حفظ هویت «خلیج فارس» در گرو عزم ملی و تلاش‌های دیپلماتیک

نام گذاری یک روز در تقویم به نام «روز ملی خلیج فارس»، تاکید محکمی بر هویت ملی و دفاع از تمامیت سرزمینی ایران است که لزوم حفاظت از خلیج فارس در برابر مداخلات خارجی و تحریف نام را به نمایش می گذارد.

به گزارش ایمنا، امروز- ۱۰ اردیبهشت- روز یادآوری رشادت های ملت ایران و اخراج اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشور است. شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ در تیر سال ۱۳۸۴ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ قدرتهای خارجی به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌، این روز را «روز ملی‌ خلیج‌ فارس‌» نامگذاری‌ کرد. روزی که فرصتی برای نشان دادن عرق ملی و اشتراک همه ایرانیان با هر باور و اعتقادی است.

خلیج همیشگی فارس، سومین خلیج بزرگ جهان است که  از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است و از لحاظ جغرافیایی و ارتباط با آب های آزاد و همچنین منابع غنی، از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است.

هدف روز «خلیج فارس» دفاع از هویت و فرهنگ ایران است

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به روز ملی خلیج فارس به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بحث خلیج فارس برای ما از لحاظ استقلال، ملیت، اقتصاد، فرهنگ و عزت و سربلندی کشور دارای  اهمیت ملی و حیاتی است. متاسفانه در طول تاریخ و بویژه در سالهای اخیر، برخی دشمنان ایران و یا تعدادی از کشورهای همسایه کوشیدند با تحریف بارز تاریخ و جغرافیا به تغییر نام خلیج فارس به نام های دیگر بپردازند، این در حالی است که پیشینه تاریخی و نقشه های جغرافیایی همیشه گواه نام خلیج فارس بوده و هست.

وی افزود: تغییر نام خلیج فارس به دلیل خصومت آمریکا و یکی از متحدانش و برخی از همسایگان ما، چه از روی علم و آگاهی و یا از سر ناآگاهی باشد، پذیرفته شده نیست و تاکید نام گذاری این روز به نام «خلیج فارس» به دلیل دفاع از هویت و فرهنگ این سرزمین است.

فولادگر با اشاره به راه کارهای جلوگیری از تخطی دشمنان و تحریف نام خلیج فارس، گفت: ما باید هوشیاری، نظارت و رصد مکرر خود را بر مسائل منطقه ای و بین المللی داشته باشیم تا در اسناد و مطالبی که منتشر می شود و یا بحث های مجامع مهم و مختلف بین المللی، این اتفاق دوباره تکرار نشود و این امر مراقبت و نظارت بیشتری را از سوی مسئولین به ویژه وزارت امور خارجه و دستگاه های مربوط از جمله فرهنگستان ها می طلبد.

نجات نام خلیج فارس در گرو مقاومت و منتشر کردن اسناد تاریخی 

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز ضمن توضیح تاریخچه خلیج فارس به خبرنگار ایمنا گفت: انگلیسی‌ها بعد از نفوذ در دو منطقه خلیج فارس و «دریای مکران» که امروزه تحت عنوان «دریای عمان» نامیده می شود و طرف دیگر که دریای عرب است، برای تأمین منافع خود، مشکلاتی را برای نام گذاری این مناطق ایجاد کردند.

وی افزود: یکی از این تلاشها، تغییر اسم دریای مکران به دریای عمان است که دلیل این تغییر، ارتباط سلطان عمان با آنها و شرایط خاص بندر گوآدر و خانه کلات بود که در اختیار پادشاه وقت عمان قرار می گیرد و به این بهانه دریای مکران را به دریای عمان تبدیل می کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: در زمانی که جمال عبد الناصر در مصر به قدرت رسید، این کشور با شاه ایران دچار اختلاف شد؛ بنابراین ناصر تلاش کرد اسم  خلیج فارس را به خلیج ع رب ی تغییر دهد، اما همه اسناد تاریخی و نقشه هایی که حتی از قرن ها قبل توسط پرتقالی ها و انگلیسی ها کشیده شده، حکایت از این دارد که این منطقه با عنوان خلیج فارس مشهوراست و نه خلیج ع رب ی.

وی افزود: بنابراین اختلاف بر سر نام گذاری خلیج فارس بیش از آنکه بحثی علمی یا تاریخی باشد، یک بحث سیاسی میان برخی از کشورهای عربی است که با ایران اختلاف دارند.

وی با اشاره به راه کارهای جلوگیری از چنین تحریف سیاسی و تغییر نام تاریخی خلیج فارس گفت: اخیراً گوگل یا طراح نقشه جغرافیایی آن این خطا را کرده بود که به اشتباه اسم خلیج فارس را در نقشه، خلیج ع رب ی گذاشته بود، اما ایرانی‌ها در سرتاسر دنیا؛ چه در داخل و چه در خارج و حتی کسانی که با جمهوری اسلامی مخالف بودند، در برابر این مسئله به شدت مقاومت و گوگل را مجبور به تصحیح کردند. بنظر می رسد غیر از مقاومت بر سر این مسئله و منتشر کردن اسناد تاریخی برای اثبات حقانیت نام خلیج فارس، راه دیگری برای مقابله با این تلاش و حرکتهای سیاسی و مغرضانه نباشد. 

گزارش از ریحانه شهبازی- خبرنگار سرویس سیاسی

کد خبر 342653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.