پایان چرخه تکراری جمع‌آوری و رهایی متکدیان

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از راه‌اندازی مرکز ساماندهی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر اصفهان خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز در حوالی میدان استقلال شاهد پایان چرخه تکراری حضور متکدیان در شهر خواهیم بود.

حسن محمدحسینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در گذشته در مجموعه مدیریت شهری و شهرداری، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی که خروجی آن متکدیان، کودکان کار و زنان خیابانی است، با جدیت انجام نشده است.

وی افزود: طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، هرکس تکدی گری یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور تمام اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است، مصادره خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری بر اساس قانون موظف به جمع آوری متکدیان از سطح شهر است، گفت: در گذشته شهرداری اصفهان در خیابان پروین اعتصامی محلی را اجاره و آن را تجهیز کرد و با عنوان «مرکز فضیلت» در اختیار سازمان بهزیستی قرارداده بود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی تعدادی پرسنل در مرکز فضیلت به کارگیری کرده بود تا افراد جمع آوری شده از سطح شهر به خصوص متکدیان اعم از زن و مرد و کودک که به این مرکز منتقل می‌شوند را سازماندهی کند، اما عملا این اتفاق نمی افتاد.

محمدحسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه بهزیستی ساز وکار تعریف شده ای برای انجام این اقدام نداشت از این رو متکدیان را حدود دو ساعت نگهداری و بار دیگر رها می‌کرد و این چرخه باطلی بود که گاهی متکدیان حتی زودتر از ماموران رفع تخلفات شهری بر سر چهارراه ها و معابر شهر قرار می‌گرفتند و مردم با افراد متکدی مواجه می‌شدند که تعدادی از آنها تکراری و بسیاری از آنها از اتباع بیگانه بودند.

وی با بیان اینکه در مدیریت جدید شهری اصفهان طی سال گذشته، مسایل و مشکلات در ارتباط با چرخه تکراری متکدیان مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که با دور باطل جمع آوری متکدیان و بازگشت مجدد آنها به شهر به نتیجه خوبی نمی رسیم به همین دلیل به قانون مراجعه کردیم.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تاکید کرد: براساس مصوبه شورای عالی اداری، آئین‌نامه‌ای به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاه‌های اجرایی در خصوص مبارزه با تکدی‌گری، جمع‌آوری، شناسایی و تعیین وضعیت این افراد تعیین و تصویب شده و ۱۳ دستگاه موظف به انجام آن هستند که قانون وظایف هر کدام را مشخص کرده و البته یکی از آنها شهرداری است.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری در این قانون تنها جمع آوری متکدیان و افراد آسیب‌دیده اجتماعی است، گفت: نهادهایی همچون بهزیستی، کمیته امداد، فنی و حرفه ای، اداره کل ساماندهی اتباع استانداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان زندان‌ها، خیریه‌ها، صداو سیما و چند سازمان دیگر نیز در این راستا مسئولیت دارند و قانون وظایفی برای آنها تعیین کرده است.

تشکیل شعبه ۲۷ دادیاری برای متکدیان سازمان یافته

محمدحسینی خاطرنشان کرد: با هماهنگی فرمانداری و معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان طی برگزاری جلسات متعدد، ضمن بررسی آیین‌نامه مصوبه شورای عالی اداری، برای نخستین بار وظایف هر نهاد، سازمان و اداره مشخص شد.

وی با بیان اینکه شهرداری از هفته جاری محلی را تحت عنوان مرکز ساماندهی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهر اصفهان در حوالی میدان استقلال تملک، تجهیز و راه‌اندازی کرده است، ادامه داد: در حال حاضر متکدیان یا افراد آسیب دیده اجتماعی پس از جمع‌آوری از سطح شهر با سازوکاری مشخص وارد مرکز شده و غربالگری می‌شوند، به عنوان مثال اگر کودکی زیر ۱۲ سال باشد، نماینده بهزیستی مقیم در مرکز کودک را به اورژانسهای اجتماعی معرفی می‌کند، اگر فرد از تبعه کشورهای خارجی باشد برای برگشت به کشور خود تحویل اداره اتباع بیگانه می‌شود، چنانچه بیمار جسمی یا معتاد باشد تحویل دانشگاه علوم پزشکی و در ادامه وارد کمپ‌های ترک اعتیاد شده و آن دسته از افرادی که نیاز به شغل دارند به سازمان فنی و حرفه ای یا اداره کار و امور اجتماعی استان جهت توانمندسازی تحویل می‌شوند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان از تشکیل شعبه ۲۷ دادیاری بازپرسی با دستور دادستان اصفهان خبر داد و اظهارکرد: این شعبه تشکیل شده تا پرونده افرادی که در شهر اصفهان باندهای سازمان‌یافته هستند و از کودکان برای تکدی‌گری سوءاستفاده و از این راه کسب درآمد می‌کنند، بررسی و پیگیری‌های قضایی افراد جمع‌آوری شده تحت عنوان «مجرم» انجام شود.

وی تصریح کرد: سامانه‌ای توسط وزارت کشور در اختیار شهرهای کشور قرار گرفته تا مشخصات سجلی هر متکدی به محض ورود به مراکز جمع‌آوری متکدیان، ثبت و این اطلاعات وارد سامانه سراسری وزارت کشور شود.

محمدحسینی با بیان اینکه بسیاری از متکدیان سطح شهر پس از جمع‌آوری هویت خود را پنهان می‌کنند، تاکید کرد: با سامانه انگشت‌نگاری وزارت کشور هویت متکدیان ثبت و در صورت تکرار مجرم شناخته می‌شوند، البته گاهی در میان متکدیان جمع‌آوری شده مجرم‌های خطرناکی شناسایی و تحویل مراجع قضایی می‌شوند.

وی با اشاره به سوءاستفاده متکدیان از احساسات مردم، ادامه داد: اگر شهروندان به جای کمک به این‌گونه اشخاص کمک های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر در سطح شهر ارایه کنند به طور حتم به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید، اما با کمک به متکدیان زمینه سوء استفاده و فعالیت بیشتر آنها را فراهم کرده و گداپروری در شهر رواج خواهد یافت.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در موضوع «مبارزه با تکدی‌گری» نیازمند همکاری مردم در پیشگیری و جلوگیری از مشکلات این پدیده هستیم، تاکید کرد: از شهروندان انتظار داریم که به این افراد کمک نکرده و چنانچه قصد کمک به نیازمندان واقعی را دارند به مراکز خیریه و یا کمیته امداد مراجعه کنند.

کد خبر 342330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.