۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
دورنمایی روشن در ورزش بانوان شهرضا

شهرضا - کمتر میدانی در کشور یا جهان مانده که شاهد حضور آنان نباشد یا عنوانی وجود ندارد که فتح نکرده باشند. به باور آنان نقطه پایانی برای پیشرفت وجود ندارد و این را مدال‌های افتخاری که بر سینه دارند، ثابت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، باورهای فرهنگی و دیدگاه‌های سنتی را کنار زده‌اند و به این مسئله باور دارند که هیچ چیز مانع حضور آنان نیست؛ اراده پولادین آنان، پرده‌های تردید را کنار زده تا همگان شاهد نبوغ و ذکاوت آنان باشند.

تلاش آنان از شمار محدودیت‌ها کاسته و بر فراوانی فرصت‌ها افزوده است، هرچند هزار راه نرفته در پیش دارند که بارقه امید تاریکی‌های بسیاری را روشن کند.

دستاوردهای بانوان شهرضا را اگر بخواهیم با مردان مقایسه کنیم، ظلمی ناروا کرده‌ایم زیرا قیاس زنان با مردان، باوری برگرفته از دوران بی‌اعتمادی با جامعه زنان است که باید اصلاح شود؛ بانوان توانسته‌اند توانمندی‌های بی‌مانند خود را ثابت کنند و خود به معیاری ارزشمند، برای سنجش تبدیل شوند.

بانوان ورزشکار، بخشی از جامعه زنان شهرضا هستند که توانسته‌اند، بیش از پیش نام این شهرستان را شهره آفاق کنند. سکوهای مختلفی را فتح و عناوین زیادی را کسب کرده‌اند که ثمره آن، ثبت فهرستی بلندبالا از خود در کنار سایر نامداران این خطه بوده است.

علی نقی انصاری، رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا از توانمندی‌های بانوان ورزشکار این شهرستان، این گونه می‌گوید: از ۴۰ هیئت ورزشی شهرستان، ۲۵ هیات ویژه بانوان است.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۶ مجوز تأسیس یک باشگاه آمادگی جسمانی بانوان صادر و این مرکز ورزشی، افتتاح شد؛ در حالی که همه باشگاه‌های ورزشی شهرستان در نوبت صبح، به بانوان اختصاص دارد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا تصریح می‌کند: از مجموع هفت هزار ورزشکار سازمان‌یافته در شهرضا، حدود سه هزار نفر بانوان هستند که بیشتر در رشته‌های هنرهای رزمی به ویژه تکواندو ورزش می‌کنند.

انصاری از کسب ۳۰۰ مدال با عناوین مختلف از سوی بانوان ورزشکار این شهرستان در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: جایگاه واقعی بانوان ورزشکار شهرضا، فراتر از این است.

آنچه هست حاصل تلاش جمعی مسئولان و ورزشکاران است، اما بانوان شهرضایی نیازهای ورزشی دیگری نیز دارند که یکی از مهمترین آن‌ها توزیع نامتوازن امکانات ورزشی بین شهر و روستا است.

امکانت شهر بهتر است...

لیلا. ر، حدود پنج سال است که در رشته والیبال فعالیت می‌کند، اما او برای دست‌یابی به این موقعیت باید سه روز در هفته فاصله ۱۰ کیلومتری شهر «منظریه» تا شهرضا را طی کند تا بتواند از امکاناتی که برای بانوان در این رشته فراهم شده استفاده کند.

لیلا می‌گوید:«مربیان، سالن ورزشی و امکاناتی مثل توپ و تور که در مرکز شهرستان وجود دارد، اصلا قابل مقایسه با منظریه نیست. اینجا فرصت بهتری برای پیشرفت وجود دارد.»

مهاجرت بسیاری از روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک به مراکز استان‌ها و شهرها در اینجا نیز خودنمایی می‌کند؛ فاطمه.ح، که دو سال است فعالیت در رشته ورزشی تکواندو را آغاز کرده باید سه روز در هفته از روستای «زیارتگاه» به شهرضا بیاید.

فاطمه از مقایسه شرایط زندگی در گذشته و حال می گوید: «شنیده‌ام که در گذشته به دختران روستایی حتی اجازه نمی‌دادند ورزش کنند، چه برسد به اینکه برای این منظور از روستا به شهر بروند، آزادی امروز حداقل برای نسل ما یک امتیاز است، اما اگر همه امکانات ورزشی در روستاها هم با همان کیفیت شهرها فراهم می‌شد، بهتر بود.»

دورنمایی روشن...

رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا از دورنمایی که در هر محله یک باشگاه ورزشی وجود داشته باشد، می‌گوید: تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف، آغاز شده و در نخستین گام شمار مربیان ورزشی افزایش یافته است.

وی با اشاره به سرانه اندک ورزشی این شهرستان ادامه می دهد: این رقم برای فضاهای سرپوشیده ۱۱ صدم درصد و برای فضاهای روباز ۲۵ صدم درصد است.

یک تجربه ازشمند

تجربه نشان داده است، برای افزایش شمار ورزشکاران اقداماتی باید انجام شد که یکی از آن‌ها، افزیش سرانه ورزشی است؛ به عنوان نمونه، داوود جاوری، رییس هیئت دوچرخه سوری شهرضا از فعالیت ۱۰۰ زن و ۳۵۰ مرد در رشته دوچرخه سواری این شهرستان، خبر می‌دهد و می‌گوید: شمار این ورزشکاران پیش از این کمتر از ۱۰ نفر بود.

به گفته او در مدت سه سال از تشکیل هیئت دوچرخه سواری در شهرضا، پیست‌های زیادی ایجاد شده و به دنبال آن، شمار ورزشکاران مرد و زن این شهرستان نیز افزایش یافته است.

کد خبر 342604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.