اکثر مشکلات کشور ریشه مالی دارد

رییس جمهور با بیان اینکه اکثر مشکلات کشور ریشه مالی و کمبود سرمایه دارد، گفت: گله های مردم حق است، اما منابع و امکانات برای حل مشکلات موجود محدود است و ما اکنون توان پاسخگویی به تمام خواسته ها را نداریم.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی در اختصاص منابع مالی به طرح های پیشنهادی دولت در قالب بودجه، اظهار کرد: با در اختیار داشتن منابع مالی کافی، می توان مسایل مختلف بخش اقتصادی کشور را حل کرد. 

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی، گفت: برخی طرح ها را می توان به صورت رایگان واگذار کرد. با روند کنونی، بهره برداری از برخی طرح ها ممکن است ۲۰ سال به طول بیانجامد، توصیه من شروع نکردن طرح های جدید و تکمیل طرح های نیمه تمام است. برخی طرح های اساسی را نمی توان معطل گذاشت و بودجه آن را به طرح دیگری اختصاص داد. 

رییس جمهور با بیان اینکه نخستین گام در جذب سرمایه ایجاد امنیت است، افزود: دیدگاه عمومی نسبت به سرمایه گذار باید عوض شود و مبنای ارزش گذاری آموزه های دینی و اسلامی باشد. 

وی با اشاره به اینکه رسانه ها، روزگاری به دنبال سخن دکتر بهشتی در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران مبنی بر 'سرمایه دار مومن ' جبهه گیری کردند، گفت: با این برخوردها توسعه اتفاق نمی افتد. 

حجت الاسلام روحانی نوسان قیمت ارز را مانعی در مسیر جذب سرمایه دانست و تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز، ضرورت سرمایه گذاری است. 

وی در ادامه تقویت تولید داخلی را نیازمند استفاده از فناوری روز دانست و افزود: تا زمانی که کیفیت تولیدات داخلی افزایش نیابد، نمی توانیم انتظار افزایش تقاضا را داشته باشیم. البته شرکت های دانش بنیان، ظرفیت مناسبی برای ایجاد فناوری دارند، اما در مواردی هم می توان فناوری های مورد نیاز را وارد کرد. 

رییس جمهوری به تحول کشورهایی همچون چین و هند در سایه استفاده از فناوری و سرمایه خارجی اشاره کرد و افزود: در حالی که سرمایه گذار خارجی در کشور ما برای مجوز سرمایه گذاری روزها معطل می شود، در رقابت با کشورهای در حال توسعه عقب خواهیم ماند. 

وی همدلی و هم افزایی توان دولت، مجلس و قوه قضائیه را برای جذب سرمایه ضروری دانست و تصریح کرد: همه باید برای رفع مشکلات همکاری کنند. 

حجت الاسلام روحانی وضعیت اقتصادی کشور را با وجود مشکلات، رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: مستمری نیازمندان جامعه در این دولت، چهار برابر شده است. 

روحانی با اشاره به مخالفت مجلس با طرح دولت مبنی بر اختصاص یارانه افراد توانمند به نیازمندان جامعه اظهار کرد: برخی مشکلات هم ابعاد خارجی دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 342338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.