ترکیدن حباب سکه/ تثبیت نرخ ارز، ترمز افزایش قیمت‌هاست

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور گفت: همزمان با تک نرخی شدن ارز حباب سکه از بین رفت و از این به بعد نوسانات بر اساس تابعی از قیمت‌های جهانی خواهد بود.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با  خبرنگار ایمنا  با اشاره به حباب قیمتی سکه در روزهای گذشته اظهارکرد: با توجه به پیش فروش سکه‌ها، تعادلی در بازار ایجاد و حباب قیمت از بین رفت. این در حالی بود که با تثبیت نرخ ارز، قیمت سکه کاهش یافت.

وی افزود: تنوع سررسیدهای مختلف پیش فروش سکه نیاز بازار را تامین کرد و امروزه تقاضا برای سر رسیدهای یک و سه ماهه متوقف شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور توضیح داد: همچنین در موضوع حراج سکه در بانک کارگشایی شاهد استقبال خوب مردم بودیم اما در روزهای بعد که این نیاز احصا شد روند تقاضا نیز کاهش یافت و با این اقدام تعادلی در این بازار ایجاد شد.

کاهش قیمت جهانی

کشتی آرای با بیان اینکه در هفته‌های گذشته قیمت جهانی طلا افزایش چشمگیری پیدا کرده بود، افزود: اما در یک هفته اخیر شاهد کاهش قیمت جهانی بودیم و این درحالی است که امروز قیمت هر انس جهانی یکهزار و  ۳۲۸ دلار است و قیمت سکه نیز به نسبت زمان اوج قیمت، ۴۵ هزارتومان کاهش یافته است، این نشان می‌دهد با توجه به تقاضای محدود بازار، دلیلی برای افزایش قیمت سکه وجود ندارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور در پاسخ به اینکه پس پیش بینی می‌شود افزایش قیمت در آینده نیز وجود نداشته باشد پاسخ مثبت داد و گفت: تثبیت نرخ ارز ترمزی برای افزایش قیمت است و از این به بعد نوسانات طلا در کشور تابعی از نوسانات جهانی خواهد بود.

کاهش صادرات طلا

کشتی آرای با بیان اینکه مشکل طلافروشان اخد مالیات از خود طلاست و نه محصول نهایی اضافه کرد: رفع این مسئله در چند ماه اخیر سرعت گرفته و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقات زیادی را در این موضوع انجام داده‌اند و در آینده لایحه آن به صحن علنی مجلس راه می‌یابد.

وی همچنین در مورد صادرات طلا از ایران گفت: فعلا هیچگونه صادراتی انجام نمی‌شود. زیرا هم در بازارهای جهانی شاهد رکود هستیم و هم موضوع مالیات بر ارزش افزوده قدرت رقابت را از تولید کنندگان داخلی گرفته است. این روند از سال ۹۳ مختل شده است.

به گزارش ایمنا، پیش از این در جلسه میزهای توسعه صادرات ویژه طلا، گفته شده بود ورود موقت طلا با هدف صادرات طلای ساخته شده علاوه بر آزمایش های استاندارد باید ضمانت نامه بانکی یا وثیقه قرار داشته باشد که این خود مانعی پیش روی صادرات طلای کشور است.

کد خبر 342337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.