کارشناس معماری: ورودی‌های شهر، هویت هر شهر را تصویرسازی می‌کند

یک کارشناس معماری و شهرسازی با بیان اینکه ورودی شهر، هویت و شخصیت شهر به حساب می‌آید، گفت: بخش عمده تصویر شهر، در لحظه ورود به شهر شکل می‌گیرد از این رو پرداختن به مسئله زیبایی ورودی‌های شهر امری اجتناب ناپذیر است.

احمد محلوجی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: برای ساماندهی ورودی‌های شهر باید پروژه‌های کامل بر اساس ویژگی‌های پارامتری تعریف شود.

وی با بیان اینکه اصلاح کاربری زمین‌های اطراف ورودی‌های شهر و تبدیل آنها به کاربری‌های مفید در اقدام اول تأثیرگذار است، تصریح کرد: به عنوان مثال در شرق اصفهان بخشی از کاربری‌ها مناسب نیست و باید اصلاح شود.

این کارشناس معماری و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته وضعیت ورودی‌های شهر اصفهان در گذشته مناسب نبود و با اقدامات در حال حاضر وضعیت تا حدودی بهتر شده است، اما برای تقویت ورودی‌های شهر باید اصلاح کاربری‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: ورودی شهرها در زمان‌های قدیم یکی از شاخصه‌های مهم یک شهر بوده و در حال حاضر نیز این اماکن نقش بسیار مهمی در معرفی آنی و لحظه ای هویت شهر به افراد تازه وارد دارد.

وی با بیان اینکه ساماندهی گذرهای اطراف ورودیهای شهر به لحاظ کاربری و سیمای شهری اهمیت زیادی دارد، گفت: متاسفانه در ورودی‌های شهر شاهد انسجام در بدنه گذرها نیستیم، هر چند برای اصلاح آنها نباید کاربری‌ها حذف شود، بلکه باید جابه‌جایی صورت گیرد.

این کارشناس معماری و شهرسازی اظهارکرد: با توجه به اینکه ورودی‌های شهر هویت هر شهر را تصویرسازی می‌کند، باید پروژه‌ای برای ساماندهی ورودی‌های اصفهان تعریف شود تا هر مسافر و گردشگری در ورودی‌ها احساس کند وارد اصفهان می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند به رنگ‌آمیزی در زیباسازی‌ها اعتقادی ندارم و تاکید دارم که باید فضای لازم به وجود آید، اما باید بر روی مباحث هویتی در ورودی‌های شهر کار شود.

محلوجی گفت: ایجاد هماهنگی و انسجام بین برنامه‌های توسعه‌ای شهر اصفهان با شهرهای همجوار نیز در ارتقاء زیبایی‌های ورودی شهر بسیار موثر و کارساز است.

کد خبر 342135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.