ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی افتتاح شد

ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی با حضور جمعی از مدیران شهری و خانواده مالک پیشین این مکان، توسط دو گردشگر سوئیسی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین گشایش ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی پیش از ظهر شنبه_هشتم اردیبهشت‌ماه_  برگزار و ورودی این موزه به محل بازار قنادها منتقل شد.

در این آیین مدیرمنطقه سه شهرداری اصفهان اظهار کرد: پیش از این ورودی موزه عصارخانه شاهی درون پاساژ امین قرار داشت و چندان مشخص نبود، به همین دلیل مغازه ای که در سمت بازار قنادها مشرف به این موزه قرار داشت با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان خریداری و ورودی اصلی این موزه به بازار منتقل شد.

حسین کارگر لزوم حفظ بافت تاریخی این موزه را ضروری دانست و افزود: پس از احداث ورودی اصلی، مرمت دیگر فضاهای موزه عصارخانه شاهی نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است و این امر در هفته های آتی، آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مالکان و وارثان قبلی این موزه در انتقال آن به شهرداری اصفهان همکاری بسیار خوبی داشته اند، گفت: مالکیت این مکان در سال ۱۳۶۸ به شهرداری اصفهان منتقل شده و در طی این سال ها نیز تمامی مدیران شهری، در حفظ این اثر تاریخی تلاش کرده اند.

فتح بابی برای توجه بیشتر به آثار تاریخی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه پیگیری و ساماندهی وضعیت موزه عصارخانه شاهی یکی از اولین اقدامات شورای اسلامی شهر در دوره پنجم بوده است، گفت: بسیار خرسندیم که این پیگیری ها که در ماه های ابتدایی فعالیت این دوره از شورا آغاز شد، امروز به نتیجه می رسد و امیدوار هستیم همانطور که خرید این مکان و ساماندهی آن در گذشته مورد توجه مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت، این امر فتح بابی برای توجه هرچه بیشتر به دیگر آثار تاریخی شهر نیز باشد.

مهدی مقدری از اختصاص چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای احداث ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی خبرداد و گفت: تأمین بودجه این ورودی از طریق لایحه ای که شهرداری منطقه سه در پاییز سال گذشته به شورای اسلامی شهر ارایه داد و به اتفاق آرا به تصویب رسید، انجام شد.

موزه عصارخانه ارزش معنوی بسیاری دارد

مرتضی پورعصار یکی از فرزندان مالک قبلی عصارخانه شاهی با بیان اینکه این عصارخانه یکی از فضاهای منحصر به فرد در سراسر دنیا است، تصریح کرد: متأسفانه تا قبل از سال ۱۳۴۴ این مکان در فهرست آثار ملی ثبت نشده بود، بر این اساس با هماهنگی اوقاف و اداره باستان شناسی وقت موافقت شد، فضای نگهداری شترهای عصارخانه برای کسب درآمد به پاساژ تجاری تبدیل شود البته دانه های روغنی لازم برای تهیه فعالیت این عصارخانه نیز دیگر چندان کشت‌وکار نمی شد و به همین دلایل رفته‌رفته فعالیت این مکان متوقف شد.

وی ادامه داد: در سال های پعد از آن نیز وارثان این مکان توانایی بازسازی آن را نداشتند زیرا از طرفی انتقال مصالح ساختمانی لازم برای بازسازی آن از مسیر بازار ممکن نبود و از سوی دیگر اداره باستان شناسی وقت نیز هزینه ای برای خرید آن نداشت.

پورعصار با اشاره به اقدامات ارزنده مدیریت شهرداری اصفهان برای حفظ این اثر تاریخی، تصریح کرد: در همین شرایط بود که مدیریت شهری به این موضوع ورود پیدا کرد و در سال ۶۸ با پرداخت ۱۷ میلیون تومان به مالکان و وراث عصارخانه شاهی، آن را خریداری و با انتقال مصالح از طریق پشت بام های بازار قیصریه به عصارخانه، این مکان را مرمت کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه مبلغ پرداختی به ما آنچنان زیاد نبود اما خوشحال بودیم که این مکان حفظ شد و افراد مختلف از سراسر دنیا به دیدار آن می آیند چراکه همچنان برای ما هم ارزش معنوی زیادی دارد.

به گزارش ایمنا، آیین گشایش ورودی اصلی موزه عصارخانه شاهی با حضور "محمدعیدی" رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، "مهدی مقدری" عضو شورای اسلامی شهر اصفهان، حسین کارگر، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان و "خانواده پورعصار" توسط دو گردشگر سوئیسی افتتاح شد.

کد خبر 342638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.