۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
شب نشینی در ایل

شهرضا –طراوت بهاران را به سرسختی زمستان پیوند می‌دهند؛ زمین را فرش و آسمان را طاق فرا می کنند و زندگی را در سرای سادگی ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، همنشینی آن‌ها با گل و ریحان است، دمساز سرود باد در مرغ زاران هستند و همنوای نغمه پرندگان. بیش از هر کس دیگر با کوه، دشت و بیابان دوست هستند و آشنای دیرینه درختان. اینجا سادگی معنا می‌شود در نگاه ساده مردمان ایل، در خنده‌های مستانه کودکان و چهره خسته مادران.

مردمانی که با وجود سادگی، دیرینه‌ای به درازای تمدن پارس را در پشت سر دارند؛ حضور آنان از طلیعه تمدن آریایی تا نقش برجسته‌های تخت جمشید و بیشاپور و نقش رستم و تیسفون تا نگارینه‌های چهلستون و باغ دلگشا و تا به امروز، دیده می‌شود و همه فخر این دوران کهن در لباس رنگارنگ، پای پوش، گویش و آداب و رسوم آنان جریان دارد. سیاه چادر مردمان ایل ساده است، اما وجود آن در میان چمنزار و دشت، شکوهی را جلوه می‌کند یادآور طاق کسری و نمادی از پیوند انسان با طبیعت.

شب شینی در ایل، نخستین پیشکش ایل نشینان

نورالدین سهرابی، رییس اداره امور عشایر شهرضا، با بیان اینکه زندگی عشایر از ابتدایی‌ترین انواع زندگی بشر است، می‌گوید: این شیوه زندگی که مبتنی بر کشاورزی و دامداری بوده در طول تاریخ حفظ شده است.

وی با اشاره به ساختار خاص زیستی کشور ایران می افزاید: پیشینه زندگی عشایر به دوران باستان باز می‌گردد.

رییس اداره امور عشایر شهرضا از خدمات مختلف عشایر به کشور در دوران معاصر می‌گوید: در دوران جنگ جهانی اول، عشایر نقش مهمی در مقابله با نیروهای متجاوز به خاک کشور داشتند در حالی که تا زمان حکومت پهلوی اول، نیمی از جمعیت ایران، عشایر بودند.

سهرابی از مزیت‌های سبک زندگی عشایر بر زندگی شهری می‌گوید: شیوه زندگی مدرن باعث جدایی انسان از طبیعت شده، اما زندگی عشایر هنوز این موقعیت را در اختیار انسان قرار می‌دهد.

عشایر میزبان گردشگران خواهند بود و سیاه چادرهای آنان محل استراحت کسانی باشد که می‌خواهند دمی از هیاهوی شهر، آسوده باشند؛ شب شینی در ایل نخستین پیشکش ایل نشینان به کسانی است که شیفته طبیعت هستند و می‌خواهند زندگی را دریچه‌ای نو، بنگرند.

وجود ۶۰۰ خانوار عشایری در شهرضا

رییس اداره امور عشایر شهرضا از وجود ۶۰۰ خانوار عشایری با جمعیت ۳۳۰۰ نفر در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این افراد در مناطقی همچون اطراف روستاهای کهرویه و هونجان و مناطقی چون گلاجیک، ماشک و سلطان خلیل زندگی می‌کنند.

سهرابی با بیان اینکه مقرر شده تا صنعت توریسم در مناطق عشایری شهرضا رونق پیدا کند، اظهار می‌کند: با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان، تورهای گردشگری ویژه مناطق عشایی برگزار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: پیش از اجرای این طرح، لازم است بانک اطلاعاتی از فعالان این بخش و همه کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این بخش هستند، تهیه شود.

رییس اداره امور عشایر شهرضا تأکید می‌کند: رونق گردشگری در مناطق عشایری زمینه معرفی فرهنگ مردمان این منطقه، فروش محصولادت دامی و صنایع دستی و در نتیجه رونق اقتصادی آنان را فراهم می‌کند.

رونق گردشگری در مناطق عشایری زمینه معرفی فرهنگ مردمان این منطقه، فروش محصولادت دامی و صنایع دستی و در نتیجه رونق اقتصادی آنان را فراهم می‌کند.گردشگری درآمدی پایدار برای عشایر

سهرابی با بیان اینکه ورزش بومی و عشایری این شهرستان در جایگاه نخست استان قرار دارد، می‌گوید: با معرفی ورزش و بازی‌های خاص عشایر برای گردشگران می توان کسب و کار آنان را رونق داد.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه بحران خشکسالی در مناطق عشایری تشدید شده، گردشگری عامل مهمی در حمایت مالی و درآمد برای عشایر خواهد بود که در این راستا باید درآمدهای پایدار برای عشایر ایجاد شود.

رییس اداره امور عشایر شهرضا تأکید می‌کند: لازم است حضور گردشگران در منطق عشایری با سازماندهی مناسب انجام شود تا هم به اهداف در نظر گرفته شده دست پیدا کنیم و از ایجاد اختلال در اکوسیستم ویژه مناطق عشایری، جلوگیری شود.

سهرابی تصریح می‌کند: همه کسانی که مایل به فعالیت در زمینه گردشگری عشایری هستند، می‌توانند با مراجعه به اداره امور عشایر از جزئیات طرح و حمایت‌های اداری آن باخبر شوند.

کد خبر 342444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.