فیلمخانه سینمای آزاد اصفهان ایجاد شود

آیین تجلیل از فیلمسازان سینمای آزاد اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این برنامه شامگاه ۸ اردیبهشت ماه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این برنامه که به همت دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان برگزار شد، مستند کوتاهی ساخته ابوذر مسائلی، درباره رحیم علی افشاری از موسسان سینمای آزاد اصفهان پخش و از مستند بلند "رفیقان هشت میلیمتری" ساخته ابوذر مسائلی که به سینمای آزاد اصفهان پرداخته، هم رونمایی شد.

مصطفی حیدری، رییس دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان، سخنان خود را در این برنامه با بیان تاریخچه شکل گیری دفتر تخصصی آغاز کرد.

وی گفت: دغدغه ابتدایی ما در دفتر تخصصی سینما، حوزه فیلمنامه بود. به همین دلیل در سال اول آغاز به کار دفتر تخصصی، ۱۴ جلسه فیلمنامه خوانی برگزار کردیم. در سال دوم فعالیت دفتر هم جلسات "انتقال تجربه" با حضور فیلمسازان برجسته کشور و جلسات فیلمنامه خوانی برگزار شد.

وی افزود: در سال سوم برخی کارگاه هایی را که تاکنون در اصفهان برگزار نشده، برپا کردیم که شامل کارگاه فیلمسازی تجربی با حضور شهرام مکری و کارگاه پخش بین المللی فیلم کوتاه می شد.

حیدری ادامه داد: در حوزه مرجعیت علمی هم کتابخانه اختصاصی سینما را راه اندازی کردیم و برای استفاده از نویسندگان اصفهانی هم، دست به انتشار مجله "سینماتوگراف" زدیم.

وی بیان کرد: زمستان ۹۵ ابوذر مسائلی خبر از شروع ساخت فیلمی در رابطه با سینمای آزاد اصفهان داد که من همانجا به او اعلام حمایت کردم، ضمن اینکه همیشه نیاز به برگزاری جلسه ای با حضور فیلمسازان سینمای آزاد اصفهان را احساس می کردم.

وی تصریح کرد: برای برگزاری این جلسه، از فیلمسازان سینمای آزاد اصفهان کمک گرفتیم و به دو لیست رسیدیم. مطرح شدن لیست دوم در این نشست، دلیلی بر کم اهمیت بودن لیست اول نیست، چراکه تجلیل از سینماگران لیست دوم را آذر ماه که مطابق با روز اصفهان است، برگزار خواهیم کرد.

در ادامه وی از تنی چند از سینماگران سینمای آزاد، به عنوان مشاوران این نشست نام برد.

حیدری ابراز تاسف کرد که در هنگام جستجو برای پیدا کردن سینماگران سینمای آزاد اصفهان، موفق به دیدار با خانواده زنده یاد حسن سلطان زاده نشده و اطلاعی از محل سکونت سیاوش امیری فر هم پیدا نکرده است. ضمن اینکه برخی از سینماگران سینمای آزاد اصفهان نیز در خارج از کشور یا شهرهای دور از اصفهان به سر می برند که از این جمله می توان از محمد حقیقت و محمدرضا عابدی نام برد.

وی به همکاری خانه سینماگران استان اصفهان برای برگزاری این برنامه هم اشاره کرد.

ناصر غلامرضایی، از فعالان سینمای آزاد هم در این مراسم حضور داشت. این فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، متولد سال ١٣٣٤ است و فیلمسازی آماتوری را با ساخت و تهیه فیلم‌های هشت میلی‌متری از سال ١٣٥١ آغاز کرد و تا سال ١٣٥٤ ادامه داد.

غلامرضایی از سال ١٣٥١ تا سال ١٣٥٨ مسئول سینمای آزاد خرم‌آباد و مسئول برگزاری جشنواره سالیانه سینمای آزاد در لرستان و عضو کمیته انتخاب فیلم سومین جشنواره جهانی سوپرهشت تهران در سال ۵۶ بوده است.

عضویت در شورای سرپرستی سینمای آزاد ایران از سال ۵۶ تا ۵۸، فیلمسازی مستند و داستانی برای شبکه اول سیما و عضویت در هیأت داوری منطقه‌ای و سراسری جشنواره سینمای جوان ایران در سال های ۷۳ و ۷۵ از جمله فعالیت‌های غلامرضایی در عرصه هنر سینما بوده است.

وی در کنار سایر فعالیت‌های هنری به تحصیل در مدرسه عالی تلویزیون و سینما در تهران پرداخته و در سال ١٣٥٩ در رشته سینما از آن مدرسه فارغ‌التحصیل شده است.

در ادامه برنامه، ناصر غلامرضایی در برابر حضار قرار گرفت و با ابراز خوشحالی به دلیل حضور در اصفهان پس از ۴۵ سال گفت: فیلم "زمستان در پیش است" من در فروردین ماه سال ۱۳۵۳ در اصفهان به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شد و برای آن، دیپلم افتخاری دریافت کردم که مزین به امضای شخصیت هایی مثل زاون قوکاسیان و رضا جانقربانی بود.

وی یاد درگذشتگان سینمای آزاد اصفهان، زنده یادان رحیم علی افشاری، حسن استقلالیان، زاون قوکاسیان، اکبر خواجویی، منصور کوشان و حسن سلطان زاده را گرامی داشت و در ادامه افزود: سینمای آزاد اصفهان پس از سینمای آزاد تهران تاسیس شد و دومین یا سومین سینمای آزاد در سراسر کشور بود. سینمای آزاد اصفهان بین سال های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ آغاز به کار کرد و در همین سال ها من برای اولین بار دوربین به دست گرفتم.

وی با اشاره به دوربین های قدیمی که دکور برنامه را زینت می داد، افزود: این دوربین ها، خودِ تاریخ هستند.

غلامرضایی بیان کرد: در همان سال ها روزی در خیابان انقلاب تهران، کتاب "درباره چشمه" زاون قوکاسیان را دیدم. زاون اولین کسی بود که نوشتن به این شکل درباره فیلم ها را در ایران بدعت گذاشت و در صدد این بود که معضل گفتگو بین سینماگران را به وسیله همین سنتِ ویژه نامه نویسی حل کند.

وی تصریح کرد: آخرین دیدار من با زاون مربوط به زمانی است که وی در حال مدون کردن کتاب "تاریخ شفاهی سینمای ایران" بود.

وی خواهان ایجاد موزه و فیلمخانه ملی برای فیلم های کوتاه ۸ میلیمتری و ۱۶ میلیمتری شد.

غلامرضا رضایی تصریح کرد: گویش و فضاهای تاریخی اصفهان، همیشه به عنوان لوکیشن و ملاحت در سینمای ایران استفاده شده و هیچ گاه جامعه حقیقی اصفهان در فیلم ها نمایش داده نشده اند.

وی در ادامه، مجموعه نوشته هایش با نام "ما همراهان" را که مشتمل بر نوشته هایی درباره سینماگران آزاد اصفهان است، معرفی کرد.

در بخش بعدی برنامه، از سینماگران سینمای آزاد اصفهان تجلیل و با حضور امرالله احمدجو، ناصر غلامرضایی و فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، به آنها لوح تقدیر اهدا شد.

حسن استقلالیان، رحیم علی افشاری، حسین خواجویی، زاون قوکاسیان، پرویز حسن پور و اکبر خامین ازجمله کسانی بودند که در این آیین از آنها تقدیر شد.

اکبر خامین در این نشست گفت: سینمای آزاد به واقع آزاد بود. درست است که امکانات و هزینه های ما را تلویزیون آن دوران تقبل می کرد، ولی همیشه ما را آزاد می گذاشتند تا بتوانیم بیننده تربیت کنیم.

وی ادامه داد: بینندگان ما در همه جلسات شب فیلم، حضور داشتند و حتی روی زمین می نشستند که این عملی بسیار احترام برانگیز بود. سینمای آزاد، بخش آموزشی نداشت و سینماگران آن، چیزهایی را از قبل آموخته و متکی به مطالعات خودشان بودند.

وی افزود: ما به همدیگر در فیلم هایمان کمک می کردیم و پاتوق ما، سینمای آزاد واقع در کوچه هدایت بود و در کافه پولونیا و بستنی چمن زار هم دور همدیگر جمع می شدیم.

رضا رضازاده و حسین سیاح دیگر سینماگران سینمای آزاد اصفهان بودند که از آنها تقدیر شد. حسین سیاح هم ضمن ابراز خوشحالی از دیدار مجدد دوستان سابقش پس از ۴۰ سال، سینمای آزاد اصفهان را سینمایی مردمی و سیاسی نامید.

سپس از احمد طالبی نژاد، منتقد مشهور مجله "فیلم" تقدیر شد و او پس از دریافت لوح تقدیر گفت: یکی از اشتباهات ما در سینمای آزاد، تندروی های سیاسی بود که مرحوم زاون نیز به ما تذکر می داد، ولی گوش نکردیم و سانسور به سینمای آزاد راه پیدا کرد.

وی افزود: سینمای آزاد هم تاثیرپذیر بود و هم تاثیرگذار. تاثیرپذیر به این دلیل که در هنگام شروع این جریان، همه تحت تاثیر مسعود کیمیایی و پرویز کیمیاوی بودند و با آمدن سهراب شهیدثالث، گرایش ها به سمت سینمای وی رفت.

وی افزود: تجربیات و تمرینات ما، پایه سینمای بعد از انقلاب شد و سینماگران سینمای آزاد، نسل اول فیلمسازان بعد از انقلاب شدند که کسانی مثل کیانوش عیاری از آن جمله بودند و هنوز هم جز بهترین های سینمای کشور است.
وی در انتها از مسئولان اصفهانی خواست پروژه ساخت مرکز و فیلمخانه سینمای آزاد را پیگیری کند تا هم این آرشیو گرانبها حفظ شود و هم سینماگران جوان بتوانند به تولید آثار جدید بپردازند.

در ادامه، از عباسعلی محجوب، مرتضی مسائلی، ابوذر مسائلی، سازنده مستند "رفیقان ۸ میلیمتری" و غلامرضا مهیمن تجلیل شد.

غلامرضا مهیمن هم سینماگران آزاد را فیلمسازانی تجربی و جسور نامید و از نسل جوان به دلیل تقدیر از سینماگران نسل خود تشکر کرد.

وی نیز به اهمیت ایجاد موزه سینمای اصفهان به همت دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان تاکید کرد.

در ادامه برنامه، امرالله احمدجو، محمدعلی میاندار و محمدعلی نویدفر نیز هدایا و لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

این مراسم با نمایش مستند "رفیقان ۸ میلیمتری" ساخته ابوذر مسائلی به اتمام رسید.

کد خبر 342760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.