رصدخانه "تارا" وحرکت به سمت ترویج علم

رصدخانه "تارا" نخستین رصدخانه موجود در خاورمیانه است که به منظور گسترش علم در مناطق دورافتاده کشور طراحی شده است.

سید مصطفی امام دبیر برگزاری هفته نجوم در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افتتاح رصدخانه "تارا" در صبح امروز -پنجم اردیبهشت ماه- در محل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، گفت: این رصدخانه با حضور سردار تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع، مدیری رییس سازمان جغرافیایی، حبیب خسروشاهی مدیر رصدخانه ملی ایران رونمایی شد.

وی ادامه داد: رصدخانه «تارا» با اهدافی چون گسترش علم نجوم در مناطق دور افتاده، همکاری با مراکز علمی و پژوهشی، پشتیبانی علمی از مراکز تحقیقاتی نجوم و اختر فیزیک، شناسایی و جذب نخبگان نجومی در قالب استارکاپ، رهگیری ماهواره‌های بومی ایران در راستای تصحیح مداری و توسعه افق دید رصد مداری از مهمترین اهداف ساخت این رصدخانه است.

امام با اشاره به رونمایی از این رصدخانه سیار برای نخستین بار در خاورمیانه، افزود: در این رصدخانه یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های موجود درکشور قرار گرفته که قادر به ثبت و ضبط پدیده‌های مختلف نجومی و حتی رویت هلال ماه بپردازند.

وی اظهار کرد: این رصدخانه فردا در محل باغ کتاب به منظور استفاده عموم مستقر شده و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند، ضمن اینکه قرار است در هفته آینده و در نخستین سفر این رصدخانه به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه رفته و مردم را با زیبایی‌های آسمان آشنا کنیم.

دبیر برگزاری هفته نجوم با اشاره به برنامه‌های روز جهانی نجوم، گفت: روز جهانی نجوم در روز جمعه۳۱ فروردین آغاز شد و بر این اساس برنامه‌های ترویجی و علمی برای علاقه‌مندان به نجوم برگزار شد.

وی نجوم کودک، نجوم رصدی، کار با ابزارهای نجومی و تلسکوپ، عکاسی نجومی، پرسش و پاسخ، مبارزه با خرافات و گردشگری نجومی را از جمله موضوعات برنامه‌های اجرایی روز جهانی نجوم عنوان کرد و گفت: مبارزه با آلودگی نوری، انرژی پاک و اختر زیست شناسی از دیگر موضوعات برنامه‌های این روز است.

امام در خصوص برنامه‌های انجمن علمی نجوم، گفت: انجمن علمی نجوم به عنوان متولی رسمی برگزاری برنامه‌ در هفته جهانی نجوم در کشور است و وظیفه اصلی این انجمن هماهنگی بین گروه‌های نجومی مختلف در سراسر کشور است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری هفته جهانی نجوم، افزود: هدف از برگزاری این برنامه‌ها آشنایی مردم با کلیات علم نجوم در کودکان و دانش‌آموزان است تا با بخشی از جذابیت‌های این علم آشنا شوند و بتوانند به عنوان گزینه‌ای برای تحصیل در این رشته اندیشه کنند، در این زمینه بزرگسالان نیز می‌توانند به عنوان یک تفریح علمی در این برنامه‌ها شرکت کنند.

کد خبر 342373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    چقدر جالب