۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
رکود اقتصادی در قوطی‌های کنسرو

شهرضا – صنعت صید، صیادی و تولید کنسرو ماهی در کشور و استان اصفهان با چالش‌هایی مواجه است که ادامه فعالیت در این عرصه را برای فعالان آن، دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، وقتی سخن از تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی می‌شود، شاید ذهن‌ها به سوی محصولاتی همچون لوازم خانگی یا خودروسازی برود، اما تولید دنیای متنوع از محصولات را شامل می‌شود که شمارش همه انواع آن‌ها دشوار است.

فعالان صنعتی و کارآفرینان در هرگوشه از خاک پهناور ایران در بخش‌های مختلف، محصولاتی را تولید می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در نوع خود کم‌نظیر یا بی‌نظیر است.

شاید برخی گمان کنند فعالیت در بخش‌های خاصی همچون صید و پرورش آبزیان مختص مناطق جنوبی و شمالی کشور است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استقرار در کنار دریاها، شرایط مناسبی برای این منظور دارند، اما این همه واقعیت نیست.

تلاش اصفهانی‌ها در بازار تولید ماهی کشور

مجتبی فوقی، مدیر شیلات و امور آبزیان استان اصفهان با اشاره به جایگاه این استان در تولید ماهی و سایر آبزیان، تصریح می‌کند: کشور ایران دارای ۲۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی است که این مهم زمینه بسیار خوبی برای صید انواع ماهی است.

وی می‌گوید: از حدود دو دهه گذشته در کنار صید ماهی از سواحل شمالی و جنوبی کشور در بعضی استان‌ها نیز مراکز پرورش ماهی ایجاد شده است.

فوقی با بیان اینکه اصفهان در یکی از خشک‌ترین مناطق کشور واقع شده است، می افزاید: باوجود مشکلاتی نظیر کم‌آبی و خشکسالی در این استان، سالانه ۷۳۰۰ تن انواع ماهی‌های پرورشی در استان اصفهان تولید می‌شود.

مصرف ماهی در کشور کمتر از میانگین جهانی

شهره مسائلی، مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح می‌کند: در سالیان اخیر میزان تولید آبزیان در استان اصفهان افزایش یافته و ۶۰ درصد قزل‌آلای تولیدی در این استان به تهران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه اندک مصرف آبزیان در استان اصفهان از چالش‌های فراروی صنعت شیلات است که در نهایت منجر به ایجاد صدماتی به سلامت افراد می‌شود، می گوید: سرانه مصرف ماهی در ایران ۸.۵ کیلوگرم در سال بوده در حالی که این میزان در جهان ۱۸.۹ کیلوگرم است.

براساس اعلام سامانه مدیریت شیلات استان اصفهان این استان دارای ۲۲ شهرستان، ۸۱ شهر، ۴۳ بخش و ۱۲۱ دهستان است که علاوه بر دارا بودن ۴۰۲۹ چشمه دائمی، ۸۶۰ چشمه فصلی،۴۸۵۶ رشته قنات دایر و در جریان، ۱۰۱۵ رشته قنات بایر و دارای ۲۷ هزار و  ۵۵۹حلقه چاه بوده است.

شهرستان های فریدن، فریدون‌شهر، چادگان، خوانسار، گلپایگان، نطنز، سمیرم، شهرضا و ... با وجود منابع آبی خرد و کلان امکانات وسیع و مطلوبی جهت پرورش عمده ماهیان سردآبی و به صورت محدود در بعضی از آنها تولید ماهیان گرمابی وجود دارد.

در شهرستان شهرضا ۲۲ واحد تولید آبزیان وجود دارد که سالانه بیش از ۴۰۰ تن انواع ماهی تولید می‌کند، اما میزان مصرف آبزیان در این شهرستان حتی پایین‌تر از میانگین استانی است که علت مهم آن مسائل اقتصادی استمصرف ماهی در شهرضا کمتر از میانگین استانی

مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به تحقیق انجام شده برای سنجش میزان مصرف ماهی در میان شهرستان‌های استان، می گوید: ۷۴ درصد از مردم شهرستان شهرضا، گرانی را علت مصرف کم ماهی عنوان کرده‌اند.

مسائلی می افزاید: کمتر از ۲۰ درصد مردم این شهرستان در یک ماه دو وعده غذایی ماهی مصرف می‌کنند و کمتر از ۱۰ درصد مردم شهرضا قزل‌آلا مصرف می‌کنند و ماهیان پرورشی تنها در سبد غذایی پنج درصد از آنان جای دارد.

وی تصریح می‌کند: میانگین مصرف ماهی در شهرضا ۲.۳ کیلوگرم در سال و کمتر از میانگین استانی است، اما صنعت صید، صیادی و تولید کنسرو ماهی در کشور و استان اصفهان با چالش‌هایی مواجه است که ادامه فعالیت در این عرصه را برای فعالان آن، دشوار کرده است.

کنسروسازی، صنعتی رو به افول

مسعود بختیاری، مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تقریبا ۱۳۰ کارخانه تولید کنسرو در کشور وجود دارد، اما تنها ۳۰ واحد از این کارخانجات فعال هستند و بسیاری از واحدهای فعال نیز با نصف یا کمتر از نصف ظرفیت تولید می‌کنند.

وی علت رکود حاکم بر این کارخانجات را مشکلات موجود در صنعت غذای کشور و صنعت کنسرو ماهی می‌داند و می افزاید: از مهم ترین مشکلات صنعت کنسرو وجود معضلاتی در تأمین ماده اولیه است.

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور تصریح می‌کند: میزان صید داخلی، پاسخگوی نیاز کارخانجات نیست در حالی که صید داخلی در مقایسه با صید صنعتی در جهان، کیفیت کمتری دارد.

بختیاری ادامه می‌دهد: در حوزه ماهی وارداتی نیز بازار متلاطم ارز مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این بخش ایجاد کرده و امید است دولتمردان نیز با دیدگاه بهتری فعالیت‌های این بخش را بررسی کنند و گمان نکنند که ماهی یک ماده غذایی تجملاتی است.

وی تأکید می‌کند: لازم است همان گونه که از کالاهای استراتژیک همچون گندم حمایت می‌شود از ماهی و صنعت کنسروسازی نیز حمایت شود تا آن با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار گیرد، اما متأسفانه در حال حاضر این گونه نیست.

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور می‌گوید: سایه مشکلاتی همچون مالیات بر ارزش افزوده بر محصولات سلامت محور همچون کنسرو ماهی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر حذف شود یا کاهش پیدا کند.

بختیاری با بیان اینکه کارخانه «شیدان» که آخرین فن‌آوری جهان در تولید و بسته‌بندی کنسرو را در اختیار داشت در حال حاضر تعطیل شده است، می گوید: در استان اصفهان نیز فعالان این بخش با مشکلاتی همانند سایر استان‌های کشور مواجه هستند؛ چند کارخانه بسیار خوب در استان اصفهان وجود داشت که متأسفانه در حال حاضر فعال نیستند.

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور با بیان اینکه در استان اصفهان ۱۰ کارخانه تولید کنسرو وجود داشت که یا تعطیل هستند یا با ظرفیتی کمتر، تولید می‌کنند، می گوید: استان اصفهان در برهه‌ای از زمان بعد از استان سیستان و بلوچستان که قطب صید و صیادی کشور است، بیشترین میزان تولید کنسرو را داشت، اما به دلیل مشکلات عنوان شده این صنعت در حال حاضر با مشکل مواجه شده است تا جایی که در حال حاضر تنها یک کارخانه با همه ظرفیت فعالیت می‌کند.

گزارش از:عباس صادقی خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 343389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.