۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
روستاهای شهرضا پزشک ندارد

شهرضا – روستاییان شهرضا در حالی نگرانی خود را از نبود پزشک عمومی و متخصص در مناطق روستایی این شهرستان اعلام می‌کنند که یکی از مهمترین اصول طرح تحول سلامت، گسترش امکانات بهداشتی در این مناطق بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، گسترش و بهبود امکانات بهداشتی در همه مناطق و ایجاد فرصت مناسب دسترسی به این امکانات برای مردم شهر و روستا، یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان بهداشت جهانی است که در پروتوکل‌های الحاقی به همه اعضاء تکلیف کرده است.

اهمیت دسترسی به امکانات بهداشتی به اندازه‌ای مهم است که از مهم ترین فاکتورهای طبقه‌بندی کشورهای جهان از نظر امکانات رفاهی محسوب می‌شود.

اجرای طرح‌هایی مانند تحول در نظام سلامت و ایراپن، ایران را در شمار برترین کشورهای جهان در زمینه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی قرار داد. یکی از شهرستان‌های کشور که ایراپن به عنوان یکی از مهم ترین طرح‌های بهداشتی کشور به صورت پایلوت در آن اجرا شد، شهرضا است.

شاخص‌های سلامت در شهرضا، بالاتر از میانگین کشوری است

حجت الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا، با بیان اینکه اجرای موفق طرح ایراپن در این شهرستان باعث شد ایران در ردیف ۱۰ کشور برتر جهان قرار بگیرد، تصریح کرد: شاخص‌های سلامت در شهرضا، بالاتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول در نظام سلامت و به دنبال آن ایراپن در شهرضا، امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق مختلف شهرستان از جمله روستاها در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

اما به تازگی، روستاییان شهرضا از یک معضل بهداشتی - درمانی رنج می‌برند؛ روستاییان شهرضا در حالی نگرانی خود را از نبود پزشک عمومی و متخصص در مناطق روستایی این شهرستان اعلام می‌کنند که یکی از مهم ترین اصول طرح تحول سلامت، گسترش امکانات بهداشتی در این مناطق بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا نیز با تأیید این مطلب اظهار کرد: شمار زیادی از روستاهای شهرستان که در مسیر جاده شهرضا به اصفهان واقع شده‌اند از نبود پزشک متخصص و عمومی رنج می‌برند.

وی این مسئله را چالشی جدی در زمینه تأمین سلامت روستاییان منطقه عنوان کرد و افزود: لازم است همکاری لازم برای رفع این معضل در شهرستان، انجام شود.

نبود پزشک عمومی و متخصص تنها ویژه روستاهای شهرضا نیست، منظریه که تنها شهر کمتر از ۲۰ هزار نفر این شهرستان است نیز از اسفندماه سال گذشته با این مشکل مواجه است.

پزشکان از کمی حقوق ناراضی هستند!

علی سلیمانی‌زاده، عضو شورای اسلامی منظریه از رایزنی‌های انجام شده با مسئولان شبکه بهداشت و درمان برای رفع این مشکل خبر داد و افزود: پزشکان طرح «پزشک خانواده» از مواردی همچون کمی حقوق دریافتی و وضعیت شیفت‌های کاری گلایه دارند.

اختلال در نظام سلامت شهرضا

این سخنان در حالی است که مجتبی صالح، رییس بیمه سلامت شهرضا، کمبود پزشک را عامل بروز نارضایتی در روستاییان این شهرستان دانست و تصریح کرد: این معضل باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های بیمه سلامت نیز شده است.

وی پرداخت حق‌الزحمه به تیم پزشک خانواده را مشروط به حضور مستمر پزشک و کادر بهداشتی – درمانی در محل خدمت عنوان کرد و گفت: اگر پزشک به طور دایم در مراکز سلامت حضور نداشته باشد در ارایه خدمات و ثبت پرونده‌های سلامت، اختلال می‌شود، این در حالی است که از ماه‌های پایانی سال گذشته تاکنون عدم حضور مستمر پزشک خانواده، منجر به ارایه ناقص خدمات بهداشتی و در نتیجه نارضایتی روستاییان شده است.

کد خبر 342284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.