباحث ارتباطی بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد که باید در خط بدنه تغییراتی داده شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته چهار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی ورودی تشریفات در نظر گرفته شد که به دلیل مشکلات مالی تأمین اعتبار نشد، ادامه داد:  امسال سه میلیارد تومان اعتبار برای این ورودی پیش‌بینی شده، اما اجرای طرح مستلزم حل مباحث بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی است.

وی تصریح کرد: ساماندهی ورودی تشریفات یک کار مشترک است که بخشی از آن در محدوده اصفهان روبه روی هسته و ورودی میدان لاله و بخش دیگر آن خارج از محدوده شهری است که مسایل مربوط به آن باید حل شود.

مظفر گفت: ورودی اصفهان از سمت خیابان جی با رینگ چهارم تداخل دارد، از این رو همزمان با احداث تقاطع کارخانه قند، المان طراحی شده برای دروازه ورودی اجرا می‌شود، اما ساماندهی محور و دیگر مباحث آن در بودجه امسال نیست و در سال‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

اجرای ورودی مناسب فقط مربوط به شهرداری نیست

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان نیز اظهارکرد: هر شهری مقدمه ورودی دارد، ورودی‌ها باید با هویت شهر سنخیت داشته باشد، از این رو تعریف و اجرای ورودی مناسب برای شهرکاری دسته جمعی است و فقط به شهرداری مربوط نمی‌شود.

حسن مؤذنی به خبرنگار ایمنا گفت: متولی اصلی مناسب‌سازی ورودی های شهر، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری است، شهرداری در صدد ساماندهی ورودی‌های شهر برآمده که بخشی از آن مربوط به سازمان زیباسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ورودی شهرها مباحث ترافیکی، فضای سبز و زیباسازی مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان زیباسازی بر حسب نیاز اقدامات محوله را انجام خواهد داد.

با مشارکت مردم همین شهر، مشکلات ورودی‌ها را حل کنیم

یک کارشناس ارشد معماری در این باره با بیان اینکه شهر اصفهان بر اساس تصمیم‌گیری‌های قبلی و مطالعات انجام شده ۱۱ ورودی با اهمیت دارد، گفت:  ورودی از سمت فرودگاه در شمال شرق اصفهان، ورودی از سمت جاده دولت آباد در شمال شرق، ورودی جاده دولت آباد یا بعثت در شمال،  ورودی از خیابان کاوه در شمال شهر، ورودی خیابان استقلال و امام خمینی(ره) از سمت شاهین شهر در شمال غربی شهر، ورودی از سمت خیابان کهندژ در غرب، ورودی از سمت خیابان آتشگاه در غرب، ورودی اتوبان ذوب آهن در جنوب غرب، ورودی از سمت جنوب اصفهان و حد فاصل بهارستان تا خود شهر اصفهان در جنوب، خیابان شهید آوینی از سمت اشکاوند یا آبشار سوم به اصفهان و ورودی خیابان جی از سمت نائین ورودی‌های شهر اصفهان به شمار می‌رود که ساماندهی آنها در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته است.

مسعود کریمیان تصریح کرد: شهر اصفهان ورودی‌های فرعی زیادی از جمله ورودی از سمت خیابان مشتاق سوم یا سلمان فارسی، خیابان صفه، خیابان میرزاطاهر و خیابان شهیدان از سمت غرب، یا خیابان ولی‌عصر که از سمت شهرک ولی‌عصر و ... دارد که از دید مدیریت شهری در بحث ورودی‌ها در اولویت‌های دوم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دلیل اصلی شهرت جهانی اصفهان، ویژگی های معماری با ارزش آن بوده است، ادامه داد: اصولاً تمام شهرهای قدیمی که سابقه تاریخی سکونت در آنها وجود داشته است به معماری و شهرسازی اهمیت می دادند و هنگام نزدیک شدن به دروازه‌های ورودی و آثار تمدن شهری ابتدا به توصیف زیبایی‌ها و حکمت‌هایی که پشت صحنه این زیبایی‌ها وجود دارد و سپس به ارزش‌های علمی، فرهنگی و مدنیت شهر می پرداختند که مورد رضایت شهروندان قرار می‌گرفت.

این کارشناس ارشد معماری افزود: امروزه علی‌رغم اینکه بیشتر سفرها با استفاده از خودرو انجام می‌شود و با سرعت بیشتری نسبت به گذشته وارد شهرها می شویم، اگر در ورودی شهر به عنوان مثال باغ یا مزارع تقسیم‌بندی شده و منظم یا درختکاری های زیبا، ساختمان‌های خدماتی منظم و مرتبی ببینیم که با سیمای شهری هماهنگ باشد و تمام اقدامات و کاربری های آن با برنامهریزی باشد، حس خوبی به مسافران دست می‌دهد.

وی ادامه داد: سیمای شهری مناسب، نمادها، رنگ‌ها و به طورکلی زیبایی کالبد ظاهری ورودی‌ها بهتر از زمانی است که هنگام ورود به شهر با دیوارهای خراب، ساختمان‌های ناهماهنگ، لاشه خودروهای تصادفی یا زنگ زده، بعضی از خدمات به هم ریخته یا یک سری دسترسی‌های خطرناک که بلافاصله وارد شهر می‌شوند، باشیم.

کریمیان با تاکید بر اینکه باید به سمت ایجاد کردن نظم و انضباط، سیمای شهری و بهینه کردن خدمات در ورودی‌های شهر پیش برویم، گفت: به هرحال عقل و دانش انسان‌ها در شهرهای پیشرفته با توان آنها در به وجود آوردن نظم و زیبایی و هماهنگی سنجیده می‌شود، از این رو در شهر اصفهان با توجه به قدمت و پیشینه این شهر باید بتوانیم با مشارکت مردم همین شهر، مشکلات ورودی‌های شهر را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان در سال‌های ۸۶ و ۸۷ در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفت و پس از انجام مقدمات کار با یک فراخوان عمومی ملی از بین مشاوران مطرح شهرسازی کشور، یک مشاور انتخاب و قرارداد اولیه منعقد شد.

 مدیر معماری و طراحی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهارکرد: با توجه به اینکه ورودی های شهر اصفهان از مرزهای محدوده شهر خارج و وارد حریم شهرهای دیگر مثل خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، بهارستان، درچه و ... می‌شد، همچنین اطلاعات از املاک و کاربری‌ها بسیار ناقص بود، برای جمع‌آوری اطلاعات زمان زیادی طول کشید، اما در ادامه با استفاده از عکس های هوایی، بازدید نمای تعدادی از ورودی‌ها همچنین شناسایی نحوه تعامل با ذی‌نفعان، مباحث سرمایه‌گذاری و مشارکت و مکان‌یابی مجموعه های خدمات رسانی ورودی شهر به صورت کلی تعریف و در این ارتباط هماهنگی‌ها و جلساتی با اداره کل راه و شهرسازی و استانداری اصفهان برگزار شد.

وی با بیان اینکه بر اساس راهبردهای تعریف شده و خروجی جلسات شواری سیاست‌گذاری برای تعیین اولویت‌های شهر از ۱۱ ورودی شهر اصفهان، تعداد چهار ورودی به عنوان اولویت‌های اول ساماندهی انتخاب و مصوب شد، گفت: از بین چهار ورودی نیز به تربیب ورودی از سمت فرودگاه شهید بهشتی با عنوان «ورودی تشریفات» و ورودی از سمت میدان استقلال با عنوان «ورودی علم و فناوری» در اولویت ساماندهی قرار گرفت.

کریمیان تصریح کرد: از این رو قرارداد دیگری به عنوان مطالعات شهری برای چهار محور اولویت اول با همان مشاوری که طرح‌های راهبردی را تهیه کرده بود، منعقد شد و در حال حاضر مطالعات و طراحی شهری محور فرودگاه به اتمام رسیده است.

وی گفت: در سال جاری برای ورودی تشریفات اعتباری معادل دو میلیارد تومان در بودجه منطقه ۱۰ و یک میلیاردتومان از اعتبارات شهرداری مرکزی پیش بینی شده تا طرح‌های تایید شده با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی اجرا شود.

 مدیر معماری و طراحی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به ورودی شمال از سمت میدان استقلال گفت: طراحی شهری این مسیر حدفاصل دانشگاه صنعتی تا محدوده شاهین شهر هنگام عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح میدان استقلال کامل و نمادهای زیبایی در این ورودی نصب شد.

وی ادامه داد: طراحی شهری دو ورودی جی و خلیج فارس نیز تا حد زیادی پیشرفت کرده و جلسات مربوطه با ترتیب اولویت در حال انجام است که امیدواریم که تا پایان سال‌جاری تکمیل و طرح های اجرایی آن ارایه شود تا بتوانیم طراحی سایر ورودی‌ها را نیز انجام دهیم.

کریمیان خاطرنشان کرد: بعد از این چهار ورودی هفت ورودی اصلی دیگر شهر را در دستور کار قرار می دهیم تا بتوانیم برای آینده شهر اصفهان برنامه‌ریزی خوبی انجام داده و و ورودی‌های شهر را متناسب با پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کنیم.

به گزارش ایمنا، ورودی هر شهر به عنوان نخستین و آخرین سکانس پیش روی مخاطب با هر شهر است که به نوعی فرهنگ و هویت ملی مردم را به نمایش می‌گذارد.

بخش عمده تصویر شهر در لحظه ورود به یک شهر شکل می‌گیرد که این امر نقش عمده‌ای از شخصیت بخشی آن شهر را ایفا می‌کند، بنابراین توجه مسئولان ذیربط نسبت به ورودی‌ها و تدوین راهکارهایی برای زنده کردن مفهوم ورود به شهر ضروری است.

گزارش از: راضیه کشاورز- سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 343421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
    3 0
    با سلام واقعا حیف اصفهانه که ورودیهای در خور نداره انشالله در این زمینه کار اصولی و سریع بشه
  • حسین IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    1 0
    بدترین ورودی مربوط به جنوب اصفهان هست کیفیت اسفالت و خط کشی و نور تا قبل از سپاهان شهر یک طرف و وضعیت نابسامان زیر پل راه اهن که برای نازیبا کردن یک شهر کافیه