اخد مالیات از واحدهای خالی ۱۲ سال در حد حرف باقی مانده است

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: اخذ مالیات از واحدهای خالی اقدام موثری در جهت رونق ساخت مسکن است اما این روند ۱۲ سال در حد حرف باقی مانده است.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به قانون اخد مالیات از واحدهای خالی اظهارکرد: نخستین قدمی که به اجرای صحیح این موضوع کمک می‌کند تعریف صحیح از «خانه‌های خالی» است، این درحالی است که برخی از شهروندان واحدهای خالی دارند که برای مهمانان استفاده می‌شود از این رو به چنین واحدهایی خالی نمی‌توان گفت.

وی افزود: این قانون مصوب مجلس است که باید از واحدهای خالی شامل تجاری، مسکونی و اداری مالیات گرفته شود، اما با توجه به اینکه سازمان دارایی توان اجرای این قانون و شناسایی واحدهای خالی را ندارد پیش بینی نمی‌شود این قانون اجرایی شود چرا که معرفی مودیان مالیاتی استان نیز به عهده اتاق اصناف است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: البته ممکن است راه‌های فراری برای سرپیچی از این قانون وجود داشته باشد از این رو باید دستورالعمل دقیق اجرایی آن صادر شود.

جهانگیری تصریح کرد: اجرای این قانون همانند این است که خانه‌هایی که احتکار شده بودند را آزاد کرده و آنان را وارد چرخه عرضه و تقاضا کنید.

وی بزرگترین چالش پیش روی این قانون را عدم تعریف درست از این قانون دانست.

گفتنی است بر اساس اعلام گزارش‌های کارشناسی تهیه شده، نرخ برابری خانه‌های خالی کشور از رقم ۴.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی به ۸.۳ در سال ۱۳۹۰ و ۱۱.۳ در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است که بر مبنای محاسبات انجام شده در سال ۱۳۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی در کل کشور بوده  و پیش‌بینی می‌شود اگر سامانه برقرار شود، با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی این تعداد کاهش می‌یابد.

کد خبر 342226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.