۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
ویژگی های تغذیه سالم را بشناسید

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تغذیه سالم در سبک زندگی سالم موثر است چراکه سلامت بر سه رکن تنوع، تعادل و تناسب استوار است.

محمدحسن انتظاری در خصوص سبک تغذیه سالم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تغذیه از اصلی‌ترین نیازهای هر موجود زنده‌ای است که شامل گیاهان، حیوانات و انسان‌ها می‌شود و برای اینکه زندگی سالمی داشته باشیم به غذاهای سالم و تغذیه سالم نیاز داریم.

وی در خصوص ویژگی‌های یک سبک تغذیه‌ای سالم گفت: تغذیه سالم در سبک زندگی سالم موثر است و برای انسان‌های سالم این امر سه رکن اصلی دارد که شامل تنوع، تعادل و تناسب است.

انتظاری درباره مهم ترین اصل تغذیه سالم گفت: تنوع غذایی از مهم ترین اصول یک تغذیه صحیح است. برخی موجودات گوشت‌خوار مطلق و بعضی گیاه‌خوار مطلق هستند اما انسان‌ها نه گوشت‌خوار مطلق هستند و نه گیاه‌خوار مطلق، بنابراین باید شیوه تغذیه‌ای آنها تلفیقی از مصرف گیاهان و گوشت‌ها باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه غذایی متنوع تصریح کرد: نباید هر روز از یک شیوه و از یک نوع مواد استفاده کرد بلکه غذاها باید به مرور زمان، ساعات روز و متناسب با فصل‌ها تغییر کند.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص دومین اصل تغذیه سالم، گفت: متعادل و به موقع غذاخوردن نیز اهمیت بسیاری دارد زیرا افرادی که اضافه وزن دارند فکر می‌کنند اگر شام و صبحانه نخورند لاغر می‌شوند در صورتی که این افراد در بلند مدت نه تنها لاغر نمی‌شوند بلکه چاق‌تر شده و حتی دچار سوء‌تغذیه نیز می‌شوند.

انتظاری با تاکید بر لزوم داشتن وعده صبحانه تصریح کرد: صبحانه حتما باید به عنوان یکی از وعده های غذایی مصرف شود، وعده ناهار و شام نیز ترجیحا باید در برنامه غذایی قرار بگیرد اما مصرف به موقع غذا و میزان آن بسیار مهم است، برای مثال خوردن صبحانه در ساعت ۱۰ صبح و یا خوردن شام در ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و این‌گونه غذاخوردن نه تنها مفید نیست بلکه ضررهای بسیاری دارد.

این متخصص تغذیه در خصوص تناسب در مصرف موادغذایی گفت: عدم تناسب مواد مصرفی، موضوعی بسیار مهم است گاهی مردم بر مصرف مکمل‌ها تاکید بسیاری دارند تا جایی که متاسفانه مکمل‌ها و املاح نه تنها در داروخانه‌ها بلکه در سوپرمارکت‌ها نیز در حال عرضه است و این در حالی است‌ که مصرف افراطی آنها بسیار خطرآفرین خواهد بود چراکه مازاد آنها باعث کمبود و اختلال در جذب دیگر موادغذایی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم داشتن تحرک در زندگی روزمره افراد، افزود: میلیون‌ها سال است که بدن انسان مصرف قند و چربی را آموخته است اما سوزاندن آنها به تحرک کافی نیاز دارد که باید همه افراد حداقل روزانه ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشته و در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

انتظاری در خصوص روغن‌های مصرفی و دغدغه اکثر افراد جامعه در این‌باره گفت: متاسفانه در مورد روغن‌های جامد به دلیل قدیمی بودن روش‌های تولید ‌کارخانجات و تولید ارزان و به صرفه بودن محصولات، از روش‌هایی استفاده می‌شود که متاسفانه ترانس آن ۲ تا ۳ برابر میزان مورد نیاز بدن می‌شود.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بدن انسان به خودی خود با چربی های گیاهی مشکلی ندارد، اظهار کرد: ۹۰ درصد افراد جامعه حتی با چربی‌های جامد حیوانی نیز مشکلی ندارند چرا که بدن انسان میلیون‌ها سال است با مصرف گوشت حیوانات سازگار شده اما مشکل اصلی در این روغن‌ها تصفیه بیش از حد است که مشکل‌زا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تصفیه بیش از حد گیاهان برای استحصال روغن باعث کاهش شدید املاح، ویتامین‌ها و فیبر می‌شود، افزود: وقتی تخمه کدو، آفتابگردان و یا هر دانه روغنی دیگری به طور کامل مصرف شود همه املاح، ویتامین‌ها، فیبر و چربی به صورت یکجا دریافت می‌شود اما وقتی روغن‌ها تصفیه می‌شوند ویتامین E، B و بتاکاروتن از آن ها جدا می‌شود و باعث کاهش مواد ارزشمند آن می‌شود.

انتظاری در خصوص میزان و نحوه مصرف روغن‌ها گفت: مصرف روغن مایع در حد کم و بدون حرارت اشکالی ندارد چراکه روغن گیاهی یا حیوانی به تنهایی مضر نیستند بلکه شیوه فرآوری در صنایع و پس از آن شرایط نگهداری و مصرف نادرست آن است که آسیب‌رسان می شود.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر عدم افراط در مصرف روغن‌های جامد و مایع گیاهی، تصریح کرد: روغن‌های جامد گیاهی از روغن‌های جامد حیوانی بدتر است  و اگر از روغن‌های مایع استفاده می‌شود به هیچ‌وجه نباید در درجه حرارت بالا قرار بگیرند و در این صورت هرگز نباید برای سرخ کردن استفاده شوند.

انتظاری با بیان اینکه مصرف روغن‌های سرخ کردنی انتخاب بین بد و بدتر است، افزود: گاهی مجبور هستیم بین روغن‌های جامد گیاهی که بسیار مضر هستند و روغن‌های مایع گیاهی که تحمل حرارت ندارند از روغن‌های سرخ کردنی استفاده کنیم و این به معنای بی‌ضرر بودن آنها نیست بلکه تنها به معنای اجبار در مصرف است.

وی در انتقاد به شیوه نگهداری روغن‌ها در فروشگاه‌ها گفت: روغن‌های مایع نباید در شیشه‌های شفاف و در معرض نور قرار بگیرد اما متاسفانه این محصولات پشت ویترین فروشگاه‌ها در معرض نور قرار می‌گیرد که این نشانگر عدم آگاهی جامعه نسبت به شیوه مصرف صحیح این مواد است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه روغن‌های جامد گیاهی بسیار خطرناک است، تصریح کرد: روغن‌های جامد حیوانی اگر به اندازه مصرف شود، برای اکثر افراد جامعه بی‌ضرر است و روغن‌های مایع گیاهی اگر بجا و درست استفاده و در شرایط خوب نگهداری شود، از دیگر انواع روغن‌ها بهتر هستند.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از شیوع بی‌نظمی در برنامه غذایی افراد، افزود: اگر مواد غذایی به صورت منظم و در ساعت مشخص مصرف شود، بدن انسان غذاخوردن را تنظیم می‌کند اما وقتی افراد در ساعات مختلف و بی‌نظم به خوردن غذا اقدام می‌کنند بدن دچار سردرگمی می‌شود و بیشتر مواد مصرفی در این حالت به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شود.

انتظاری ادامه داد: مردم با اعتدال، تنوع و تناسب در مصرف مواد غذایی، نظم در ساعات غذاخوردن، ورزش و پیاده‌روی و عدم استفاده از موادغذایی ناسالم و دخانیات و در مجموع با انتخاب شیوه و سبک زندگی سالم می‌توانند به سلامت بیشتر و کیفیت بهتر زندگی دست یابند.

کد خبر 342183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.