اصفهان؛ الگوی اجرای شبکه پروژه های محرکه توسعه کلان شهرها شود

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: اصفهان می تواند به صورت منحصر به فرد در زمینه ایجاد شبکه پروژه های محرکه توسعه، الگوی دیگر شهرهای کشور شود. 

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمد سعید ایزدی در نشست تخصصی شهرداری اصفهان با موضوع "فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرکه" اظهار کرد: طی دهه های گذشته کیفیت زندگی در شهرها روند نزولی داشته و با چالش بین قدیم و جدید روبه رو بوده است.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی از پروژه‌های ناموفق گذشته عبرت می‌گیرند و از اجرای مجدد آن جلوگیری می کنند، ادامه داد: متاسفانه در کشور ما از اقدامات گذشته درس های لازم گرفته نمی شود و بسیاری از آن ها تکرار می شود. 

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نظام طرح ریزی و برنامه ریزی شهرها کوتاهی شده است، خاطر نشان کرد: امنیت و ایمنی در طرح های جامع و تفصیلی شهرها باید مد نظر گرفته شود و در طرح‌های جامع به کلید واژه‌های ایمنی و امنیت که لازمه فضاهای شهری است توجه شود.

وی افزود: لازم است در نظام طرح ریزی و برنامه ریزی شهرها تحول ایجاد شود تا کیفیت زندگی شهرها ارتقا یابد.

ایزدی با انتقاد از اجرای پروژه های بزرگ مقیاس در کشور و ناتمام ماندن آنها طی سالیان گذشته تصریح کرد: در گذشته های دور با توجه به شرایط زمانی، پروژه های بزرگ مقیاسی همچون میدان نقش جهان اجرا شده که تعداد آن ها زیاد نیست؛ از همین رو با توجه به شرایط زمانی فعلی باید پروژه های کوچک مقیاس و تاثیر گذار در دست کار قرار گیرد تا بهره وری افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بارها در شهرهای مختلف پروژه‌های بزرگ مقیاس اجرا شده که بهره وری لازم را نداشته و نیازمند منابع مالی هنگفتی بوده است؛ این در حالی است که مشکلات اقتصادی اجازه تحقق بودجه برای پروژه ها را نمی دهد و زمینه ناتمام ماندن آن ها را فراهم می کند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرساز  ضمن تشکر از برگزارکنندگان نشست تخصصی شهرداری اصفهان با موضوع فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه های محرکه توسعه عنوان کرد: شهرداری اصفهان با هدف ارتقای کیفیت زندگی در تمام ابعاد، این نشست را برگزار کرده تا بین سیاستگذار و نظام مدیریت شهری به منظور انتقال تجربیات پیوند مناسبی ایجاد کند.

وی گفت: این نشست تخصصی برای شهروندان اصفهانی تاثیر گذار خواهد بود و منجر به ارتقا کیفیت زندگی آنها می شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اصفهان می تواند به صورت منحصر به فرد در زمینه ایجاد شبکه پروژه های محرکه توسعه، الگوی دیگر شهرهای کشور شود. 

وی بر اجرای ۱۵ پروژه محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان تاکید کرد و گفت: شهرداری برای تعریف پروژه‌های محرک توسعه در عرصه خصوصی زندگی مردم مداخله نکند، همچنین در این پروژه‌ها علاوه بر بعد کالبدی، باید به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز توجه شود.

امضای تفاهم نامه فرایند طرح جامع راهبردی شهر اصفهان

در ادامه این نشست معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به فرصت ۴ ماهه شهرداران مناطق برای تعریف پروژه‌های توسعه محور در مناطق ۱۵ گانه اصفهان گفت: در سال آینده پروژه های توسعه محور در بودجه ریزی مد نظر قرار خواهد گرفت.

محمد نورصالحی از امضای تفاهم نامه فرایند طرح جامع راهبردی شهر اصفهان خبر داد و افزود: این تفاهم نامه مابین استانداری، اداره کل راه و شهرسازی ، اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری است.

تعریف پروژه های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه

همچنین عضو شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به پروژه‌های عمرانی که سال‌های گذشته در شهر اجرا شده است، تصریح کرد: نبود پروژه های محرک توسعه از نقایصی است که به طور جدی در تمام مناطق شهری ملموس است و از همین رو شهرداران مناطق مکلف هستند در بودجه ۹۸ به غیر از پروژه های جاری یک پروژه محرک توسعه نیز تعریف کنند.

کوروش خسروی ادامه داد: پروژه‌های محرک توسعه باید مطابق با ساختار شهری طراحی شوند و به نوعی در شهر برندسازی کند.

کد خبر 343384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.