سلامت روحی و جسمی جوانان و اهمیت اوقات فراغت

معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری اصفهان گفت: طرح سلامت معنوی باید برای جمعیت هدف در اوقات فراغت در نظر گرفته شده و سلامت جسمی، روحی و معنوی  برای جوانان فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فریبز امیری صبح امروز سه‌شنبه _ چهارم اردیبهشت‌ماه_ در جلسه کارگروه اجتماعی-فرهنگی و ستاد امور جوانان فرمانداری شهرستان اصفهان، اظهار کرد: شعار هفته جوان در سال جاری، شاد زیستن است و نشاط اجتماعی، ایمنی و مدیریت حوادث، توانمندسازی جوانان، جایگاه فضای مجازی در جایگاه جوانان، تغذیه سالم و تندرستی و مشارکت های اجتماعی جوانان شعارهای هفته جوان است که امیدواریم تحقق پیدا کند.

امیری با بیان اینکه خانواده ها باید برای سلامتی خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ سازمان مردم نهاد در زیر مجموعه استانداری، فرماندای، ورزش و جوانان، هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و بهزیستی قرار دارد و از این رو باید هرکدام جلسه ای با حضور مربیان مرکز بهداشت یک و دو داشته باشند و مزایای پرونده الکترونیکی را اطلاع رسانی کنند.

معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری اصفهان گفت: طرح سلامت معنوی باید برای جمعیت هدف در اوقات فراغت در نظر گرفته شده و سلامت جسمی، روحی و معنوی  برای جوانان فراهم شود.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت چهارمین صنعت دنیا است، گفت: هر چقدر دانش و آگاهی خود را برای اوقات فراغت افزایش داده و تقویت کنیم نتیجه بسیار خوبی را کسب می کنیم.

امیری با بیان اینکه در تمام دستگاه ها شهرستان ها باید تمام برنامه های خود را برای اوقات فراغت جوانان اعلام کنند، ادامه داد: اگر برنامه ها به موقع در پورتال اوقلات فراغت بارگذاری شود جمعیت هدف و دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان به صورت گسترده اطلاع رسانی کرده و برنامه ها را برای انتخاب برنامه مورد نظر معرفی می کند تا شهروندان بر اساس سلیقه و نیاز خود برنامه ها را انتخاب کنند.

وی گفت: اوقات فراغت تنها به سه ماه تابستان محدود نیست بلکه باید اوقات فراغت دایمی داشته باشیم و برای همین موضوع است که دبیرخانه برای آن تعیین شده است. ضمن اینکه برنامه های اوقات فراغت به برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی می شود و برنامه های طولانی مدت اوقات فراغت در طول سال و کوتاه مدت برای پر کردن تعطیلات دانش آموزان است.

امیری  با بیان اینکه  برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید از مربیان تخصصی استفاده شود، خاطرنشان کرد: هر مکانی نباید برای برگزاری اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شود چراکه امنیت جوانان مهم است، بنابراین باید این کلاس ها در مکان های استاندارد برگزار شود، ضمن اینکه نحوه عملکرد پایگاه اوقات فراغت، ایده ها، پرمخاطب‌ترین برنامه ها و فعالیت کارشناسان در پایگاه های اواقات فراغت نیز ارزیابی خواهد شد.

معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اگر خانه های سازمان های مردم نهاد در شهر راه اندازی شود تمام قشرهای جوانان می توانند در این مکان ها حضور پیدا کنند و ایده های خود را اشتراک گذاری کنند.

درنظر گرفتن بهداشت جسمی و روانی جوانان 

در ادامه این نشست رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان، اظهار کرد: جوانی یکی از مراحل مهم رشد است و طبق تعاریف موجود به گروه سنی ۲۹- ۱۸ سال تعلق دارد، هرچند در بررسی تغییرات رشدی عمدتا از رشد دوران کودکی و نوجوانی صحبت می شود، اما در دوران جوانی تغییرات رشدی بوجود می آید بنابراین ویژگی ها و نیازهای خاص این دوره سنی و تامین نیازهای آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

منصوره ابوفاضلی  با بیان اینکه نیازهای جسمی و روانی جوانان مهم است و باید توجه ویژه ای به آن شود، ادامه داد: تامین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی در سلامت فردی و اجتماعی جوانان تاثیر مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: جوانان نسبت به میانسالان و سالمندان طول عمر بیشتری دارند، بر این اساس تامین سلامت این گروه از اهمیت بسیاری برخوردار است، ضمن اینکه نوجوانان از نظر اقتصادی در جامعه فعال تر هستند و در آینده مسوولیت خانواده و جامعه بر عهده آنها است لذا باید دوران های جوانی، میانسالی و سالمندی خود را با سلامت سپری کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی سلامت همه افراد جامعه یکی از مهم ترین وظایف دولت است، تصریح کرد: توجه خاص به نیاز ویژه گروه های سنی و جنسی جامعه در هر برهه از زمان و مکان الزامی است و به همین دلیل در طرح تحول سلامت به همه گروه های سنی شامل کودکان، نوجوانان، میان سالان. سالمندان اهمیت ویژه ای داده شده است.

ابوفاضلی گفت: در مرکز بهداشت شماره دو اصفهان معاینات جسمی همچون بررسی وضعیت عمومی بینایی، شنوایی، گوش و حلق و بینی، گردن، قلب، ریه، شکم، اندام ها، اعصاب و روان، پوست، تناسلی ادراری، کلیه ها، ستون مهره ها، مفاصل و هم‌چنین وضعیت ایمن سازی و شرح سابقه بیماری در هر یک از اعضای بدن توسط پزشک عمومی انجام می شود، ضمن اینکه معاینات دهان و دندان و سلامت روان از طریق مصاحبه و مشاوره توسط روانپزشک و یا روانشناس در این مرکز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه جوانان می توانند در سامانه سیب با کد ملی جوان ثبت نام کنند، گفت: تا کنون در مراکز خدمات سلامت خدمات بسیاری از جمله اندازه گیری قد و وزن جوان، معاینه چشم و بینایی سنجی، مشاوره سلامت روان، بررسی تحرک بدنی، انجام واکسیناسیون، مشاوره در خصوص بهبود تغذیه و فرزندآوری، انجام معاینات سینه و  تست پاپ اسمیر ارایه شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ترویج ازدواج سالم چهار همایش برای حدود دوهزار نفر از جوانان برگزارشده است، افزود: مهارت های ازدواج برای تمام کارشناسان سلامت روان و مراقبین سلامت، کمیته ارتقاء سلامت جوان با حضور ارگان‌های مربوطه برگزار شده، هم‌چنین آموزش سوانح و حوادث ترافیکی به ۱۳ هزار و ۵۴۳ نفر از جوانان و آموزش رفتارهای پر خطر به ۲۳ هزار و ۱۴۶ نفر از جوانان ارایه شده است.

ابوفاضلی گفت: برای ۱۳ هزار و ۵ جوان کلاس آموزشی مهارت نه گفتن و کارگاه های آموزش مهارت های زندگی و تربیت جوانان در حیطه مهارت های زندگی برگزار شده است، هم‌چنین تربیت سه هزار و ۱۶۸ نفر جوان به عنوان سفیر سلامت جوان در دانشگاه ها، نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت به منظور ازدواج سالم در مرکز مشاوره قبل از ازدواج گل یاس، تقدیر از زوجین مراجعه کننده به مرکز گل یاس در سالگرد ازدواج فرخنده حضرت فاطمه زهرا وحضرت علی(ع) و نصب و راه اندازی برنامه اپلیکشن جوانان در دانشگاه ها نیز توسط این مرکز بهداشت شماره دو اصفهان انجام شده است.

رییس مرکز بهداشت شماره دو اصفهان خاطرنشان کرد: هماهنگی با فرمانداری برای تشکیل کار گروه، اعزام تیم سلامت به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه شیخ بهایی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دعوت از جوانان در همایش بزرگ سفیران سلامت، برگزاری کارگاههای آموزشی در دانشگاه صنعتی اصفهان، هماهنگی با معاونت اجتماعی شهرداری برای برگزاری همایش جوان، ارسال مقاله و پرسش به روزنامه اصفهان زیبا و تشکیل باشگاه سلامت جوان از جمله اقدامات مصوبه هفته سلامت است. تمامی خدمات بهداشتی و بخشخصوصی منوط به تشکیل پرونده الکترونیک است بنابراین شهروندان  قبل از ازدحام جمعیت به نزدیک ترین مرکز یا پایگاه خدمات جامع سلامت منزل مسکونی خود مراجعه کنند.

کد خبر 342278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.