معماران، شهرسازی را با طبیعت آشتی دهند

شهردار شیراز از معماران خواست تا در آثار خود نگاهی دوباره به رابطه انسان و طبیعت بیاندازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در نخستین فستیوال «معمار شیراز» گفت: به عنوان یک شهروند از استادان رشته معماری و شهرسازی خواستار تغییر و اصلاح آموزه های علمی برای آشتی دوباره شهرسازی با طبیعت هستم.

شهردار شیراز خطاب به مهندسان معمار افزود: در معماری و شهرسازی کلانشهرها باید به رابطه رو به زوال طبیعت و انسان توجه شود چون در معماری این روزها، حس توجه به طبیعت و محیط زیست کمتر وجود دارد.

وی در این فستیوال که با حضور رییس و تنی چند از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، جمعی از مهندسین و دانشجویان معماری در باغ جهان نما برگزار شد، اظهار داشت: امروز نیازمند ایجاد یک حرکت جمعی در مجموعه معماران برای طراحی آثاری هستیم که در آنها به رابطه انسان و محیط زیست توجه بیشتری شود.

 اسکندرپور با تاکید بر لزوم آشتی دوباره فضای شهری با طبیعت اظهار کرد: این آشتی نیازمند برنامه ریزی و خواست عمومی است و مهندسین معمار و شهرساز می توانند در این مسیر نقشی کلیدی ایفا کنند. در این مسیر باید محدودیت های مختلف نظیر را شناخت و آنها را رفع کرد تا دوباره شاهد خلق آثار ماندگار باشیم.

وی با بیان اینکه در شهری مثل شیراز، هنرنمایی معماران در تلفیق مناسب با طبیعت و شهر، فضاهای زیبایی همچون باغ جهان نما و باغ ارم را خلق کرده است گفت: امروز باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا در سالیان گذشته آثاری ارزشمند و ماندگار که در آن شاهد تلفیق طبیعت و معماری باشیم، ایجاد نشده است؟ آنچه که در معماری ماندگار ما خود را نشان می دهد ذوق معماران است اما امروز کمتر فرصت ذوق به طراحان ما داده شده است. آیا این اشکال به آموزش یا به مجموعه های سازمانی ذی ربط بازمی گردد؟ معماران جوان می توانند با بررسی هایی که انجام می دهند به این سوال پاسخ دهند و درصدد رفع آن برآیند.

وی با توصیف طراحی باغ شاهزاده کرمان که اوج هنرنمایی معماران ایرانی است، گفت: در محدودیت هاست که می توان کارهای ارزشمند و ماندگار خلق کرد و دانشجویان رشته معماری می توانند با ذهن جوان و خلاق خود و پرورش ایده های ناب و جدید آثاری ارزشمند خلق کنند.

همچنین در نخستین فستیوال «معمار شیراز» رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نقش مهم شهرسازان در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان عنوان کرد: در شهرسازی باید به استفاده مناسب مردم از شهر توجه کنیم و به این موضوع بیاندیشیم که می خواهیم شهر را برای چه قشر و گروه هایی طراحی کنیم.

دستغیب با بیان اینکه شهرسازان باید شهر را برای ضعیف ترین مردم از جمله سالمندان و کودکان بسازند، خاطرنشان ساخت: شهر مناسب سالمندان و کودکان شهری است که در آن به مناسب سازی معابر، زیبایی بصری، ایمنی عبور و مرور و ... توجه می شود و در این صورت است که همه اقشار می توانند از شهر ایمن و زیبا استفاده کنند اما متأسفانه امروز شهرها بیشتر برای  خودروها و جوانان ساخته شده اند و سالمندان و کودکان در آن نقشی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در شهرسازی باید مولفه های شهر انسان محور را مد نظر قرار داد افزود: شهرسازی ما باید به سمت مردم محوری و محله محوری برود و مسیری برای تعامل و گفتگوی شهروندان فراهم کند.

رییس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در نخستین فستیوال «معمار شیراز» گفت: بخشی از پایداری اجتماعی که در جامعه امروز با آن مواجه هستیم به فعالیت های اجتماعی جوانان باز می گردد و برگزاری رویدادها و فستیوال های مختلف نظیر 《معمار شیراز》می تواند از مولفه های تاثیرگذار در پایداری اجتماعی باشد.

 طاهره نصر با بیان اینکه باید به شناسه های ارزش فرهنگی و مهندسی فرهنگی بیش از گذشته توجه کرد، افزود: نحوه ساخت و ساز و شهرسازی از جمله مولفه های تاثیرگذار بر ارزش فرهنگی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا خلق محیط زیست انسانی به گونه ای که منجر به پایداری برای همه شهروندان شود به درستی خلق نمی شود، گفت: باید مهندسی ارزشی انجام داد تا بتوان شناسه های فرهنگ ساز برای خلق محیط زیست سالم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم تا به برندسازی برای شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران و در نهایت جذب سرمایه گذار برسیم و در این مسیر ایده های جوانان می تواند کارساز باشد.

نصر اظهار کرد: از شهردار می خواهم در گام اول برای استفاده از نظرات جوانان، از ایده های برتر این جشنواره در خلق کارهای ارزشمند سطح شهر استفاده کند.

رییس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار توجه ویژه به نظارت معماری در پروژه های مختلف شد و گفت: در صورت نظارت مستقیم مهندسین معمار شاهد ایمنی، امنیت و ارتقای کیفیت پروژه های مختلف در سطح شهر هستیم.

کد خبر 342990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.