فاز یک خط ۶ مترو تهران تا پایان شهریور افتتاح می شود

سرپرست شهرداری تهران از بهره برداری از فاز یک خط ۶ مترو تا پایان شهریورماه خبر داد و گفت: با تکمیل خط شش مترو تا حدود یک میلیون نفر به ظرفیت مترو افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پااداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، سمیع الله حسینی مکارم در حاشیه بازدید از خط شش مترو تهران طی سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت مناسب خط شش مترو  عنوان کرد: هم اکنون به صورت میانگین بالای ۹۰ درصد از کارهای عمرانی و سیویل خط شش مترو انجام شده و تا حد قابل قبولی در بخش اعظمی از تجهیزات پیشرفت داشته ایم؛ از این رو با تمهیدات اندیشیده شده و تصمیماتی که امروز گرفتیم، همکاران در معاونت حمل و نقل و ترافیک قول دادند که تا پایان شهریور ماه فاز یک خط شش مترو تهران را افتتاح کرده و در مدار بهره برداری قرار دهند.

به گفته سرپرست شهرداری تهران با تکمیل خط شش مترو تا حدود یک میلیون نفر به ظرفیت مترو افزوده خواهد شد که این موضوع در آسایش مردم تهران تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته برای تامین منابع مالی مترو اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال منابع مالی مورد نیاز برای خط شش مترو و به ویژه منابع مورد نیاز برای تکمیل فاز یک این خط تامین خواهد شد.

بهره برداری کامل از خط ۶ مترو تا پایان سال جاری

حسینی مکارم ابراز کرد: امروز تصمیمات لازم را گرفتیم تا در بخش سیویل برای پیمانکاران و در بخش تجهیزات، منابع مالی فاز یک خط شش مترو تامین شده و در اختیار قرار گیرد تا پیمانکاران نیز بتوانند کار خود را پیش ببرند.

سرپرست شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد که سایر بخش های خط شش مترو نیز تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در فاز یک خط شش مترو چهار ایستگاه در حد فاصل دولت آباد تا میدان امام حسین (ع) تا پایان شهریور مورد بهره برداری قرار می گیرد که در این میان دو ایستگاه تبادلی وجود دارد. به خصوص ایستگاه امیرکبیر به دلیل دسترسی مسافران به بازار تهران یکی از ایستگاه های اساسی ما به شمار می رود که در فاز نخست مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اتصال خط ۶ به خطوط دو و چهار

حسینی مکارم عنوان کرد: باتوجه به اتصال خط شش مترو به خطوط دو و چهار، امکان دسترسی مناسب برای شهروندان فراهم شده و می تواند در تسهیل تردد مردم تاثیر بسیاری داشته باشد.

سرپرست شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت خط هفت مترو نیز عنوان کرد: خط هفت مترو یکی از خطوط بسیار مهمی است که جنوب شرق تهران را به شمال غرب متصل می کند؛ در آخرین اقدام نیز با تمهیدات اندیشیده شده، امیدوار هستیم تحرکی در آن ایجاد کنیم و تا آخر ماه بخشی از این خط راه اندازی خواهد شد.

به گفته مکارم براساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک سایر بخش های خط هفت که پیش از این به دلیل ایمن سازی تعطیل شده بود نیز با تجهیزات کامل، سیگنالینگ و تهویه تا مردادماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی همچنین به فروش اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز خطوط در حال ساخت مترو اشاره و عنوان کرد: اقدامات مربوط به فروش ۷۰۰ میلیاردتومان اوراق مشارکت انجام شده و این اوراق منتشر شده است؛ علاوه بر این با شرکت تامین سرمایه نیز قرارداد بسته شده و تبادل نظر صورت گرفته است. از این رو تا حدود یک ماه دیگر این فعالیت ها به سامان می رسد و منابع آن به مترو تزریق خواهد شد.

به گفته سرپرست شهرداری تهران مقدمات لازم برای انتشار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز تا پایان خردادماه فراهم می شود تا در مجموع دو هزار میلیاردتومان اوراق مشارکت منتشر شده و در اختیار مترو قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اساسی ترین سیاست ها و استراتژی های مدیریت جدید شهر تهران بحث حمل و نقل عمومی و به خصوص توسعه مترو است؛ از این رو امیدوار هستیم تا پایان سال جاری و به ویژه پس از افزوده شدن خطوط شش و هفت به مدار بهره برداری، سهم جا به جایی با خطوط مترو از ۱۵ درصد فعلی را به ۲۵ درصد برسانیم.

در تصمیم‌گیری شورا برای تعیین شهردار مداخله نمی‌کنم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قرار گرفتن نام او در لیست اسامی پیشنهادی برای تصدی شهرداری تهران گفت: قرار ما بر این بوده و هست تا مادامی که بنده سرپرست شهرداری تهران هستم، در تصمیم گیری و تصمیم سازی شورای شهر برای تعیین شهردار هیچ مداخله ای نمی کنم؛ چرا که این امانت به دست ما است و فقط برای انجام کار متمرکز شده ایم حتی اگر انتخاب شهردار یک هفته تا یک ماه و حتی سه ماه به طول بیانجامد.

حسینی مکارم با بیان اینکه تمرکز بنده و همکاران ما در شهرداری تهران برای انجام کار است و به نوعی یک تقسیم کار صورت گرفته است،افزود: به نحوی که تصمیم گیری برای تصدی شهرداری تهران توسط شورای شهر انجام می شود و ما نیز به عنوان مجموعه هیات عامل و عاملین فعالیت ها هستیم و کار را دنبال می کنیم.

سرپرست شهرداری تهران عنوان کرد: اگر شورای شهر هر تصمیمی بگیرد و تصدی شهرداری را به هر کسی بدهد، ما نیز تبعیت می کنیم و همراهی خواهیم کرد.

مجتمع‌های ایستگاهی مترو در اختیار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار می‌گیرد

حسینی مکارم در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقال مجتمع های ایستگاهی مترو از معاونت مالی و اقتصاد شهری به معاونت حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: تا پیش از این مجتمع های ایستگاهی مترو در بخش معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بوده است اما به خاطر اینکه سیاست گذاری ایستگاه های مترو از سوی خود معاونت حمل و نقل صورت گیرد و منابع مالی نیز در اختیار مترو قرار داده شود، نامه نگاری های مربوطه را صورت دادیم تا ایستگاه های مترو در اختیار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تنها یک بخش از مجتمع های ایستگاهی مربوط به مسایل اقتصادی و مالی است اما باید در نظر داشت که بخش دیگر این مجتمع ها مربوط به فعالیت های طراحی، در اختیار قراردادن مجتمع ها، فعالیت ایستگاه های مترو و ... است و طبعا اگر این مجتمع های ایستگاهی تحویل معاونت حمل و نقل شود، سیاست گذاری بهتری انجام گرفته و در نهایت تخصیص بهینه منابع صورت می گیرد.

سرپرست شهرداری تهران  یادآور شد: فلسفه وجودی مجتمع های ایستگاهی مترو علاوه بر مسایل اقتصادی، ارایه خدمات به مردم و همچنین تهیه منابع مالی برای مترو بوده است؛ به این ترتیب با این اقدام یک تناسب برقرار شده و منابع می تواند به صورت بهتری در اختیار مترو قرار داده شود.

کد خبر 342206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.