تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

راز برتری تجاری شرق آسیا، انحراف دوبله در یارانه نقدی، فیلترینگ «یواش» تلگرام و اشتغال زایی با راه اندازی بنگاه‌های خاموش عناوین برتر اقتصادی روزنامه های امروز بود.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی با تیتر "راز برتری تجاری شرق آسیا" با اشاره به گزارشی درباره نتایج یک گزارش پژوهشی از بررسی سیاست‌های سه کشور منتخب کره جنوبی، مالزی و چین در تجارت نوشته که این کشورها با انتخاب صنایع خاص و با حمایت هدفمند و مشروط، در یک دوره مشخص، بسترهای توسعه صادرات را فراهم کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: بررسی‌ها حاکی از این است که راز برتری تجاری شرق آسیا، در مرحله اول اتخاذ سیاست‌های اصلاح اقتصادی در مسیر رشد و توسعه و در مرحله بعد اتخاذ استراتژی‌های توسعه صادرات در قالب مشوق‌های مالیاتی، تسهیل تجاری، مشوق‌های مالی، سیاست‌های ارزی درست و حمایت‌های سازمانی است.

صادرات از طرق مختلفی همچون بهبود وضعیت تراز پرداخت‌های خارجی کشور، ایجاد درآمدهای ارزی، افزایش ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال‌زایی سبب رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌شود. از آنجایی که کمیت و کیفیت فعالیت‌های دولت در بخش صادرات بسیار مهم است، میزان و چگونگی دخالت دولت با هدف توسعه صادرات، موضوع گزارشی است که از سوی مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران تهیه شده است.

انحراف دوبله در یارانه نقدی

چندی پیش بود که آخرین آمار از عملکرد هفت ساله یارانه نقدی ارائه شد. دنیای اقتصاد در گزارشی با این موضوع نوشته که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه از عملکرد هدفمندی یارانه‌ها از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ حاکی از انحراف دوبله در بخش منابع و مصارف است.

در ادامه این مطلب آمده است: تعدیل نکردن قیمت حامل‌های انرژی، طی سال‌های اخیر باعث شده که بخشی از منابع هدفمندی از بودجه و استقراض از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تامین شود. ازسوی دیگر اعطای یارانه به همه گروه‌های درآمدی جامعه، باعث شده که عملا همه منابع، صرف هزینه یارانه‌های نقدی شود و سهم تولید و پوشش هزینه عمرانی دولت به زیر یک درصد برسد.

بررسی‌ها از کارنامه ۷ ساله هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۹ تا ۹۵ که انحراف قابل‌توجهی هم در بخش منابع و هم در بخش مصارف روی داده است، خبر می‌دهد. این بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم تامین منابع هدفمندی یارانه‌ها به‌دلیل تعدیل نکردن قیمت‌های انرژی متناسب طی سال‌های اخیر باعث شده که ۴/ ۲۴ درصد منابع از بودجه و ۵ درصد از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تخصیص یابد. همچنین بخش قابل‌توجهی از بدهی سازمان به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی تسویه نشده است.

فیلترینگ «یواش» تلگرام

چند وقتی است فیلتر تلگرام به یکی از اصلی ترین دغدغه‌های فعالان فضای مجازی تبدیل شده است از این رو طاهره چک در این باره یادداشتی در روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر تلگرام فیلتر نشود بسیار روشن است که با وجود ضعف‌های موجود در پیام‌رسان‌های داخلی و بی‌اعتمادی به وجود آمده در جامعه، تعداد قابل‌توجهی از مردم به پیام‌رسان‌های داخلی رجوع نمی‌کنند.

در ادامه آمده است: اگر بناست کشور از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی درآید، چرا دولت در راستای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و ایجاد اعتماد اجتماعی اقدامی عملی نکرده؟   تا جایی که رهبر معظم انقلاب برای اعتمادبخشی به مردم، خود یک‌تنه وارد میدان شدند و فتوای حرمت دست‌اندازی به حریم خصوصی مردم را بدهند.

بسیار روشن است که پیام‌رسان‌های داخلی ضعف‌هایی اساسی و فنی دارند که یادآوری‌اش با وجودی که همه مردم آن را لمس کرده‌اند خالی از وجه است. این ضعف‌ها شاخ غول نیست که نتوان آن را شکست، اما بخش خصوصی در این زمینه توان و بنیه‌ای محدود دارد که دولت باید برای فراهم‌کردن بسترهای اولیه آن وارد میدان شود؛ اما گویی دولت به‌جای باز کردن این کلاف پیچیده، هر روز آن را پیچیده‌تر می‌کند.

اشتغال زایی با راه اندازی بنگاه‌های خاموش

حمید حاج اسماعیلی هم در یادداشت صفحه اقتصادی روزنامه آرمان نوشت: دولت متعهد هست که دو برنامه مشخص را در سال جاری برای اشتغال‌زایی دنبال کند؛ ‌ برنامه اول برنامه‌ای است که در قالب برنامه ششم توسعه مطرح شده است و براساس آن دولت باید حدود پنج‌میلیون شغل طی پنح سال ایجاد کند که به‌این ترتیب هرساله باید بیش از یک‌میلیون شغل ایجاد شود، البته سال گذشته براساس اعلام خود دولت، ‌ کمتر از ۷۰۰‌هزار شغل ایجاد شد.

دومین برنامه، ‌ برنامه بودجه سال جاری است؛ ‌ طبق این برنامه هم دولت باید حدود یک‌میلیون اشتغال‌زایی کند که در این رابطه چند برنامه دنبال می‌شود؛ شامل طرح کاج، طرح فراگیر اشتغال، طرح توسعه اشتغال روستایی و... و. . بنابراین برنامه مشخص است، اما باید دید چقدر دولت موفق می‌شود؟

من اعتقادم این است که اگر دولت بخواهد براساس رویه‌های گذشته عمل کند، موفق نمی‌شود این تعداد شغل را در کشور ایجاد کند، چراکه ناپایداری‌هایی وجود دارد؛ نوسانات نرخ ارز که از سال گذشته به وجود آمد، نگرانی جدی را برای برنامه‌های دولت ایجاد می‌کند. برای اینکه شغل ایجاد شود، نیازمند ثبات و آرامش در بازار کار هستیم و طبیعتا افزایش نرخ ارز و نوسانات آن به‌شدت بر بازار کار تاثیر منفی می‌گذارد و این خود می‌تواند مانع جدی برای تحقق برنامه‌های دولت باشد.

کد خبر 342133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.