حکایت ادیبی که سنگ بنای دانشگاه اصفهان را نهاد

دکتر عباس ادیب به همراه مرحوم حکمی و دکتر معتمدی نقش بسیار مهمی در ساخت دانشگاه اصفهان داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین یقینی شامگاه (پنج‌شنبه) در مراسم تجلیل از دکتر عباس ادیب در محل دبیرستان سابق سعدی با تشکر از عوامل برگزاری این بزرگداشت به‌ویژه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به منظور تقدیر از این استاد فرهیخته، اظهارکرد: تقدیر از این اساتید عامل مهمی در تشویق اهالی علم و ایجاد انگیزه برای ایجاد دکتر ادیب‌هایی در آینده است.

وی با اشاره به مرحوم محمد باقر کتابی که در این چند هفته گذشته به دیار باقی شتافت، افزود: اساتید بیشماری در اصفهان وجود دارند که باید قدر آنان را دانست و از خدمات ارزنده آنان در زمان حیات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

این استاد دانشگاه به تلاش‌های بی‌وقفه حاج آقا میرزا آقا امامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و با تلاش شهرداری و سازمان تخت فولاد مراسم بزرگداشتی برای این استاد انجام می‌شود که حرکتی بسیار فرهنگی و قابل تقدیر است.

وی به سال ۱۳۲۵ اشاره کرد و گفت: به همت استاد عباس ادیب سنگ بنای تاسیس دانشگاه اصفهان زده شد که آن زمان آموزشگاه عالی بهداری نام گرفت.

یقینی با اشاره به تلاش مرحوم رضوان مدیر سابق دبیرستان سعدی در رشد و توسعه این آموزشگاه، گفت: در سال ۱۳۲۶ آموزشگاه عالی بهداری به این دبیرستان منتقل شد و در دو کلاس کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: بعدها به همت دکتر عباس ادیب و مرحوم حکمی سنگ بنای این دانشگاه ایجاد شد، دکتر حکمی در آن زمان موفق شد تا با فعالیت‌های شاخص، زمین‌های زیادی را برای احداث دانشگاه خریداری کند.

وی استاد ادیب را یکی از قدیمی‌ترین دانش‌آموزان دبیرستان سعدی معرفی کرد و گفت: ادیب در سال ۱۳۲۴ در کنکور دانشگاه تهران پذیرفته شد و بعد از سال‌ها تلاش موفق شد تا در سال ۱۳۳۰ به عنوان پزشک عمومی از این دانشگاه فارغ التحصیل شود.

وی به سال ۱۳۳۲ و ورود دکتر ادیب به عنوان دستیار آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ادیب در سال ۱۳۳۴ به عنوان مربی درس فیزیولوژی در دانشگاه مشغول به تدریس شد و در نهایت موفق شد تا در سال ۱۳۳۵ دانشکده داروسازی را تاسیس کند.

یقینی به تلاش مرحوم دکتر نامدار برای اعزام دکتر ادیب به فرانسه به منظور ادامه تحصیل اشاره کرد و گفت: ادیب پس از تحصیل در رشته فارماکولوژی به عنوان استاد تمام این درس به دانشگاه اصفهان آمد و سالیان سال در این رشته تدریس کرد.

وی دکتر ادیب را از بزرگترین دانشمندان ایران و جهان دانست و افزود: در عکسی که از دکتر ادیب تهیه شده او  را در کنار کتاب‌هایش که به اندازه قد اوست نشان می‌دهد، این عکس گویاترین نمونه تلاش‌های استاد درنگارش و ترجمه کتاب در تمام ابعاد فارماکولوژی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر استاد ادیب به تلاش خود در زمینه اشاعه دانش ادامه می‌دهد و حتی در برخی از روزها به تدریس فارماکولوژی برای اساتید دانشگاه می‌پردازد.

کد خبر 342508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.