چرا "وین" بهترین شهر جهان برای زندگی است؟

بر اساس آخرین گزارش موسسه "Mercer" که هر ساله بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده، بهترین شهرهای جهان را برای زندگی مشخص می کند، شهر وین، زوریخ و اوکلند توانسته اند به ترتیب رتبه های یک تا سوم رده بندی جدید را از آن خود کنند.

به گزارش ایمنا، با نگاهی کوتاه بر لیست ارائه شده، می توان به راحتی دریافت که شهرهای اروپایی تقریبا همه جایگاه های ۱ تا ۲۰ بهترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده اند. حتی این رده بندی در سایر سایت های معتبر تحقیقاتی دیگر نظیر the Economist، تفاوت چندانی را نشان نمی دهد. بر اساس گزارش این سایت، ملبورن، وین و ونکوور در رده یک تا سه و سایر شهرهای اروپایی نیز در ردیف های بعدی برای بهترین شهرهای جهان قرار گرفته اند. این برای نهمین سال متوالی است که نام وین در بین بهترین شهرهای جهان از حیث شرایط زندگی قرار می گیرد. حال چرا وین؟ در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که موجبات برتری شهر وین را فراهم آورده است.

ریخت شهری

آپارتمان ها در اتریش از حیث ظاهر و البته دکوراسیون داخلی بسیار مجلل و شیک هستند. ساختمان ها به گونه طراحی شده اند که در درجه اول نور دار و البته زیبا باشند و در درجه دوم نیز باید اندازه اتاق ها تا جای ممکن بزرگ طراحی شود.  نکته مهم در رابطه با مسکن در وین، قیمت اجاره پایین نسبت به سایر کشورهای اروپایی است و البته اعمال قوانینی بر اجاره نامه ها است تا از هرگونه تخلف در این رابطه جلوگیری شود. شهرداری وین سالانه ۱۵۰ میلیون یورو را صرف ساختن ساختمان های جدید و بازسازی بافت فرسوده شهر می کند. لازم به توجه است که ۶۰ درصد افراد در وین اتریش در آپارتمان هایی نظیر مسکن مهر ایران زندگی می کنند که با کمک هزینه دولتی خریداری می شوند. بسیاری از این آپارتمان ها به گونه ای  توسط معماری معروف اتریشی Harry Gluck طراحی شده اند که از حیث ظاهر مانند خانه های افراد ثروتمند می باشد؛ از این رو، تفاوت های ظاهری در ساختمان های فقیر و غنی در این شهر معنایی ندارد و همه افراد بدون توجه به مکان جغرافیای شهرشان (پایین شهر یا بالا شهر) به راحتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

سیستم حمل و نقل

رفت و آمدهای درون شهری از ضروری ترین امور روزانه مربوط به "اصل شهروندی" محسوب می شود که باید به بهترین نحو ممکن صورت بگیرند. شهر وین توانسته این نیاز شهری را با بالاترین کیفیت برآورده کنذ، وضعیت حمل و نقل درون شهری در وین بسیار قانونمند، مطمئن و از حیث استفاده بسیار راحت است، شما می توانید به طور روزانه بلیط سالیانه مورد نیاز خود را تهیه کنید و یا حتی در روزهای پایانی هفته از خدمات ۲۴ ساعته حمل و نقل شهری لذت ببرید. سرعت و روش حمل و نقل درون شهری در وین به گونه ای است که شما می توانید در عرض نیم ساعت این شهر قدیمی را زیر پا بگذارید. فرهنگ دوچرخه سواری در این شهر نیز بسیار متداول است به طوری که مسیرهای دوچرخه سواری به تعداد نامحدودی در دسترس شهروندان قرار دارد.

به منظور مقابله با ترافیک نیز سیستم هوشمند ترافیکی در وین وجود دارد که به واسطه آن اطلاعات مربوط به تعداد و سرعت خودروها توسط ردیاب های خاصی که در شهر تعبیه شده، جمع آوری می شود. به این ترتیب می توان مدل ترافیک را شبیه سازی کرد و با اعمال حرکت- توقف های برنامه ریزی شده ار حجم ترافیک کاست. علاوه بر این، وین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ تا ۸۰ درصد از روش حمل و نقل شهری خود را به خودروهای پاک اختصاص دهد.
یکی دیگر از برجسته ترین نکاتی که در رابطه با حمل و نقل در اتریش وجود دارد، وجود راهنماهای لمسی در سراسر ایستگاه های اتوبوس، مترو و تراموا برای افراد نابینا و کم بینا است. علاه بر این، سیستم های اطلاعاتی شنیداری نیز برای این دسته از افراد فراهم آورده شده تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. در تمامی نقاط شهر نیز از سیستم حمل و نقل شهری تا کافه ها و رستوران به رمپ ، آسانسور و  صندلی های همسطح خیابان وجود دارد تا تردد برای معلولان از هر جای دیگر دنیا راحت تر صورت بگیرد.

محیط زیست

به گزارش independent انگلستان، وین به عنوان چهارمین شهر سبز اروپا شناخته می شود. این شهر دارای ۹۰ پارک و باغ شهری است که تقریبا برآورد می شود نیمی از مساحت وین را فضاهای سبز تشکیل می دهند. در واقع برای هر نفر در شهر وین، ۱۲۰ متر مربع فضای سبز وجود دارد که در مقایسه با سایر شهرهای جهان بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مسئولان شهری در نظر دارند تا سال ۲۰۵۰،  از انتشار گاز co۲  تا ۸۰ درصد بکاهند.  سازمان جنگلداری وین نیز برای آگاه سازی مردم در مورد جانوران و فضای سبز منطقه همواره کارگاه های آموزشی را برگزار می کند تا مردم بتوانند با کمک  یکدیگر در حفظ منابع طبیعی خود کوشا باشند. به علت وجود همین فضاهای سبز شهری و همچنین سیستم حمل و نقل مناسب، وین از حیث وجود آلودگی نیز به عنوان شهری با هوای پاک و با کیفیت شناخته می شود. لازم به ذکر است که آلودگی های صوتی و نوری در این شهر نیز در پایین ترین میزان قرار دارد.

آموزش

دانشگاه های وین در بین بهترین سیستم های آموزشی جهان رده بندی شده اند. در این سیستم، خلاقیت و افکار پروری مبتنی بر آزمون و خطا از همان دوران ابتدایی و حتی پیش دبستانی به عنوان یک اصل در نظر گرفته می شود. وجود تعداد زیادی مدرسه های استثنایی در این شهر نیز نشان دهنده اهمیت به حقوق ناتوان های جامعه است.. علاوه بر این، مدرسه های بین المللی زیادی در این شهر وجود دارد که زبان اصلی در آن ها انگلیسی است؛ به این ترتیب حتی توریست ها و یا افرادی که بنا به شرایط مدتی در این شهر اقامت دارند می توانند از مزایای این نوع مدارس بهره ببرند.

فرهنگی- تفریحی

شهر وین در سال ۲۰۱۷ میزبان ۶ میلیون گردشگر بین المللی بود و در بین ۳۰ شهر پر بازدید رده بندی شد. این شهر به تنهایی دارای ۱۰۰ موزه است که در نوع خود بی نظیر محسوب می شود. از دیدنی های شهر وین نیز می توان به قصر تاریخی گروسگلوکنر، بلوار رینگستراس، قصر شونبرون، چشمه های آب گرم، سالزکامرگوت (منطقه ای تماشایی از دریاچه های آلپ و سوبالپاین)، کتابخانه هافبیبلیوتک اشاره کرد که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند. برگزاری وقایع فرهنگی و تفریحی سالانه در این شهر نظیر بزرگترین فستیوال هوایی و فیلم جهان نیز از جمله این برنامه هایی است که این شهر را هرچه بیشتر در جهان معرفی می کند.

 حال شهر وین ممکن است که از لحاظ تاریخی و فرهنگی در اروپا بدون رقیب باشد، اما کشوری نظیر ایران که مهد تاریخ و تمدن است چرا نباید در چنین رده بندی هایی، نماینده ای از خود نداشته باشد و شهری مانند دوبی که کمتر از ۵۰ سال عمر دارد بتواند در بین بهترین ۱۰ شهر جهان برای سفر، جایگاه خوبی را به دست بیاورد؟ باید این حقیقت را به یاد داشت که هرچند  ایران از حیث تاریخ و فرهنگ، ممکن رقیبی همپای خود در جهان نداشته باشد اما از حیث استانداردهای شهری هنوز راه زیادی را برای رسیدن به سطوح بین المللی دارد و این امر تنها با حمایت از شهرداری ها،  مسئولان امر و البته همکاری مردم میسر خواهد شد.

گزارش از: الهه سیف الدین خبرگزاری ایمنا

کد خبر 342895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.