فعالیت بیش از ۲۵۰۰ ماما در استان/ضرورت همدلی در جامعه مامایی

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جمعیت آماری مامایی استان در حال افزایش است و اکنون تعداد ماماهای استان بیش از ۲۵۰۰ نفر است و با توجه به نقشه سرآمد استان این آمار در حال افزایش است تا خدمات ویژه ای را برای برقراری سلامت مادران ارایه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم روز جهانی ماما و آیین تجلیل از ماماهای منتخب استان، پیش از ظهر امروز _۱۶ اردیبهشت ماه_ همزمان با روز جهانی ماما در در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این آیین، کمال حیدری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: زیباترین خلقت، خلقت انسان در جهان هستی بوده است و باید شناخت درستی از این خلقت پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز جایگاه ماماها و ارتباط آنها با بخش های مختلف جامعه قابل تأمل است، افزود: ماماها در بیمارستان ها و درمانگاه ها و مراکز بهداشتی استان خدمات درمانی را به بیماران ارایه می کنند و در استحکام ستون زندگی خانواده و برقراری سلامت جسمی و روانی آن ها جایگاه ویژه ای دارند و بی شک جامعه نیز ارزش و جایگاه ماماها را خواهد شناخت.

حیدری گفت: این قشر از جامعه پزشکی در برقراری سلامت مادران در زمان بارداری و زایمان و پس از زایمان خدمات ارزشمندی را ارایه می کنند و استان اصفهان در این بخش نیز از شاخص های ارزنده ای برخوردار است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: مشاوره با زنان باردار آماده کردن آن ها برای فرزندپروری و بهداشت باروری، انجام مراقبت های بارداری و کلاس های آموزشی، از وظایف کلیدی ماماهای استان اصفهان است که در مراکز بهداشتی و مطب ها در راستای اجرای طرح تحول سلامت زنان باردار ارایه می شود.

شاخص زایمان طبیعی برجسته شده است

در ادامه این همایش، بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: بسیار خرسندم که جمعیت آماری مامایی استان در حال افزایش بوده و اکنون تعداد ماماهایی که در سطح استان فعال شده اند بیش از ۲۵۰۰ نفر هستند که با توجه به نقشه سرآمد استان این آمار اکنون نیز در حال گسترش است و البته به افزایش ماماها در استان نیاز داریم.

وی تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که همکاران ماما علاوه بر مراقبت از مادر باردار و جنین وی، بعد از دوران بارداری فرزند او را به سلامت به دنیا می آورند که البته در این حیطه طی سالیان متوالی نگرانی هایی نیز در مورد وقوع حوادثی برای مادران باردار و جنین وجود داشته است.

کلیدری خاطر نشان کرد: اکنون سن بارداری زنان در جامعه زنان افزایش یافته و علاوه بر این تک فرزندی نیز رو به افزایش است و همین اتفاق موجب شده که مادران باردار خطرات را متحمل شوند؛ البته در طی سال های اخیر با تلاش های وزارت بهداشت شاخص زایمان طبیعی در سطح وزارت بهداشت بسیار برجسته شده و در این بخش تلاش ها بر این بوده تا شاخص سزارین تغییر یابد و همین امر نقش همکاران ماما را بیشتر نشان می دهد.

فعالیت ماماها به عنوان  NGO ادامه یابد

کلیدری گفت: در حوزه فعالیت همکاران ماما درنظر داریم که این فعالیت به صورت یک NGO ادامه یابد و باید یک صدا به دنبال سیاست هایی باشیم که از زایمان مادر باردار حمایت کرده و در عین حال از همکاران ماما نیز دفاع کنند و چنانچه این اتفاق بیفتد به طور یقین سیاست گذاران نیزدر راستای اجرای شدن آن تلاش می کنند تا این نظام ارتقاء یابد.

وی خاطر نشان کرد: البته دغدغه هایی نیز در حوزه کاری ماماها وجود داشته و وزارت بهداشت تلاش کرده است که زایمان طبیعی و سالم افزایش یابد و در عین حال حق و حقوق همکاران ماما رعایت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همدلی و یک صدایی در جامعه مامایی ضرورت دارد و دفاع از این حقوق در پیشبرد فعالیت های جامعه مامایی ادر آینده بسیار موثر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم با همراهی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و جامعه مامایی استان وجود دارد در سال های آینده به سمت استانی پیش برویم که میزان مرگ و میر مادران در استان به صفر برسد.

کلیدری گفت: استان اصفهان علاوه بر اینکه باید به مادران باردار در سطح استان سرویس دهی کرده و مراقبت های بارداری را مدیریت کند، باید به گروه های مادران باردار در استان های دیگر نیز همین مراقبت ها و امکانات را ارایه کند که به طور یقین مدیریت حوزه ها هم در استان اصفهان و هم در استان های دیگر فعالیت های بخش حوزه مامایی را بسیار سنگین تر می کند.

کد خبر 343160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.