۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
بازی بُرد- بُرد جایگاه های سبز سوخت

سالها است که معضل آلودگی هوا گریبان شهرهای بزرگ را گرفته به طوری که تنفس در هوای سالم و پاک به آرزویی بیش تبدیل شده است؛ متاسفانه هر سال سهم هوای پاک از روزهای تقویم کمتر می شود و از طرفی به شمار روزهای آلوده اضافه...

به گزارش ایمنا، به گفته کارشناسان شهری عمده دلیل آلودگی هوای شهر ناشی از تردد خودروها است که علاوه بر افزایش آلودگی هوا به ترافیک شهر نیز افزوده است، در این میان ارایه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش تردد خودروها در شهر ضروری است، یکی از این راهکارها، کاهش مسیر برای سوخت‌گیری خودروها یا افزایش جایگاه‌های سوخت است تا تردد خودروهای سرگردان به دنبال پمپ بنزین را به حداقل برساند.

پراکندگی جایگاه‌های سوخت، راهبندان‌های طولانی مدت و میزان توقف در ترافیک جایگاه‌ها موجب شده هر شهروند برای سوخت‌گیری به اجبار، مسافتی اضافه‌تر را طی کند که خود علاوه بر نارضایتی شهروندان باعث ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

از سوی دیگر در حالی‌که آمار خودروها هر روز افزایش می‌یافت، عدم تعادل آن با تعداد نازل‌های بنزین نگرانی‌های یادشده را تشدید می‌کرد، زیرا به دلیل عدم توجیه اقتصادی، سرمایه‌گذاران علاقه‌ای برای ساخت جایگاه بزرگ در شهر نداشتند.

در همین راستا و به منظور رفع معضلات زیست محیطی، از سال ۹۴ شهرداری اصفهان به منظور ایجاد تعادل بین نیاز شهروندان به جایگاه‌های سوخت و همچنین افزایش کیفیت هوا، طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان را برای نخستین بار در کشور مطرح و با کمک بخش خصوصی آن را اجرایی کرد.

بر اساس اظهارنظر کارشناسان محیط‌زیست، این جایگاه‌ها در بحث زیست‌محیطی به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیافت بخارات بنزین موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده‌ها در محیط جایگاه خواهد شد و نیز باتوجه به کاهش مسیر تردد و سفرهای درون شهری که به قصد سوختگیری انجام می‌شوند، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی از قبیل مونوکسیدکربن دارند.

برای تحقق این هدف مهم، شرکت طرف قرارداد شهرداری اصفهان، اختراع خود در تولید محصولی که بخار بنزین را مکش می‌شود و دوباره به چرخه مصرف بازمی گرداند را به ثبت رساند، این موضوع سبب صرفه‌جویی در مصرف بنزین شد و به دنبال آن هوایی پاک‌تر را به همراه داشت.

شهروندان نیز راه‌اندازی جایگاههای کوچک سوخت‌رسان را اقدامی بسیار مفید برای رفاه حال مردم می‌دانند به طوری که یکی از شهروندان اصفهانی که در هفته ای یک بار از محل جایگاه کوچک سوخت‌رسان خیابان فرایبورگ استفاده می‌کند، به خبرنگار ایمنا گفت: در اطراف خیابان سعادت آباد، گلستان شهدا و شیخ صدوق هیچ پمپ بنزینی وجود نداشت و ما هر بار باید مسیری طولانی را طی می‌کردیم تا بتوانیم سوخت‌گیری کنیم، اما با این اقدام نفس راحتی می‌کشیم و دغدغه‌ای برای تامین سوخت خودرو نداریم.

احمد کلباسی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تعدای از پمپ بنزین‌های شهر از جمله جایگاه میدان امام حسین(ع) تعطیل شده یا بعضی از مواقع اختلالاتی در سیستم برخی از جایگاه‌ها به وجود می‌آید که با وجود جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان مردم دغدغه خاطر کمتری پیدا کرده‌اند.

محمد اشراقی از دیگر شهروندان اصفهانی گفت: چند سال پیش برای بنزین زدن همیشه مشکل داشتم و باید مسیر طولانی را طی می کردم اما اکنون در نزدیکی محل کارم در خیابان لاله پمپ بنزین کوچکی احداث شده که دغدغه من و همکارانم را رفع کرد، البته به نظر من باید این جایگاه ها در کل خیابان های شهر راه اندازی شود در این صورت خیلی از ترافیک خیابان ها و صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها کم می‌شود.

تحقق ۸۰ درصد اهداف

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: یکی از موضوعاتی که از سال‌های گذشته همواره به عنوان دغدغه شهروندان مطرح بود، بحث کمبود جایگاه‌های بنزین و صف‌های طولانی که یک لاین از خیابان را اشغال می‌کرد و باعث ایجاد ترافیک می شد، بود.

علیرضا صلواتی افزود: تا قبل از سال ۹۴ در برخی از نقاط شهر جایگاه سوخت‌رسان وجود نداشت و گاهی شهروندان باید حتی ۱۰ کیلومتر مسیر طی می‌کردند تا به جایگاه سوخت دسترسی پیدا کنند از این رو با همفکری کارشناسان حمل و نقل ایده راه‌اندازی جایگاه های کوچک سوخت رسان برای نخستین بار در کشور مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در ابتدا ۲۰۰ نقطه اولیه برای جایگاه های کوچک سوخت رسان در شهر جانمایی شد، اما پس از گذراندن مباحث شهرسازی، خدمات شهری، سیمای شهری، ترافیکی و ایمنی، از بین ۲۰۰ نقطه تنها ۵۰ نقطه تایید و در فاز نخست ۱۷ مورد آنها احداث شده و مابقی جایگاه‌ها در دو فاز دیگر تکمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۳ مکان دیگر برای احداث جایگاه‌های کوچک برای تصویب به کمیسیون ماده پنج ارسال شده و هم اکنون منتظر دریافت مجوز از این کمیسیون هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان، سفرهای اضافی ناشی از دسترسی به جایگاه های سوخت در شهر اصفهان ۲۰ درصد کاهش یافته است، افزود: تاکنون به حدود ۸۰ درصد اهداف مورد نظر دست یافته‌ایم و با تکمیل فازهای بعدی ۲۰ درصد باقی مانده اهداف نیز محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه جایگاه‌های کوچک سوخت رسان در بحث زیست‌محیطی به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیافت بخارات بنزین موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده‌ها در محیط جایگاه می‌شود، اظهارکرد: این جایگاه‌ها با کاهش مسیر تردد و سفرهای درون شهری که به قصد سوخت‌گیری انجام می‌شود، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی دارند.

صلواتی در خصوص ویژگیهای جایگاه‌های کوچک و مدرن بنزین گفت: در این پمپ ها ویژگی‌های خاصی بر اساس استاندارد های روز دنیا پیش‌بینی شده که می‌توان از جمله آنها به نیاز حداقلی به زمین، متناسب‌بودن طرح جایگاه‌ها با سیما و منظر شهری، اجرای سریع، جلوگیری از انتشار بخارات بنزین از باک خودروها و نیز از مخزن جایگاه‌ها و همچنین عدم ریزش بنزین، بالا بودن ضریب ایمنی، انطباق با استانداردهای روز دنیا، بهره‌مندی از سیستم پردازش‌کننده کیفی و کمی بنزین به صورت آنلاین و مستمر با مرکز و ارتباط آن با مراکز پخش فرآورده‌های نفتی که امکان اعمال مدیریت کیفی بر عرضه سوخت را فراهم می‌کند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: در صدد هستیم زمینه مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی را فراهم کنیم تا اطلاع‌رسانی فاصله جایگاه تا جایگاه بعدی انجام شود.

راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک گاز CNG در دستورکار

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در کنار اجرای فاز بعدی جایگاه‌های سوخت رسان بنزین، جایگاه های کوچک گاز CNG نیز با مشارکت شرکت گاز و پخش فرآورده های نفتی در شهر راه‌اندازی می‌شود تا صف‌های طولانی جایگاه‌های گاز را نیز از بین ببریم.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در دست مطالعه است تا جانمایی جایگاه‌ها با توجه به خط لوله و فشار گاز انجام شود، افزود: جانمایی جایگاه‌های سوخت بنزین راحت‌تر بود، زیرا از نزدیکی جایگاه‌های گاز حتما باید خطوط پر فشار گاز عبور کرده باشد، همچنین مباحث ترافیکی و زیست محیطی آن بسیار مهم است.

صلواتی گفت: در این راستا با هماهنگی شرکت گاز استان اصفهان، زمین جایگاه‌های کوچک گاز CNG جانمایی و آرام آرام با همراهی بخش خصوصی این مکان‌ها را فعال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: علاقمندان به سرمایه‌گذاری برای جایگاه‌های کوچک سوخت رسان بنزین و گاز می توانند به سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان مراجعه و تقاضا، پیشنهادات و مدارک خود را ارایه دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: تلاش شده این اقدامات با همکاری بخش خصوصی انجام شود تا بازی بُرد- بُرد برای شهروندان و مدیریت شهری رقم بخورد.

خدمت نباید زحمت ایجاد کند​

یک کارشناس ارشد حمل و نقل شهری با بیان اینکه افزایش هر گونه خدمات حمل و نقلی برای کاربران منافعی به همراه دارد، به ایمنا گفت: اگر تعداد پمپ بنزین های شهر افزایش یابد، در هر شهر و منطقه جمعیتی بدان معناست که مردم برای رسیدن به جایگاه سوخت مسافت کمتری را طی می‌کنند و زمان سوخت و سوز بنزین خودروها در صف های طولانی کاهش می‌یابد.

غلامرضا شیران تاکید کرد: افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت برای تامین آسایش مردم کار پسندیده‌ای است، اما باید در انتخاب این مکان‌ها دقت لازم انجام شود.

وی افزود: اگر این مکان‌ها داخل محلات شهر قرار گیرد یا مکان‌هایی که محل رفت و آمد عابران پیاده است و شهروندان گازهای متصاعد شده را استنشاق کنند، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری با بیان اینکه هنگام لودینگ تخلیه بنزین از سوی تانکرها در مخازن یا هنگام باز شدن باک بنزین و خارج شدن بخار از آن تا هنگام وارد شدن نازل، گازهای خطرناکی در اطراف پراکنده می‌شود، اظهارکرد: البته ادعاهایی در این رابطه وجود دارد، به عنوان مثال «طرح کهاف» از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده که این بخارات را مهار و تقطیر می‌کنیم، اما بعید می دانم اقدامات مورد نظر کمک کند از ۱۰۰ درصد ضایعات محیط زیستی بر روی انسان‌ها جلوگیری شود.

وی انتخاب مکان جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان را بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: مکان این جایگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که در اطراف آن افراد کمتری عبور کنند و استنشاق کمتری صورت گیرد، جایی باشد که چه در خیابان در محله یا کنار پارک تبخیرات پمپ ها کمتر به انسان‌ها برسد.

شیران رعایت ایمنی هنگام ورود و خروج خودروها به این جایگاه‌ها را نیز مهم دانست و گفت: جایگاههای سوخت، بمب‌های اشتعال‌زا و خطرناکی در کنار خیابان‌ها هستند که اگر اتفاق آتش‌سوزی یا انفجار کوچک رخ دهد، اطراف خود را تا فاصله‌های زیادی تحت تاثیر قرار داده و خسارات زیادی وارد می‌کند.

وی ادامه داد: اقدامات ایمنی برای آرام‌سازی، کاهش سرعت و منظم کردن ترافیک اطراف جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان بسیار مهم است، زیرا چنان‌چه راننده‌ای با سرعت زیاد به محفظه ها و تاسیسات جایگاه‌ها برخورد کند، حوادث غیرقابل جبرانی اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری با بیان اینکه جایگاه‌ها نباید ترافیک‌زا باشد، اظهارکرد: انتخاب محل و مکان‌یابی آنها در نزدیکی تقاطع ها اشتباه بزرگی است، زیرا بار مضاعف به ترافیک شهر وارد می‌کند.

وی افزود: محلی که ورود و خروج را دچار ترافیک و بار اضافی بر ترافیک وارد کند، مناسب نیست، اگر طول الحاق و ایجاز یا طول مارپیچ برای ورود و خروج و جداشدن از ترافیک اصلی خطوط، همچنین ضوابط لازم رعایت نشود، این جایگاه‌های کوچک خود باعث افزایش مشکلات ترافیکی در شهر خواهد شد.

شیران تاکید کرد: جایگاه های کوچک سوخت رسان نوعی خدمت به شهروندان است، اما این خدمت نباید زحمت ایجاد کند.

به گزارش ایمنا، با توجه به اتلاف وقت، صرف هزینه و آلودگی محیط زیست، بخش هنگفتی از سرمایه‌های ملی هدر می‌رود از این رو توسعه طرح احداث جایگاههای کوچک سوخت به واسطه کاهش زمان سوخت‌گیری و کوتاه شدن صف خودروها در جایگاه‌ها، همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی به دلیل کاهش سفرهای درون شهری یک الزام است.

کد خبر 342790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر اکبري هستم از محله حسين آباد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    به نظر من اين گزارش خيلي خوب بود، به خصوص اينکه خبر خوشي به مردم در ارتباط با جايگاه سوخت گاز داد به طور کلي مدتي است گزارش ها و اخبار اين خبرگزاري خيلي پر محتوا شده و بايد از شما تشکر کنم