تولیدکنندگان محصولات خودرا دپو کرده بودند/افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان اصفهان گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی فروردین ماه از عرضه لوازم خانگی و تولیدات کارخانجات خود به بازار خودداری کردند تا قیمت کالاها مشخص شود.

حسین عبدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی و ارتباط آن با افزایش قیمت دلار یا عرضه کم دلار در بازار، اظهار کرد: زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از شب عید به گوش می‌رسید که از سال ۹۷ با گرانی و افزایش قیمت لوازم خانگی رو به رو می‌شویم، علت آن هم صحبت‌های برخی از همکاران، دوستان، کارخانه‌داران و رییس اتحادیه کشوری بود که یا به بهانه یا هر مسئله‌ دیگری به مردم تفهیم کردند که گرانی در راه است.

وی افزود: موج افزایش قیمت لوازم خانگی صحبت من نبود و برخی افراد در صحبت‌ها یا سخنرانی‌هایی که در بعضی مجامع داشتند قبل از عید ۹۷ و شاید از بهمن ماه ۹۶ این موضوع را عنوان می‌کردند که مدت‌هاست قیمت لوازم خانگی افزایش آن چنانی نداشته و چون قیمت تولید بالا رفته است، در سال ۹۷ به افزایش قیمت کالای لوازم خانگی خواهیم رسید.

عبدلی ادامه داد: زمینه افزایش قیمت لوازم خانگی را همکارانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، فراهم و این موضوع را مطرح می‌کردند، در نتیجه چشم به راه این افزایش بودیم و تولیدکنندگان هم روی این صحبت‌ها و افزایش قیمت‌ کالاها حساب می‌کردند و در نتیجه این انتظار می‌رفت که افزایش قیمت داشته باشیم که البته بالا رفتن قیمت دلار هم مزید بر علت شد.

حمایت اتحادیه‌ها از فروشندگان و مصرف‌کنندگان

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه با گفته‌های آن افراد موافق بودید، تصریح کرد: اتحادیه‌ها توجه زیادی به تولیدکننده‌ها ندارند و با توجه به خط و مشی که دارند تمرکز آن‌ها بیشتر روی مصرف‌کننده‌ها و فروشندگان لوازم خانگی است و کاری که می‌توانیم انجام دهیم حمایت از مصرف‌کننده است. طبق برنامه‌ریزی که در اتحادیه لوازم خانگی داشته‌ایم در جهت آسیب نرسیدن به مصرف‌کننده تلاش می‌کنیم اما روی کار تولیدکنندگان اشرافیت نداریم در نتیجه نمی‌توانیم حرف‌های دوستان را تصدیق یا رد کنیم.

وی در مورد میزان افزایش لوازم خانگی تولید داخل، خاطرنشان کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه افزایش قیمت لوازم خانگی قابل احساس است. البته در ابتدا در مجامع صحبت از افزایش ۲۰ درصدی بود. تولیدکنندگان هم تا آخر فروردین ماه سردرگم بودند که محصولات خود را وارد بازار کنند یا خیر و اکثراً هم محصولات خود را دپو کردند و گفته می‌شد تا قیمت‌ها مشخص نشود جنس نداریم.

عبدلی در پاسخ به اینکه آیا افزایش دلار به اجناس داخلی هم ارتباط دارد یا خیر، اظهار کرد: مواد اولیه اکثر تولیدکنندگان به قیمت دلار ارتباط دارد. ولی در هر صورت قیمت تمام شده یک کالا برای تولیدکنندگان، حقوق کارگران آن‌ها، حق بیمه، قیمت برق و... بر روی قیمت کالا تأثیرگذار است. تولیدکننده هم مشکلات زیادی دارد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: تولید تا حدودی در حال انجام است البته کارخانه‌ها به طور کامل از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند اما همان مقدار تولید شده را هم در فروردین ماه وارد بازار نکردند.

وی در مورد دلیل توقف عرضه کالای تولیدکنندگان به بازار در فروردین ماه، گفت: هنوز تکلیف قیمت کالاها مشخص نشده بود. تمامی مواد اولیه تولید زنجیره‌وار به‌هم متصل است و به همین دلیل قیمت دلار خواه ناخواه بر قیمت تولیدات داخلی نیز تأثیرگذار است و نمی‌توان گفت تولید کالای داخلی ربطی به قیمت دلار ندارد. همه این لوازم به ارز بستگی دارد.

عبدلی افزود: البته تولیدکنندگان هم تا حدودی توان نگهداری اجناس و عدم عرضه آن به بازار را دارند و در نهایت اگر مدت زمان طولانی اجناس خود را در انبار نگه دارند توان تولیدشان از دست می‌رود اما از ابتدای اردیبهشت ماه کم کم کالاهای خود را وارد بازار کردند اما نه با ۲۰ درصد افزایش قیمت که اواخر سال گذشته صحبت آن بود بلکه نسبت به سال گذشته اجناس ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت.

افزایش ۱۰ درصدی کالاهای وارداتی

عبدلی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی که از خارج وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: اگر تولید داخلی که تنها بخشی از مواد اولیه آن از خارج وارد می‌شود و به قیمت ارز بستگی دارد، ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد، قیمت لوازم خانگی وارداتی نیز ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی استان اصفهان  گفت: نمی‌توانیم بگوییم تولیدات لوازم خانگی در اصفهان خیلی زیاد است و در مقایسه با استان‌های دیگر برخلاف صنعتی بودن شهر اصفهان، تولید لوازم خانگی اصفهان کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: البته اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی اصفهان فعال هستند و نمی‌توانند کارخانه را تعطیل کنند اما ظرفیت تولید را پایین آورده‌اند.

عبدلی در مورد تعداد نمایندگی‌های لوازم خانگی در اصفهان اظهار کرد: شرکت‌های وارد کننده برندهای مختلف خواه ناخواه به دنبال کسب فروش در هر استان است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست و واردکنندگان برندهای مختلف که اکثراً از تهران هم هستند سهمی از بازار اصفهان را برای خود گرفته‌اند. برخی از شرکت‌ها که نمایندگی‌های قوی دارند برای توزیع کالای بیشتر، دو تا سه نمایندگی در استان‌ها از جمله اصفهان دارند.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که چند درصد از محصولات لوازم خانگی وارداتی است، اظهار  کرد: خوشبختانه تولید کالاهای ایرانی افزایش یافته و کم کم مردم به خرید تولیدات داخلی روی آورده‌اند و توسط فروشندگان برای خرید کالای ایرانی تشویق می‌شوند. در حال حاضر قیمت لوازم داخلی با لوازم وارداتی تقریباً نزدیک به هم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید قیمت کالای ایرانی با کالای خارجی تقریباً یکی باشد و آیا کالای ایرانی نباید قیمتی ارزان‌تر از کالای وارداتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: کیفیت کالاهای ایرانی بالا رفته است که برای بالا بردن کیفیت باید از مواد اولیه باکیفیت استفاده شود و از تکنولوژی به‌روز استفاده کنند تا کالاها را در حد برند خارجی به بازار عرضه کنند و در نتیجه کارخانه‌دار هم مجبور است کالای تولیدی خود را گران کند.

عبدلی در پاسخ به اینکه با توجه به شعار امسال "حمایت از کالای ایرانی"، استقبال مردم از خرید کالای ایرانی را چه‌طور ارزیابی می‌کنید، گفت: خوشبختانه کم کم مردم به خرید کالای ایرانی گرایش پیدا کرده‌اند به استثنای عده معدودی که هم توان خرید برندهای گران‌قیمت خارجی را دارند و هم تمایلی به خرید کالاهای ایرانی ندارند.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای جلب اعتماد مردم به کالاهای ایرانی و تشویق آن‌ها به خرید تولیدات داخلی درنظر دارید، خاطرنشان کرد: اتحادیه لوازم خانگی استان اصفهان از سال‌های پیش بر روی این کار تکیه داشته و همکاران را تشویق می‌کردیم تا مردم به خرید کالای ایرانی روی آورند اما بیشتر فروشندگان لوازم خانگی هستند که می‌توانند مشتری را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنند.

وی افزود: زمانی که سودآوری خوبی برای فروشندگان وجود داشته باشد مشتری را به خرید کالای ایرانی تشویق می‌کنند اما اگر فروشندگان سودی از فروش کالای ایرانی به دست نیاورند به جای اینکه مشتری را برای خرید تولیدات داخلی راهنمایی و تشویق کنند به منظور اینکه سود بیشتری به دست آورند مردم را به خرید برندهای خارجی دعوت می‌کنند و کالایی که سود بیشتری برای آن‌ها داشته باشد را به مشتری معرفی می‌کنند.

وی افزود: به طور دقیق نمی‌توان گفت چند درصد لوازم خانگی وارداتی است چون موضوعی گسترده است و کسی نمی‌تواند درصد مشخصی از تولیدات وارداتی بگوید.

کد خبر 342651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.