۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶
مرگ یاقوت‌های سرخ

شهرضا – تیغ تیز خشکسالی که هربار چهره‌ای از خود می‌نماید، این بار بر گلوی درختان یاقوت سرخ نشسته است.

به گزارش خبرنگا ایمنا از شهرستان شهرضا، رنج سالیان را از دستان ترک خورده‌اش می توان لمس کرد، نگرانی در چهره آفتاب سوخته و تکیده‌اش به خوبی هویداست زیرا فردای مشخصی ندارد. کاشت، داشت و برداشت، این همه کاری است که در زندگی انجام داده تا به قول خودش نان حلال پیدا کند و دستش پیش دیگران دراز نباشد.

حاج حیدر، کشاورز شهرضایی از اوضاع و احوال این روزهایش این گونه می گوید: «کشاورزی درآمدش کم بود، سال به سال کمتر هم می‌شود؛ آن هم در دوره و زمانه‌ای که همه چیز را با معیار پول می‌سنجند. ناسپاسی از رحمت خدا نمی‌کنم، اما شرایط واقعا سخت است. آب قنات هر سال کمتر می‌شود، بذر، کودشیمیایی و سموم هم در سال چند نوبت گران و گاهی اصلا پیدا نمی‌شود؛ وقتی هم که قرار است محصول را بفروشیم باید مقابل دلال و بازاری گردن کج کنیم.»

مشکلات کشاورزان را بیشتر نکنید

به گفته جعفرعلی احسانی، مدیرعامل شرکت تعاونی مهیار شهرضا  در حال حاضر ۴۰ رشته قنات شهرضا یا خشک شده یا در معرض خشکی کامل قرار دارد و سایر قنوات هم وضعیت بهتری ندارند.

وی با اشاره به کمبود سرمایه کشاورزان می افزاید: این مسئله برای کشاورزان به یک معضل تبدیل شده، در این شرایط بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی، سخت است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مهیار شهرضا با اشاره به تعیین بهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت، تأکید می‌کند: لازم است نظارت دقیقی بر فرایند خرید محصولات و بهای نهاده‌های کشاورزی نیز انجام شود، اما در حال حاضر این نظارت وجود ندارد.

احسانی با بیان اینکه پیش از این کشاورزان وجوهی را برای دریافت پروانه‌هایی با مقادیر مختلف حق برداشت پرداخته‌اند، می‌گوید: در شرایط فعلی از سویی به علت خشکسالی میزان برداشت کاهش یافته و از سوی دیگر پروانه‌های برداشت اصلاح و میزان آب قابل برداشت کاهش می‌یابد؛ اگر قرار است میزان برداشت مندرج در پروانه کاهش یابد، باید تفاوت قیمت آن نیز به کشاورز پرداخت شود.

وی تصریح می کند: کشاورزان منطقه مهیار شهرضا نیز باید مانند کشاورزان شرق اصفهان، خسارات ریالی ناشی از خشکسالی را دریافت کنند.

وضعیت بحرانی دشت‌های شمالی و جنوبی شهرضا

سعید اشتری، سرپرست اداره منابع آب شهرضا با اشاره به گوشه‌ دیگری از چالش فراروی کشاورزان منطقه می گوید: دشت‌های مناطق شمالی شهرضا از نظر امکان برداشت آب ممنوعه و از نظر شرایط آبدهی، در وضعیت بحرانی قرار دارد.

وی می افزاید: میزان برداشت آب از چاه‌های مناطق شمالی شهرضا که دشت مهیار در آن واقع است باید کاهش یابد، زیرا سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه در مجاورت آب‌های شور قرار دارد.

سرپرست اداره منابع آب شهرضا با اشاره به رانش زمین در اعماق زمین منطقه مهیار، تصریح می‌کند: این مسئله در بازده زمانی باعث تخریب تأسیسات استحصال آب شده است.

اشتری ادامه می‌دهد: دشت‌های مناطق جنوبی شهرستان نیز از نظر میزان آبدهی فقیر هستند و اگر بارندگی مناسب نشود، شرایطی بهتر از دشت‌های شمالی ندارند.

وی می‌گوید: لازم است شرایط مناسب برای استفاده از تصفیه پساب فاضلاب فراهم شود، همچنین همه ادارات به ویژه شوراهای اسلامی باید در شناسایی و پلمب چاه‌های غیرمجاز همکاری کنند.

مشکلات دامداران

اما این رنج‌نامه تنها به داستان کشاورزان ختم نمی‌شود؛ گاوداران نیز مشکلاتی دارند که شنیدنش بخشی از مشکلات این صنف را روایت می کند.

حسین جهانبانی، رییس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرضا و رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان می‌گوید: حمایت‌های دولتی بیشتر متوجه شرق اصفهان است در حالی که در جنوب استان نیز چالش‌های زیادی فراروی کشاورزان و دامداران وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در خرید مواد اولیه و خوراک دام، تصریح می‌کند: پس از آنکه باوجود همه نوسانات و گرانی بهای نهاده‌های دامی و کشاورزی محصولی تولید شد، کشاورز و دامدار برای فروش و دریفت بهای آن با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

۲۷ میلیارد تومان برای مدیریت خشکسالی شهرضا

شهرضا را به سبب تولید محصول انار، به شهر یاقوت‌های سرخ می‌شناسند، اما گویا سرنوشت شومی در انتظار این گنج گرانمایه است.

محمدمهدی ابوالحسنی، معاون جهادکشاورزی شهرضا پرده از گوشه دیگری از بحران خشکسالی در این شهرستان برداشته و می‌گوید: از ۳۶۸۰ هکتا باغات شهرستان، ۱۶۰۰ هکتار در معرض خشک شدن قرار دارد که یک هزار هکتار آن باید آب را از منطقه دیگری دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: برای انتقال ۹۶۰ هزار مترمکعب آب به باغات شهرستان در شرایط فعلی، اعتباری در حدود ۱۹ میلیارد تومان نیاز دارد که البته این میزان تنها برای هشت مرحله آبیاری آن هم برای جلوگیری از خشکی درختان است.

معاون جهاد کشاورزی شهرضا می افزاید: برای بازسازی ۵۰ رشته قنات شهرستان نیز اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم همه معضلات خشکسالی شهرستان را مدیریت کنیم، اعتباری بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان نیاز است.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 343167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.