اثر بخشی و سخاوت را از زنبور عسل بیاموزیم

یک کارشناس مسائل دینی گفت: «نحل» به معنای بخشیدن، یکی دیگر از تعبیر های یاد شده از زنبور عسل است و این نشان می‌دهد که اگر تنها به دنبال درآمد برویم و انفاق، ایثار و سخاوت را تقویت نکنیم، در واقع یک جامعه فاسد را پرورش داده ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیلی‌پور پیش از ظهر امروز در "همایش ملی فرآورده‌های زنبور عسل از منظر زیست‌شناسی، سلامت و اقتصاد با مقایسه تولید عسل در ایران و دنیا" در خصوص دو بعدی بودن زنبور عسل گفت: سطح نگاه‌ها به همه موجودات طبیعی باید به مرتبه بالاتری به عنوان آیت الهی و یگانگی خدا برسد، چراکه تمام هستی کلاس توحید است و یکی از ضعف‌ها درزمینه خداشناسی و خداگرافی این است که به موجودات طبیعی مانند زنبور عسل تنها به بعد مادی آن نگاه می شود.

وی افزود: زنبور عسل با این جثه کوچک، شگفتی بسیاری دارد که در روایات زنبور عسل را به عنوان معلم اخلاق و نمادی برای شیعه معرفی کرده‌اند؛ اگر میخورد پاک می‌خورد، تولید آن نیز پاک است و به محیط زیست هم هیچ ضرری نمی‌رساند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه علاوه بر استفاده مادی از زنبور عسل باید استفاده فرهنگی نیز بشود، گفت: زنبور عسل یکی از موجوداتی است که به آن وحی می‌شود، بنابراین درسهای زیادی را نیز می‌توان از زندگی این موجود داشت که حتی با تدوین کتاب هایی در این زمینه باید به دیگران هم اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: زنبور عسل هم نیش دارد و هم نوش که مصداق زیبایی از آیه «أَشدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم» است که برای لحظه‌های خطر نیش و برای دوستانش نوش دارد.

حجت الاسلام نیلی پور خاطرنشان کرد: زنبور عسل محیط اجتماعی بسیار منظمی دارد که نظم و تقسیم کار زنبور می‌تواند برای ما درسی باشد. همچنین یکی از ویژگی‌های مهم عسل، فاسد نشدنی بودن آن است و اگر بتوانیم و بخواهیم مانند زنبور عسل عمل کنیم باید تولید ماندگار و اثر بخش داشته باشیم.

کد خبر 342400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.