حق آبه داران، فرهنگیان و بازنشستگان در مرکز توجه نمایندگان

برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اظهار نظر کرده و در برخی موارد اقدامات مؤثری نیز برای رفع مشکلات کشوری و استانی انجام داده اند.

به گزارش ایمنا،​ حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، روز سه شنبه- ۳ اردیبهشت- از نامه این کمیسیون به رییس جمهور برای یافتن راهکارهایی جهت کاهش تأثیر تغییر نرخ ارز بر تولید خبر داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تأکید بر اینکه نرخ ارز در بودجه امسال طبق مصوبه مجلس، ۳۸۵۰ تومان تعیین شده است، اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه‌شان، با نرخ ارز ۳۸۵۰ تومانی گشایش اعتبار کرده‌اند، اما امروز طبق تصمیم جدید بانک مرکزی، به یک باره با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه شده‌اند که همین مسئله تأثیرات منفی بر قیمت کالاها و تولیدات خواهد داشت.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس اضافه کرد: در همین راستا به حجت‌الاسلام روحانی، درباره تک‌نرخی کردن ارز و  تصمیم اخیری که گرفته‌اند، نامه نوشته‌ایم تا راهکاری پیدا شود که تأثیر تغییر نرخ ارز بر تولید کاهش یابد.

بازنشستگان باید بتوانند با آبروداری زندگی کنند

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در مجلس روز سه شنبه- ۳ اردیبهشت- در تذکر کتبی به وزیر کار خواستار اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در مورد افزایش مستمری بازنشستگان شد. تاج الدین در این رابطه به خبر نگار ایمنا گفت: به نظر من لازم است میزان افزایش مستمری بازنشستگان کمتر از افزایش حداقل مزد کارگران عادی نباشد و حتی بیشتر نیز باشد. در حال حاضر تعداد بازنشستگان کشور  یک میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است  که ۶۰ درصد آنها ، فرهنگی هستند و همه آنها باید بتوانند زندگی خود را با آبروداری بگذرانند.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که در شرایط فعلی مستمری بازنشستگان با سبد هزینه خانوار متناسب نیست و کفاف آبروداری آنها را نمی دهد. وانگهی اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی بیشترین حقوق بگیران  صندوق  بازنشستگی کشوری را به خود اختصاص داده است.

لزوم فعالیت بخش خصوصی در زمینه پسماندهای شهرهای بزرگ

 اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، روز یکشنبه- ۲ اردیبهشت- از بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی در کمیسیون متبوعش خبر داد.

سلیمی با اشاره به اینکه روزانه ۹ هزار تن زباله در تهران تولید می شود از این رو با مشارکت بخش خصوصی می توان مشکل پسماندهای شهرهای بزرگ را حل کرد، ادامه داد: همچنین نمایندگان اعتقاد داشتند باید برای فعالیت بخش خصوصی زمینه فعالیت تسهیل شود.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان دولت و مرکز پژوهش ها نیز در جلسه حضور داشتند، خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که در بودجه سال جاری هزار میلیارد اعتبار برای ساماندهی پسماند اختصاص یافته که امیدواریم در این خصوص به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

تبریک کافی نیست؛ قشر  فرهنگی نیاز به کمک مالی دارد

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی (نماینده مردم فلاورجان) روز چهارشنبه- ۵ اردیبهشت-در تذکری شفاهی در رابطه با معلمین در پایان جلسه علنی امروز بیان کرد: طرح تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس مدتهاست که در مجلس رد و بدل می‌شود. بعضی از این معلمین ۱۲ سال کار کرده‌اند. کسی که ۱۲ سال برای آموزش و پرورش کار کرده آیا امروز قدرت و توان این که دوباره آزمون دهد، دارد؟

وی ادامه داد: ما روز معلم را تبریک می‌گوییم اما این قشر نیاز به کمک مالی دارد. امروز فرهنگیان ما از نظر معیشتی دچار مشکل هستند ما با تبریک روز معلم نمی‌توانیم کاری برای معلمین انجام دهیم. باید فکر چاره‌ای باشیم.

موسوی لارگانی روز سه شنبه -۴ اردیبهشت - نیز ضمن تبریک روز جانباز و اعیاد شعبانیه در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی بیان کرد: از رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید می‌خواهم به وضعیت معیشتی و درمانی جانبازان که روز به روز به دلیل عدم توجه بحرانی‌تر می‌شود رسیدگی کنند.

باید به دنبال حل مشکلات زنان  در حوزه های مختلف باشیم

سمیه محمودی (نماینده مردم شهرضا) روز سه شنبه -۴ اردیبهشت- در نشست فراکسیون زنان مجلس با مشاورین امور بانوان سازمان ها وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی گفت: ما باید به دنبال قوانین برای استفاده تمام  مردم ( یاهمه زنان) باشیم و این صحیح نیست که برخی  قوانین  منجر به محدود  نمودن حضور زنان  در  جامعه  شود، بنابراین ما باید به دنبال حل مشکلات زنان  در حوزه های مختلف، اشتغال، اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و از  جمله خانواده باشیم.

وی در پایان یادآور شد: می بایست بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار  نیز  در دستور کار قرار بگیرد.

حقابه‌داران باید به حق خود برسند

 حسن کامران(نماینده مردم اصفهان) در تذکر شفاهی در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه- ۵ اردیبهشت- با اشاره به موضوع حقابه کشاورزان، گفت: در خصوص حقابه، شورای عالی آب تشکیل جلسه داده و شورای هماهنگی آب جلسه‌ای خدمت آقای لاریجانی داشتند و گفتند اگر پشت سد ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب باشد، ما به کشاورزان آب می‌دهیم و ۲۵ میلیون متر مکعب را برای باغات بالادست.

وی افزود: چند باری در اصفهان آب شرب قطع شد چرا که برای باغات بالا دست، ۲۵ میلیون متر مکعب را به ۴۰ میلیون متر مکعب تغییر دادند. برای باغات اصفهان هم می‌گویند باید با تانکر آب ببرید. حقابه‌داران باید به حق خود برسند. آقای مطهری تقاضا دارم با حضور شما جلساتی در این باره به صورت مستمر برگزار شود.

علی مطهری در پاسخ به وی، گفت: جلساتی با حضور رییس مجلس با وزیر نیرو و دیگران برگزار شده، این موضوع را پیگیری می‌کنم، اگر ضروری بود جلساتی برگزار می‌شود.

تذکرات کتبی نمایندگان استان اصفهان به مسئولان اجرایی کشور

حجت الاسلام سالک و حمیدرضا فولادگر(نمایندگان مردم اصفهان) به همراه تعدادی از دیگر نمایندگان مجلس( نادر قاضی‌پور، فاطمه ذوالقدر، ‌ابطحی، سیاوشی، محجوب، حسینی‌کیا، اکبر رنجبرزاده، ، نقوی حسینی، پژمان‌فر و پورمختار)، به رییس‌جمهور تذکر دادند که در بیمارستان جمعیت هلال‌احمر در دبی چه می‌گذرد؟

حسینعلی حاجی دلیگانی(نماینده شاهین شهر) و سید محمود ابطحی( نماینده خمینی شهر) به وزیر ارتباطات در رابطه با ضرورت شفاف‌سازی مالکان و مدیران بخش ارتباطی و حفظ حریم شخصی افراد و فراهم کردن شرایط برای کوچ ۴۵ میلیون نفر از کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی، تذکر دادند.

حاجی دلیگانی، ابطحی (به همراه  امیرآبادی فراهانی) به وزیر نفت تذکر دادند: به شرکت گاز دستور دهید از متقاضیان اشتراک گاز تعهدنامه گواهی دفترخانه را بپذیرند تا میلیاردها تومان از جیب مردم برداشت نشود.

حاجی دلیگانی به وزیر کشور تذکر داد: به نیروی انتظامی تذکر دهید برای صدور گذرنامه مردم را به دفاتر اسناد رسمی ارجاع ندهند تا باعث متحمل شدن هزینه اضافی به مردم نشود.

احمد سالک درباره دلایل توقف اجرای طرح اشتراک نشریات و آثار منفی آن بر وضعیت شغلی کارگران و بازار نشر از وزیر فرهنگ سوال پرسید که توضیحات این وزیر برای این نماینده قانع‌کننده بود.

در نشست علنی روز یکشنبه - ۲ اردیبهشت- سوال حسینعلی حاجی دلیگانی از وزیر امور خارجه درباره امضای توافقنامه محرمانه با نماینده آمریکا پس از اجرای برجام، اعلام وصول شد.

به گزارش ایمنا،  مجلس شورای اسلامی هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه‌ خود می روند. جلسه علنی بعدی مجلس ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 342412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.