چالش جدید ذوب آهن و فولاد

بحرانی خشکسالی و هزینه بالای تامین آب دو شرکت سهامی ذوب آهن و فولاد مبارکه را با چالش جدید روبرو کرده است.

به گزارش ایمنا، لیلا مرگن در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان "بورس ترک برداشت" به مشکلات شرکت های سهامی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اشاره کرده و گفته استمرار فعالیت این کارخانه ها با توجه به هزینه سنگین تامین آب دشوار شده است. در ادامه آمده است: تأمین‌نشدن منابع آب برای این صنایع، بدون شک آینده مبهمی پیش‌روی صنایع بزرگ مرکز کشور خواهد بود. آینده‌ای که معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خلال صحبت‌های خود قادر به تشریح آن نیست.

او با تبیین راهکارهای این شرکت برای مقابله با مسائل مرتبط با کمبود آب، به این واقعیت هم اشاره دارد که اگر برداشت آب از زاینده‌رود برای این مجموعه محدود شود، قطعا شرایط دیگری برای فولاد مبارکه رقم خواهد خورد.
نیمی از شرکت‌های بورسی در مناطق خشک ایران واقع شده‌اند و بحران کم‌آبی گویا ترک‌هایی در حاشیه سود آنها ایجاد کرده است زیرا تأمین آب گران، حاشیه سود این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد.  

نیما یا بازار آزاد

دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز به قلم علی رضاییان به بررسی چالش های سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی پرداخته است. در این گزارش آمده است: بدون شک، وجود یک بازار یکپارچه آنلاین برای مبادلات ارزی، امری ضروری است. جایی که هر کس نیازمند ارز است، کمترین نرخ پیشنهادی را بتواند انتخاب کند و ارز مورد نیاز خویش را تامین کند.

چنین بازاری می‌تواند با ایجاد شفافیت و تمرکز پیشنهادهای خرید و فروش، رقابتی‌ترین نرخ را برای ارز استخراج کند. اما به یک دلیل ساده به‌رغم تلاش بانک مرکزی، سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه معاملات ارزی نمی‌تواند این نقش را ایفا کند.

سامانه نیما، آنلاین و یکپارچه است؛ اما برخلاف نظر مسوولان رقابتی نیست. بازاری رقابتی است که ورود و خروج عاملان بازار، آزاد و با کمترین هزینه باشد؛ درحالی‌که معامله‌گران این بازار از کانالی کاملا انحصاری وارد این بازار شده و باید از سوی مشتریانی اقدام به خرید و فروش کنند که قبلا اثبات کرده باشند، شایستگی حضور در این بازار را دارند.

جدل بانکی ایران و اروپا

همچنین گزارش تیتر اول دنیای اقتصاد به موضوع ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، محلی برای ایراد دو نظر مختلف برای یک موضوع مشترک بود. موضوع مشترک این بود که سطح روابط بانکی ایران و اروپا، از نقطه مطلوب فاصله دارد و نسبت به حجم تجاری دو طرف، تناسب لازم را ندارد. برای توجیه این موضوع، دو دیدگاه وجود داشت.

دیدگاه نخست که حامی آن عمدتا مسوولان داخلی بودند، بر این نکته تاکید داشت که روابط بانکی و اقتصادی ایران و اروپا از ضمانت سیاسی طرف‌های اروپایی برخوردار نیست و در نتیجه با رفتار جدید آمریکایی‌ها مورد تهدید قرار گرفته است. دیدگاه دوم، از سوی مسوولان اروپایی مطرح شد، این دیدگاه معتقد است که فقط ریسک‌های سیاسی موجب تضعیف روابط بانکی دو طرف نشده است؛ زیرا بانک‌های اروپایی به شکل مستقل ارزیابی خود را برای ارتباط با طرف‌های ایرانی انجام داده‌اند و در این خصوص مواردی نظیر ارزیابی ریسک، فضای کسب‌وکار و استانداردهای بین‌المللی نیز از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

دلار در دوبی قیمت گذاری می‌شود

دوبی ازجمله کشورهای تعیین‌کننده قیمت دلار است. اگر اول صبح به بانک‌های مرکزی پاریس، لندن، دوبی، ایران و تمام کشورها مراجعه کنید، نمی‌توانند قیمت دلار را اعلام کنند. آنها تا حدود ساعت ۱۲ ظهر صبر می‌کنند تا حرکت جهانی دلار رقم بخورد و بعد قیمت ارزهای خود را اعلام می‌کنند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه آخوندی نیز از قیمت‌گذاری دلار در اربیل و کشورهای دیگر خبر داده است، ادامه داد: صحبتی که وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد، موضوعی است که هر روز در جهان لمس می‌شود، حتی قیمت طلا تا در بازار جهانی مشخص نشود، هیچ بانکی نمی‌تواند قیمت دقیق اعلام کند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی که چرخش اقتصادی را در دست دارند، قیمت‌های جهانی را رقم می‌زنند، گفت: سه فلز طلا، نیکل و نقره و دلار تأثیر بسزایی در اعلام نرخ‌های جهانی دارند و برای اعلام نرخ‌ها بیشتر منتظر اتفاقات روزانه می‌مانند.

کد خبر 342691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.