رجایی: امیرقلی امینی به افزایش کیفیت بنای شهری اصفهان کمک کرده است

یکی از برنامه‌های متعدد هفته فرهنگی اصفهان که از ۳ تا ۹ اردیبهشت‌ماه به همت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، بزرگداشت امیرقلی امینی، روزنامه‌نگار خوش‌سابقه اصفهانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بزرگداشت در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه در کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود و مقررشده در این روز، نشان استاد امینی طراحی و در روز خبرنگار، طی تنظیم آیین‌نامه‌ای به منتخبان اهدا شود و این مهم از سطح منطقه‌ای به فراملی تبدیل شود.

امیر قلی امینی، نویسنده، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، مترجم و پژوهشگر ایرانی بود. او که در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در اصفهان متولد و در نوجوانی از هر دو پا فلج شد. بااین‌حال، در حوزه روزنامه‌نگاری، ترجمه و فعالیت‌های سیاسی و امور خیریه‌ای بسیار فعال بود. او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۱، روزنامه «اخگر» و از ۱۳۲۲ تا ۱۳۵۴، روزنامه‌ «اصفهان» را در اصفهان منتشر ‌کرد.

امینی از سال ۱۳۲۲ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در صحنه سیاسی اصفهان فعال بود و در سال ۱۳۲۴ حزب آزادی را تأسیس کرد که در ۱۳۲۵ در شعبه حزب دموکرات ایران ادغام شد. امینی، رئیس شعبه اصفهان این حزب بود.

او پس از ۲۸ مرداد، به دلیل حمایت از دکتر مصدق و نهضت ملی شدن نفت، از فعالیت‌های سیاسی و عام‌المنفعه به ‌ناگزیر کناره گرفت، اما به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه داد.

تأسیس جمعیت شیر و خورشید سرخ اصفهان در سال ۱۳۱۱ و تأسیس پرورشگاه کودکان اصفهان در ۱۳۱۳ از مهم‌ترین فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ امینی است. او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۲۸ در چند دوره به عضویت انجمن شهر اصفهان درآمد و در برخی از این دوره‌ها، ریاست انجمن را نیز بر عهده داشت. امینی در سال ۱۳۵۷ درگذشت.

عبدالمهدی رجایی که دکترای تاریخ محلی از دانشگاه اصفهان دارد و دانشنامه روزنامه‌نگاران اصفهان را منتشر کرده، درباره فعالیت‌های امیر قلی امینی نیز پژوهش کرده است.

رجایی در گفت و  گو با خبرنگار ایمنا درباره فعالیت‌های روزنامه‌نگاری امیر قلی امینی گفت: قالب کلی شخصیت امیر قلی امینی در فعالیت‌های روزنامه‌نگاری است، چراکه دو روزنامه ارزشمند اصفهان با نام‌های «اخگر» و «اصفهان»، به‌وسیله او پایه‌گذاری و مدیریت شد، اما وی در حوزه‌های دیگری چون مشارکت در مدیریت شهری نیز فعال بود. امینی، از دوره‌ سوم انجمن شهر اصفهان که چیزی مانند شورای شهر فعلی بود، عضو این انجمن شد و نظرات خود را در حیطه مسائل شهری، چه در انجمن و چه در روزنامه خود مطرح و پیشنهادهای سودمند به شهردارها ارائه می‌کرد که موردتوجه و حمایت شهردارها نیز قرار می‌گرفت.

 وی افزود: نظرات ارزشمند امیر قلی امینی در مورد خیابان‌کشی‌های شهر، با این عقیده که باید درباره این مسائل، آینده‌نگری بیشتری انجام داد، در آن زمان موردتوجه قرار گرفت و تأثیر مثبت این تفکرات، همچنان در بنای شهری باقی است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به خیابان مطهری فعلی اشاره کرد که در آن زمان، قصد بر آن بود تا عرض آن خیابان، ۳۰ متر باشد، اما امیر قلی امینی ضمن اشاره به مسئله مهم آینده‌نگری و این موضوع که در سال‌های آینده، این خیابان‌ها پر از ماشین و ساختمان‌های بلند خواهند شد، مانع این‌ کار شد و اتفاقاً بعدها طبق پیش‌بینی او، این اتفاق در شهر رخ داد.

رجایی ضمن تصریح این‌ مسئله که نظرات امیر قلی امینی موجب شد بنا و منظر شهری امروز اصفهان، کیفیت بهتری داشته باشد، افزود: اگر امثال او وجود نداشتند تا به مسائل مهم معماری شهری اشاره کنند، امکان پدید آمدن مشکلات عدیده‌ای در تردد و حتی زندگی در این شهر وجود داشت، چراکه وجود چنین افرادی در حدود ۵۰ سال پیش، با توجه به افق دید بلندشان، موجب کاهش مسائل و مشکلات امروزی شهری شده است.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای مهمی که امینی در مورد خیابان‌کشی‌های شهر ارائه داد، مسئله خیابان چهارباغ پایین بود. طبق پیشنهاد امیر قلی امینی در انجمن شهر، خیابان چهارباغ پایین نیز باید هم‌عرض خیابان چهارباغ عباسی باشد.

عبدالمهدی رجایی به بخش دیگر فعالیت‌های امیر قلی امینی اشاره کرد و افزود: امینی با توجه به روحیه انسان‌دوستی خود، خدمات ارزنده‌ای در راستای این امر ارائه داد که می‌توان از نقش او در تشکیل سازمان جمعیت هلال‌احمر کنونی، احداث و مدیریت پرورشگاه یتیمان اصفهان، ساخت مرکز نگهداری ۱۱۰ طفل یتیم در مقابل سازمان جمعیت هلال‌احمر در خیابان کاشانی، برگزاری کلاس‌های متنوع برای آموزش‌وپرورش کودکان این مرکز و تشکیل گروه موسیقی از بین همین کودکان برای اجرا در مراسم‌ مختلف نام برد.

وی در ادامه از اطلاعات تکمیلی که در کتاب‌های خود در مورد امیر قلی امینی به رشته تحریر درآورده، گفت: من دو کتاب دارم که با امینی ارتباط دارد. یکی کتاب «تحولات عمران و مدیریت شهری اصفهان در دوره پهلوی اول» است که قسمت عمده‌ای از آن، برگرفته از روزنامه «اخگر» با مدیریت امیر قلی امینی است. در ابتدای این کتاب، مقدمه مفصلی درباره روزنامه و نقش امینی در اصفهان نوشته‌ام. کتاب دوم من هم در این زمینه، «برگ‌هایی از تاریخ اجتماعی اصفهان معاصر» است که در فصلی از جلد اول آن به‌نقد روزنامه‌های «اخگر» و «اصفهان» پرداخته‌ام.

رجایی اذعان داشت: امیر قلی امینی، یکی از افتخارات و عاشقان شهر اصفهان و در زمره افرادی بود که برای این شهر دل می‌سوزاند و حتی منزل مسکونی خود را وقف انجام امور فرهنگی کرد. تلاش وی درزمینهٔ ارتقای سطح دانش عمومی مردم به‌وسیله روزنامه و قلمش، نشان‌دهنده عشق، علاقه و دغدغه فردی او نسبت به شهر است.

به گفته عبدالمهدی رجایی، امیر قلی امینی، پژوهشگر فرهنگ‌عامه نیز هست که در این راستا، کتاب بسیار غنی «فرهنگ‌عامه» را به نگارش درآورده و این کتاب، توسط دانشگاه اصفهان منتشرشده است. کتاب دیگر امینی، «داستان‌های امثال» است که نشان‌دهنده نگاه او به مسائل فرهنگی، خصوصاً فرهنگ‌عامه است.

کد خبر 342271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.