۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
دی، زمان امتحان از خودروسازها

رییس سازمان استاندارد تا دی ماه به خودروسازان فرصت داد تا تمامی استانداردهای لازم برای یک خودرو را پاس کنند.

به گزارش ایمنا، نیره پیروزبخت تاکید کرده که اگر خودرویی استاندارد لازم را اخذ کند می‌تواند مسیر تولید را ادامه دهد در غیر این صورت تولیدش باید متوقف شود. البته این صحبت درحالی بیان شده که قرار بود تا انتهای سال ۹۶ تولید پراید متوقف شود در صورتی که این موضوع محقق نشد. با این حال خودروسازان ایرانی مهلت دارند تا نسبت به اخذ استانداردهای ۸۵ گانه این سازمان تا دی ماه اقدام کنند.

به گفته پیروزبخت استانداردهای ایران با استانداردهای روز اروپا منطبق است. استانداردهای خودروسازی از یکم دی سال ۹۶ به ۶۱ استاندارد رسیده و از یکم تیر ۹۷ به ۶۳ و از یکم دی ۹۷ نیز به ۸۵ استاندارد خواهد رسید.

اما «جان انسان» مهم ترین دلیلی است که سازمان استاندارد، تکالیفی را برای خودروسازها وضع کرده است. به گفته عبدالهاشم حسن نیا رییس سازمان راهداری علت تلفات شدید جاده‌ای کشور تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی و غیرایمن بودن این خودروهاست. از این روست که خودرو نقش مهمی در تکمیل سه ضلع حادثه یعنی انسان، جاده و خودرو بازی می‌کند، از این رو اصلاح ساخت خودروها حداقل آمار تلفات را کاهش می‌دهد.

البته در واکنش به برخی از صحبتهای پیروزبخت مسئولان وزارت صنعت و معدن واکنش نشان دادند و گفتند که این استانداردها سختگیرانه است و حتی در کشورهای اروپایی نیز رعایت نمیشود اما پیروزبخت در این باره گفته که ما به هیچ وجه از عبارت تعدیل استفاده نکرده و نمی‌کنیم و چنین مساله‌ای را قبول نداریم؛ رویکرد سازمان ملی استاندارد در ارتباط با استانداردهای ۸۵ گانه اینگونه است که بررسی این استانداردها در دستور کار قرار دارد و اگر استانداردی قدیمی تشخیص داده شود و نیازمند هماهنگی با استانداردهای اتحادیه اروپا باشد این هماهنگی انجام می‌شود.

با تمامی این تفاسیر در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه سال گذشته، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند و حالا باید منتظر ماند که آیا سایر استانداردها تا دی ماه اجرایی خواهد شد؟

کد خبر 342251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.