پارک‌های علم و فناوری مکمل صنعت و تولید داخلی هستند

معاون رییس جمهور گفت: پارک علم و فناوری می‌تواند شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیانی را پرورش دهد که مکمل صنعت و کارخانه‌های کشور است. اگر کارخانه‌ها از دانش این شرکت‌ها استفاده کنند کالاهایی با کیفیت بالاتر، ارزان‌تر و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدباقر نوبخت، امروز –سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت- در حاشیه افتتاح دومین پارک علم و فناوری اصفهان اظهار کرد: هدف اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رشد هشت درصدی اقتصاد است که تنها با سرمایه‌گذاری تأمین نمی‌شود و بخش مهم آن از طریق رویکردهای مورد نظر مقام معظم رهبری در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان و درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ستاد اقتصاد مقاومتی در مرکز و ستادهای اقتصادهای مقاومتی در استان‌ها محدودیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بهتر بتوانیم از طرح‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه شمار زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان مستقر هستند، تصریح کرد: این شرکت‌ها امروز بخشی از توانمندی‌های ملی خود را عرضه کردند که می‌تواند بخشی از نیاز کشور به خارج را برطرف کنند. اگر کارخانه‌های ایرانی دنبال تولید انبوه محصولات خود هستند باید از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های روز این شرکت‌ها استفاده کنند.

وی افزود: پارک علم و فناوری مانند آنچه امروز در اصفهان راه اندازی شد، می‌تواند شرکت‌ها و واحدهای دانش‌بنیانی را پرورش دهد که مکمل صنعت و کارخانه‌ها باشد، اگر کارخانه‌ها از دانش این شرکت‌ها استفاده کنند می‌توانند کالاهایی با کیفیت بالاتر، ارزان‌تر و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید و به بازار ارائه کنند.

نوبخت با تأکید بر اینکه احداث این واحد علمی تحقیقاتی در راستای مبارزه با قاچاق است که دولت آن را آغاز کرده، گفت: اگر محصولات ارزان‌تر و با تکنولوژی روز در کشور تولید شود می‌توان از ورود محصولات قاچاق بهتر جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس صحبت‌های خوبی در استانداری اصفهان با حضور مسئولان انجام شد تا در عرصه سیاست‌گذاری کامل کننده فعالیت‌های دانش‌بنیان باشد.

معاون رییس جمهور با اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز تصریح کرد: برای سامان‌دهی این بازار مدلی را طراحی کرده‌ایم که بر اساس آن واردکنندگان، محصولات خود را در سیستم ثبت سفارش وارد می‌کنند و از مزایایی همچون دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بهره‌مند خواهند شد، البته رسیدن به این هدف مستلزم این است که واردات غیررسمی و قاچاق متوقف شود.

وی افزود: سیاست دولت در تنظیم کنترل بازار ارز به نوعی است که به تدریج به سمت حمایت از کالای داخلی حرکت کنیم و برای رسیدن به این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

نوبخت اشتغال را موضوع مهمی دانست که در سال ۹۷ در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه قرارگرفته است و تأکید کرد: بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در سال جدید باید ایجاد شود که برای رسیدن به آن ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همان‌طور که در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی اشاره کردم استان اصفهان باید برای اجرای ۱۲ برنامه تعیین شده، سهم خود از این منابع را دریافت کند. بدین ترتیب برای شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان منابع و اعتبارات مناسبی از طریق دولت تعیین و به تصویب مجلس رسیده است که امیدواریم استاندار اصفهان به عنوان ناظر عالی طرح‌های اشتغال‌زا از آن استفاده کند.

معاون رییس جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس طرح‌های خود می‌توانند از این منابع مالی بهره‌مند شوند زیرا دولت علاوه بر حمایت از کالاهای مصرفی برای رسیدن به تولید انبوه محصولات جدید، نخبگان اصفهانی را برای ورود به بازار حمایت می‌کند.

کد خبر 343378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    0 0
    با سلام کاش به جای این همه حرف یه کم عمل می کردید آقای نوبخت...