طرح‌های برنامه‌ریزی کاربری زمین اصفهان شکست خورده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تجربه ۵۰ ساله نشان می‌دهد که طرح‌های برنامه‌ریزی کاربری اصفهان شکست خورده و بحران فعلی این شهر ناشی از عدم اجرا و تحقق برنامه ریزی کاربری زمین در طرح جامع و تفضیلی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور امروز(یکشنبه)، در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان مهد فرهنگ و هنر و دربردارنده مهم‌ترین آثار معماری اسلامی، باغ‌ها و پل‌های زیبا است و در یک کلام، جهانی در جهان امروز است، اظهار کرد: بزرگداشت این شهر تاریخی را هر سال از ۳ تا ۹ اردیبهشت جشن می‌گیرند که خاطرات زیادی را برای شهروندان و گردشگران رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کاربری زمین شهری در ایران در قالب طرح جامع و تفضیلی انجام می گیرد، افزود: تجربه حدود بیش از نیم قرن از برنامه‌ریزی کاربری زمین در کشور که در مطالعات متعدد مورد ارزیابی قرار گرفته است، بیانگر عدم موفقیت این طرح‌ها در ایران و به ویژه در اصفهان است و آنچه امروز شاهد آن هستیم بحران ناشی از عدم اجرا و تحقق برنامه ریزی کاربری زمین در طرح جامع و تفضیلی دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پس از گذشت سال‌ها از اجرای این طرح عدم موفقیت آن‌ها، انتقادات نسبت به محتوا و رویه آنها صورت گرفته،«عدم تحقق کاربری‌های شهری» به عنوان یک پدیده مورد شناسایی قرار گرفته تا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که علل اصلی عدم کاربری‌ها چیست و سهم هر عامل چقدر بوده است؟

وی به چالش‌های طرح‌های توسعه شهری اشاره کرد و گفت: عدم وجود درآمدهای پایدار در شهرداری به منظور تحقق و اجرای کاربری‌های شهری، عدم وجود ظرفیت‌های قانونی مناسب برای دستگاه‌های متولی به جز شهرداری برای تحقق پذیری کاربری‌ها و به دنبال آن اولویت‌بندی کاربری‌ها توسط دستگاه‌های متولی به استناد قانون تعیین وضعیت املاک، عدم اطلاع و هماهنگی متولیان در تحقق طرح‌های توسعه شهری درخصوص استفاده از ظرفیت‌های قانونی اجرای طرح با عدم اجرای آن، تحقق کاربری‌های خدماتی در زمان مناسب با هزینه‌های بسیار اندک در قالب نقشه‌های تفکیکی، تغییر کاربری اراضی خدماتی متعلق به دستگاه‌های متولی به خصوص شهرداری که بایستی به خدمات مورد نیاز شهری تبدیل شود، از چالش‌های طرح‌های توسعه شهری محسوب می‌شود.

زندآور پرداختن به کاربری‌هایی که شهرداری متولی آن است را در اولویت دانست و ادامه داد: در اینجا لازم است در اولویت به کاربری‌هایی که شهرداری متولی آن است پرداخته و سوالاتی پیرامون سرانه‌های موجود و پیشنهادی طرح تفضیلی و برنامه‌های آینده و سیاست‌های اجرایی در جهت تحقق کامل آن‌ها از متولیان این کاربری ها در بدنه شهرداری مطرح شود.

وی افزود: وضعیت موجود پارکینگ‌ها در سطح شهر و در طرح تفضیلی در کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی گزارش مربوطه را ارائه کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پیرامون دیگر کاربری که شهرداری متولی آن است ادامه داد:سرانه‌های موجود و پیشنهادی طرح تفضیلی کاربری فضای سبز در کمیسیون مربوطه مطرح و معاونت خدمات شهری گزارش کارشناسی خود را ارئه دهد.

وی ادامه داد: باتوجه به قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها در ارتباط با اولویت‌بندی اجرایی کاربری‌هایی که شهرداری متولی آن است، معاونت‌های مربوطه گزارش اقدامات خود را به تفکیک مناطق ۱۵گانه ارائه کنند.

زندآور  با اشاره به عدم توجه کافی به مباحث اقتصادی و اجتماعی در فرآیند تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری و طرح تفضیلی گفت: بیم آن می‌رود که در پایان دوره طرح، با شهری با کمترین سرانه خدمات و فضاهای مورد نیاز رو به رو باشیم که نتیجه آن کاهش سطح کیفی زندگی در محیط و فضای کلانشهر اصفهان خواهد بود. از این رو لازم است همه متولیان و برنامه ریزان و مدیران شهری و سایر ارگان های خدماتی اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

کد خبر 342094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.