دیپلماسی نو محله محوری در دیپلماسی شهر، رشد پیدا کرده است

این روزها پیوند فرهنگی و اجتماعی بین ملتها بر روابط سیاسی در جهان سایه انداخته و موجب نزدیکی هر چه بیشتر شهروندان در نقاط مختلف جهان شده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه اصفهان زیبا نوشت: در همه جای جهان انجمن هایی مردم نهاد دست به کار شده و برای نزدیکی هر چه بهتر ملتها با یاری گرفتن از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای پیوند فرهنگی بین دو کشور، دو شهر و حتی دو محله گام بر می دارند. برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس یکی از اقداماتی بود که به تازگی انجمن دوستی ایران و فرانسه با همکاری شهرداری اصفهان، سفارت ایران در پاریس و وزارت امور خارجه انجام داد و دستاوردهای خوبی را نیز به همراه داشت. برای آشنایی بیشتر با جزئیات برگزاری این هفته فرهنگی که از ۱۸ تا ۲۵ فروردین برگزار شد، با قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان گفت وگو کردیم که متن آن را در ادامه می خوانید.

دلیل برگزاری هفته فرهنگی اصفهان - پاریس چه بود؟

 در گفت وگوهایمان همیشه به دنبال این بودیم تا شهر جهانی اصفهان را به دنیا معرفی کنیم تا توسعه گردشگری در این شهر فراهم شود. از طرفی برای آماده شدن زیرساختها تلاش می کنیم، هتل سازی را پیگیری کنیم و امکانات لازم برای توریست ها را در شهر به وجود آوریم؛ از طرف دیگر به دنبال این هستیم تا فرهنگ، هنر و شهر زیبای اصفهان را به طور مستقیم و غیرمستقیم به همه دنیا بشناسانیم.  شناساندن اصفهان به مردم جهان برای توسعه شهر، اقتصاد گردشگری را رونق می بخشد که این امر توسعه اشتغال را نیز به دنبال دارد و یقین دارم که همه شهروندان با چنین نگاهی موافق هستند. علاوه براین برگزاری هفته فرهنگی در کشورهای مختلف می تواند راهکاری برای تعامل بین ملتها باشد. امروزه بسیاری از مسائل توسط دولت های محلی در کشورها پیگیری می شود که این امر تسهیل کننده است. ارتباط دولت های محلی می تواند زمینه گفت وگوی مستقیم بین ملتها و امکان سفر به کشورهای مختلف و طرف گفت وگو را برای شهروندان فراهم سازد. مراودات دو کشور و به ویژه دولت های محلی به ارتقاء رشد انسانی کمک می کند و می تواند منجر به انتقال تجربه ها شود. در زمینه های مختلف، این سیاست کلی بوده که ما از زمان آغاز به کار در مدیریت شهری اعلام کردیم و این راه را ادامه خواهیم داد.

امروزه روابط بین ملتها متفاوت شده همانطور که تکنولوژی رشد می کند، ارتباطات هم در حال رشد و توسعه است. برای این امر در شهری مانند اصفهان توسعه روابط فرهنگی با خواهرخوانده ها و دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار داده ایم. در همین راستا سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به برخی از جوانان علاقه مند به ایران و به خصوص اصفهان کمک کرد تا آنها در قالب انجمن دوستی ایران و فرانسه با کمک ما هفته فرهنگی اصفهان را در پاریس برگزار کنند.

روند برگزاری هفته اصفهان در پاریس چگونه بود؟

معاون فرهنگی سفارت پاریس به دنبال این مسئله بود. قبل از آغاز فعالیت دوره پنجم شورای شهر نیز این پیگیریها از سوی سفارت پاریس با انجام مکاتباتی با نماینده وزارت خارجه در اصفهان انجام شده بود. ما نیز بعد از پیگیریها و گفت وگوها به این جمع بندی رسیدیم که فرصتی است برای اصفهان و باید از این فرصت فرهنگی به طرز شایسته استفاده کنیم. زمینه ها فراهم و در نهایت زمان برگزاری این هفته از ۱۸ تا ۲۵ فروردین در نظر گرفته شد.

در تمام مراحل برنامه ریزی برای برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس با هماهنگی شورای اسلامی شهر و به ویژه کمیسیون فرهنگی شورا حرکت کردیم و با موافقت شورا و وزارت کشور اقدام های لازم در وزارت خارجه انجام شد و این سفر صورت گرفت.

برگــزاری هفتــه فرهنگــی شــهرهای ایــران در خارج از کشــور کمتر ســابقه داشته اســت، تجربه شما از این برنامه چه بود؟

بله در این سطح، این نخستین باری بود که در ایران در شهری به نام اصفهان و در فرانسه در شهری به نام پاریس هفته فرهنگی برگزار می شد. این کار از لحاظ مالی کم هزینه و به لحاظ دستاورد بسیار پردرآمد بود. گرچه اولین تجربه بود اما تجربه پردستاوردی تلقی شد  .

در حالی ۳۸ برنامه مختلف در این هفته در پاریس اجرا شد که فقط سه نفر از تیم مدیریت شهری در این برنامه ها حضور داشتند.  باید با تیم کامل تری به این سفر می رفتیم. جای مسئولان فرهنگی شهرداری، اعضای کمیسیون فرهنگی شورا، روابط عمومی و خبرنگاران و عکاسان در این برنامه ها خالی بود. تنوع برنامه ها به گونه ای بود که ما موفق به حضور در بسیاری از برنامه ها نشدیم. برنامه ها متعدد، متنوع، متفاوت و همه در حوزه فرهنگی بود. ما فقط در برنامه هایی که سخنرانی داشتیم یا باید به سوالات افراد پاسخ می دادیم، شرکت کردیم.

درباره یکی از برنامه های هفته فرهنگــی اصفهــان در پاریــس کــه در ســاختمان مجلس ملی فرانســه برگــزار شــد، توضیح می دهید؟

برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس علاوه بر اینکه در سطح گسترده ای از طریق چاپ پوستر و بنر تبلیغ شده بود ، بسیاری از رسانه های این کشور نیز درباره آن اطلاع رسانی کرده بودند. این حجم وسیع تبلیغات سبب شد تا نام اصفهان برای همه مردم پاریس شناخته شود و همه منتظر باشند تا شهردار اصفهان به پاریس برود. در مراسمی که در مجلس ملی فرانسه برگزار شد بنده به عنوان شهردار اصفهان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و نماینده ایران در یونسکو حضور داشتند. در این مراسم ابتدا خانم « دلفین ا» رئیس انجمن دوستی ایران و فرانسه، آقای سهل آبادی و بنده در خصوص فرهنگ و هنر مردمان دیار نصف جهان سخنرانی کردیم و در کنار آن نیز به ظرفیتهای بالای موجود در اصفهان در حوزه گردشگری نام بردیم و آنها را با ظرفیت های پاریس مقایسه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و به گونه ای ابعاد مشترک بین اصفهان و پاریس برای برگزاری هفته پاریس در اصفهان نیز تبیین شد که اگر این اتفاق روی دهد کار بزرگی خواهد بود.

همه افراد حاضر در این مراسم با هماهنگی سفارت ایران و با تشریفات خاص در این برنامه حضور یافته بودند. ماهیت این برنامه به طور کامل فرهنگی بود و برخلاف آنچه ادعا شد این برنامه اصلا سیاسی نبود و همه مسئولان ایرانی حاضر در برنامه های فرهنگی که بخش اعظمی از آنها را اعضای انجمن دوستی ایران و فرانسه تشکیل می دادند با هدف حفظ منافع کشور، مصالح شهر و بهره برداری مناسب از این هفته فرهنگی برای ارتقای جایگاه کشور گام برداشته و جزء به جزء اقدامات خود را با هماهنگی سفارت ایران انجام می دادند.

در دورانی که در پاریس بودیم از سوی چهار شهرداری کشور درخواست برگزاری هفته فرهنگی در پاریس اعلام شده بود که اهمیت برگزاری این هفته فرهنگی را نشان می دهد.

شــرکت در جلســه ای از ســازمان بین المللی یونسکو بخش دیگری از سفر شما بود. این جلسه برای شما چه دستاوردی داشت؟

به دعوت این سازمان، چندین ساعت در این سازمان در جلسه ای با حضور نمایندگان ۱۸۰ کشور دنیا حضور یافتیم. همه از حضور ما در این جلسه اطلاع داشتند. من در جایگاه نخستین شهردار ایرانی با ماموریت فرهنگی در این جلسه حضور پیدا کردم که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده بود. قبل از بنده نیز شهردار استانبول حاضر شده و نتایج مفیدی را نیز به دست آورده بود.

در این جلسه به توافقات ثمربخشی در خصوص بخش های مختلف دست یافتیم که از جمله آن برگزاری جلسه ای با اساتید فرش ایرانی در پاریس بود که اگر چنین شود می توانیم کاری به یادماندی از این برنامه به جا بگذاریم.

جلسه با مدف، چگونه بود و چه دستاوردهایی داشت؟

به دعوت سازمان اقتصادی «مدف» و با هماهنگی سفارت ایران در پاریس در جلسه ای که با حضور تعداد زیادی از فعالان اقتصادی کشور فرانسه برگزار شد، شرکت کردیم. از طرف این سازمان که همانند اتاق بازرگانی ایران است و بیش از ۱۰ هزار شرکت صنعتی عضو آن هستند، افراد زیادی دعوت شده بودند. آنها زمانی را به منظور سخنرانی و پرسش و پاسخ برای بنده و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان اختصاص دادند. در این جلسه بسیار مهم مسئولان سفارت ایران نیز ما را همراهی کردند که این امر مایه دلگرمی شد. با توجه به پرسش و پاسخ هایی که انجام شد شرکت های فرانسوی زیادی درمورد حضور و سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند که در صورت تحقق اتفاقات پرثمری به همراه خواهد داشت. به جز این جلسه، از فرصت حضور در پاریس برای مذا کره در حوزه های گردشگری، سرمایه گذاری در حمل و نقل نهایت بهره برده شد. از جمله با مدیر یکی از شرکت های بزرگ نمایشگاهی که در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا نمایشگاه برگزار می کند دیدار کردیم.

طی صحبت با این شرکت به این نتیجــه رسیــــدیم که در صـــورت حضـــورش در اصفهـــان می توانیم در بحث نمایشگاهی فرصت های خوبی به دست آوریم. جلسه با یکی از بزرگترین هتل سازان جهان نیز از دیگر دستاوردهای جلسه در مدف بود و قرار بر این شد که پس از بررسی های لازم محلی را برای احداث هتل در اختیار این شرکت قرار دهیم. دیدار و گفت وگو با فعالان عرصه انرژی خورشیدی و IT نیز در این جلسه صورت گرفت که چنانچه توافقات به نتیجه برسد برای اصفهان بسیار سودبخش خواهد بود.

همچنین نمایندگان سه شرکت بزرگ اقتصادی در فرانسه در مورد زاینده رود از من سوال کردند و بحث آب را مطر ح کردند. من شرایط را برای آنها بازگو کردم و آنها قول دادند برای حل مشکل زاینده رود چاره ای بیندیشند. البته برخی از شرکتها بر روی تصفیه آب اظهار نظر کردند و برخی نیز استحصال آب از جاهای مختلف را پیشنهاد دادند.

دیدار تیــم مدیریت شــهری اصفهان با شــهردار « ای سی» یکی از خبرسازترین بخشهای سفر شما به پاریس بــود. این دیدار بــا چه هدفی انجام شــد و چه دستاوردهایی داشت؟

«ای سی» یکی از شهرهای بزرگ است. در دعوت شهردار این شهر از ما، وی خواستار امضای تفاهمنامه ای بین این شهر و محله جلفای اصفهان شد. خواهرخواندگی محله ها به جای شهرها، برای نخستین بار است که مطرح می شود و فصل نوینی در دیپلماسی شهری محسوب می شود. باید توجه داشت ما در این سفر قراردادی منعقد نکردیم و تنها تفاهمنامه امضا کردیم. بر اساس این تفاهمنامه شهر « ای سی» با محله جلفای اصفهان خواهرخوانده می شود و برای انعقاد قرارداد این خواهر خواندگی قرار است شهردار «ای سی» با شهردار منطقه ۵ اصفهان رایزنی های لازم را انجام دهند.

محله جلفای اصفهان نمونه بارز زندگی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در اصفهان است و این شرایط زبانزد همگان شده و از آنجایی که مردم شهر «ای سی» نیز اغلب ارامنه هستند درخواست ارتباط بیشتر با محله جلفا را داشتند و بر اساس این تفاهمنامه یک محله از اصفهان با یک شهر در فرانسه خواهر خوانده شده و برخی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی این خواهرخواندگی را نقد کرده بودند و بر این باور بودند که بین شهر اصفهان و «ای سی»قرارداد خواهرخواندگی منعقد شده که این اشتباه بود. در توضیح بیشتری باید عرض کنم شهر پاریس با هیچ شهری خواهر خوانده نمی شود و این اتفاق خوبی است که خواهرخواندگی یکی از شهرهای پاریس با یکی از محلات شهر اصفهان از سوی شهردار این شهر درخواست شده بود. برخی نیز اعلام کرده بودند که ما حق امضای تفاهم نامه را با شهر «ای سی» نداشتیم.

این در حالی است که در دستورالعملی که در سال ۹۶ به شهرداری ها ابلاغ شده است این مجوز به شهرداری داده شده که مذاکرات لازم را با طرف های خارجی انجام دهد و اسناد غیرالزام آور مثل تفاهم نامه ها را با هرجایی در خارج یا داخل به امضا برساند. تفاهمنامه الزام آور نیست و توافقنامه الزام آور است. بنابراین برای اینکه هر یک از شهرهای ایران قصد خواهرخواندگی با دیگر شهرهای خارجی داشته باشند باید از وزارت کشور مجوز دریافت کنند.

در تاریخ توسعه قراردادهای خواهرخواندگی، امروزه از مراحل شهر به شهر جلوتر رفته و محله محوری در دیپلماسی شهر رشد پیدا کرده است، بنابراین نه تنها به این کار نقدی وارد نیست بلکه به نوعی توسعه به معنای امروزی است. از طرف دیگه در انعقاد تفاهمنامه ها و قراردادهای خواهرخواندگی صرفا جمعیت ملاک نیست. بعضی ها فکر می کنند که دو شهر که می خواهند خواهرخوانده شوند باید جمعیت یکسان داشته باشند در صورتی که این گونه نیست و انگیزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی قوی تر از جمعیت است. در حال حاضر سنپترزبورگ با پنج میلیون نفر جمعیت خواهر خوانده اصفهان با ۵.۲ میلیون جمعیت است. بنابراین کاری که ما کردیم اصولی و یک نوآوری در دیپلماسی شهری است و باید این امر را توسعه دهیم.

بر این باورم که باید بر روی خواهرخواندگی محلات در همه شهرهای کشور کار علمی انجام شود و ما در اصفهان این امر را در دستور کار دبیرخانه خواهر خوانده های اصفهان قرار می دهیم و به طور یقین تحقق این امر و توسعه این نوع خواهر خواندگی تاثیرات زیادی خواهد داشت و دید شهروندان به خواهر خواندگی با شهرهای دیگر را تغییر خواهد داد.

در خصــوص جزئیــات برگــزاری برنامه هــای اجرا شده در هفته فرهنگی پاریس توضیحاتی را ارائه می دهید؟

به نظرم برنامه ریزی خوبی صورت گرفته بود و امکانات بسیار مناسبی در اختیار ما قرار داده بودند. به گونه ای که یکی از برنامه های فرهنگی ما در یکی از بزرگترین تالارهای دانشگاه هنر پاریس با حضور جمعی از ایرانیان مقیم پاریس و پاریسی های علاقه مند به ایران و اصفهان برگزار شد. در آنجا شخصی به نام «رهرمه»، شیرینی پز معروف پاریسی را دیدیم که یک شیرینی فروشی به نام اصفهان در خیابان شانزلیزه و جایگاه اجتماعی ویژه ای در اروپا دارد. در این مراسم از این فرد تجلیل کردیم و قرار شد شیرینی پز حرفه ای اصفهان را به این فرد معرفی کنیم تا بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

طی سخنرانی در این جلسه سعی کردم زوایایی از اصفهان را که مرتبط با حاضران بود مطرح کنم. با این همه ما تنها موفق به حضور در یک سوم برنامه ها شدیم. برنامه ای بود با عنوان «دست نوشته های اصفهان» که در خانه فرهنگ ایران برگزار شد. در این نمایشگاه نقاشی ها و دیوار نویسی های جالبی بود که شهروندان زیادی از آنها استقبال کردند. سازمان ارتباطات ایران به منزله زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برگزاری هرچه بهتر این برنامه نظارت داشت. در کنار هفته فرهنگی اصفهان در پاریس برنامه های مستقل دیگری نیز اجرا شد که برنامه ریزی آن از سوی شهرداری «ای سی» صورت گرفت. برخی ها این برنامه ها را به هفته فرهنگی اصفهان ربط داده بودند در صورتی که اصلا این گونه نبود و ارتباطی با آن نداشت.

تعریــف شــما از خواهرخواندگــی شــهرها چیســت و عملکرد روابط اصفهان با شــهرهای خواهر خوانده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فکرمی کنم هیچ وقت در اصفهان خواهرخوانده ها به معنای واقعی مورد توجه قرار نگرفته اند. این روابط تنها به یک یا دو سفر ختم می شد. در صورتی که من منظورم از توسعه ارتباط با خواهرخوانده ها این نیست. من خواهر خواندگی را در این سطح محدود نمی بینم. به دنبال این هستم که در سایه این گفت وگوها و تعاملات امکان آمد و شد شرکتهای بزرگ توسعه سرمایه گذاری، رفت و آمد گردشگران، تبادل فرهنگی، مبادلات دانشجویی و ... فراهم شود. در این سفر چند روزه به پاریس دیداری را با رئیس دانشکده ارتباطات بین الملل دانشگاه سوربن داشتیم و قرار شد در آینده همایشی بین المللی با همکاری شهرداری و این دانشکده برگزار شود. حتی رییس این دانشگاه پیشنهاد بورسیه کردن دانشجویان را داد که من این موضوع را به برقراری ارتباط با رئیس دانشگاه اصفهان واگذار کردم. بنابراین ما باید از این فرصتها برای توسعه شهر استفاده کنیم تا بتوانیم بخش خصوصی را به شهرهای خواهر خوانده وصل کنیم. خواهرخواندگی را باید از فضای فعلی بیرون بیاوریم.

رفتار شهروندان پاریسی را در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس چگونه دیدید؟

من احساسم این بود که خیلی از جوان های پاریس علاقه مندند به ایران سفر کنند . باید زمینه حضور آنها در ایران و به ویژه اصفهان را فراهم کنیم. نوع نگاه مردم فرانسه به ایران باید تغییر یابد. نگاهی که در حال حاضر به ایران در اذهان عموم مردم فرانسه حاکم است، مناسب نیست و سعی کردیم در این سفر گام های نخست را برای تغییر این نگاه برداریم و خوشبختانه موفق هم بودیم. البته اگر توافقاتی که در این سفر انجام شد، پیگیری و اجرایی شود با همکاری سفارت ایران می توان میزان ورود گردشگران از حداقل چهار کشور به اصفهان را به شکل محسوسی ارتقا بخشیم.

به جز مســائل و برنامه های فرهنگی در چه زمینه هایــی در پاریــس رایزنــی داشــتید و چــه تجربیاتی را به دست آوردید؟

جلسه ای با شرکت TIBF در خصوص تراموا برگزار کردیم و قرار شد از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنیم. از خطوط مختلف قطار شهری پاریس نیز بازدید کردیم. متروی پاریس از سال ۱۹۰۰ راه اندازی شده است. در حال حاضر دارای ۱۹ خط مترو است که روزانه پنج میلیون نفر را جابه جا می کند. پاریس دارای سه مدل قطار شهری بود که دو مدل از راه دور کنترل می شد و سر فاصله حرکت قطارها نیز حدا کثر سه دقیقه بود. تجربیات مفیدی به دست آوردیم ضمن اینکه در این سفر به بسیاری از توانایی های خود در کشور ایمان آوردیم و قدردان کارکنان شهرداری در خدمت به شهروندان هستیم.

کد خبر 342933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.