چالش آب، بین المللی است/گناه نابخشودنی صنعتی کردن اصفهان

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان گفت: جوامعی موفق هستند که در مشکلات و گرفتاری ها سناریوهای تلخ تر را در نظر داشته باشند و اصفهان باید خود را برای بی‌آبی آماده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش "اصفهان و زاینده رود" بعد از ظهر پنج شنبه_ششم  اردیبهشت‌ماه_  به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان، از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل، وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار و از کتاب "اطلس تصویری پابه پای زاینده رود" نوشته "حشمت الله انتخابی" رونمایی شد.

حمید دهقانی در  این همایش و در خصوص کتاب "اطلس تصویری پابه پای زاینده رود" اظهار کرد: این کتاب چند ویژگی متمایزکننده دارد و به لحاظ روش شناسی از روش "فیبرو سرچ" استفاده شده که این روش همان روش میدانی است که سخت ترین نوع روش ها است.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این کتاب از مشاهدات بیش از دو دهه قبل استفاده شده که با روش های میدانی عمق مسایل با دقت بیشتری بررسی می شود، افزود: تالیف این کتاب یک فعالیت تیمی است در حالی که اکثر تالیفات، کار فردی است اما در این کتاب از مشورت های اساتید شاخص استفاده شده است و می توان گفت که یک فعالیت جمعی است.

وی افزود: سومین ویژگی این کتاب نیز بخش احساسی و تجربۀ زیستی آن است که به نظر نمی رسد درباره زاینده رود صحبت کرده باشد بلکه نویسنده بیشتر زاینده رود را زندگی کرده است.

دهقانی با تاکید بر ویژگی جامع نگری و کل نگری این کتاب، افزود: این موضوع نشانگر دغدغه جدی مولف در این زمینه است و کتاب اطلس تصویری پابه پای زاینده رود می تواند کمک موثری برای سیاستگزاران حوزه آمایش سرزمین باشد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه از صدسال پیش شهرنشینی و تغییرات جدی صنعتی شدن پیامدهای مخربی بر شهرها داشته است، تصریح کرد: اصفهان بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و بیش از دو میلیون جمعیت دارد که این افزایش جمعیت با رشدی۲۰ برابری، شهر را به سمت ویرانی در بخش محیط زیست و آب هدایت کرده است.

وی با اشاره به گناه نابخشودنی صنعتی کردن شهر، گفت: چالش آب دیگر خصلت محلی و حتی ملی نیز ندارد بلکه چالشی بین المللی است و این چالش فرایندی است که در طول زمان شکل گرفته و حل آن نیز با راهکارهای زودگذر امکان‌پذیر نیست.

دهقانی با اشاره به اینکه مسئله آب هم علت است و هم معلول، گفت: کم آبی معلول خشکسالی ها و علت بسیاری از آسیب ها و مشکلات اجتماعی است و مشکلات بسیاری را با خود به همراه می آورد، اگر نهادهای مدنی برای حل این موضوع به صورت خاص حضور پیدا نکنند هیچ مدیریت شهری توان حل آن را ندارد.

وی با اشاره به بحران نخبگان دولتی، گفت: سوء مدیریت مدیران، بحران مشروعیت را به وجود آورده که تنها نخبگان دانشگاهی توان حل آن را دارند.

دهقانی با بیان اینکه در مدیریت جدید دو هدف اصلی دنبال می شود، افزود: مدیریت شهری جدید بر دیپلماسی شهری تاکید بسیاری دارد و باید از حکمرانی شهری به سمت حکمروایی خوب شهری حرکت کرد.

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: حکمرانی شهری در میان دیوارهای شیشه ای و عدم فضای باز و شفاف بوده است که در مقابل آن حکمروایی شهری است که در آن تعامل نهادهای مدنی، دولتی و مشارکت مردم به عنوان تنها راه حل ابرچالش های فعلی مطرح است.

دهقانی با تاکید بر لزوم داشتن استراتژی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای عبور از مشکلات، گفت: جوامعی همواره موفق هستند که در مشکلات و گرفتاری ها سناریوهای تلخ تر را در نظر داشته باشند و شهر اصفهان باید خود را برای وضعیت بی‌آبی خود را آماده کند و باید برای اقتصاد آب و فرهنگی که در آن مفهوم آب تصفیه شده و تصفیه نشده چندان متمایز نیست چاره اندیشی کرد و به سمت صنایع پاک همچون گردشگری و صنایع دستی حرکت کرد.

کد خبر 342504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.