باشگاه فیزیک؛ سفر به دنیای رنگارنگ نور

باشگاه فیزیک این ماه امروز (سه‌شنبه) ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۷ میزبان علاقه‌مندان به حس‌گرهای نوری و کاربردهای آنان خواهد بود.

دکتر علی‌عسگریان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به برگزاری باشگاه فیزیک در اولین سه‌شنبه هر ماه، گفت: این برنامه درروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت از ساعت ۱۷ درسالن شهر علم میزبان علاقه‌مندان به این برنامه خواهد بود.

وی با اشاره به سخنرانی دکتر آیدا آرای پیرامون " حس‌گرهای نوری" گفت: در این سخنرانی در زمینه عملکرد و کاربردها حس‌گرهای نوری است که به موازات پیشرفت علم اپتوالکترونیک و مخابرات تار نوری، حسگرهای تار نوری به‌عنوان تکنولوژی رو به رشد با زمینه‌های کاربردی مختلف مطرح می‌شوند.

مدیر خانه فیزیک اصفهان در رابطه با کاربرد این حس‌گرها، گفت: حس‌گرهای نوری در صنایع و علوم مرتبط با پایش برهم‌کنش‌های مولکولی، سازه‌های بتنی وکامپوزیتی، نیروگاه‌های برق و حتی صنایع گاز و نفت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این فناوری را مدیون ویژگی‌های ذاتی این دست از حس‌گرها هستیم،خاطرنشان کرد: این حس‌گرها از حساسیت بالا، توانایی سنجش از راه دور، اندازه و وزن کم، و مصونیت در برابر تداخل‌های الکترومغناطیسی برخودار هستند.

علی عسگریان خاطرنشان کرد: در یک حسگر تار نوری کمیت تحت اندازه‌گیری، یکی از ویژگی‌های نور انتشاری در تار نوری را تغییر داده و با تبدیل مناسب آن به سیگنال الکتریکی، اطلاعات مرتبط را ارائه می‌دهد، در این سخنرانی، سازوکارهای مختلف حسگری مانند به‌کارگیری توری براگ تار نوری، پلاریتون پلاسمون سطحی، روش‌های تداخل سنجی و میکروکره‌های تار نوری مورد بحث قرار خواهند گرفت و به تحقیقات فعلی و کاربردهای متعدد این دسته از حسگرها اشاره خواهد شد.

کد خبر 342254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.