کسی حق ندارد برای نهی از منکر برخورد فیزیکی کند

استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: در مراتب تذکر و نهی از منکر، ضرب و جرح ممنوع  است؛ کسی حق ندارد در مرحله امر به معروف ونهی از منکر برخورد فیزیکی کند؛ چون برای ضرب وشتم کردن مردم جرم جدید تعریف می شود.

محسن رهامی در مورد ویدیوی منتشر شده از ضرب و شتم یک شهروند توسط مامور گشت ارشاد به خبرنگار ایمنا گفت: در قانون تعزیرات مصوب ١٣٧٥، بانوان ایرانی مکلف به رعایت حدود و ثغور حجاب شرعی در ملاء عام شده اند و تا زمانی که این قانون به وسیله مجلس اصلاح نشود، به لحاظ قانونی ضرورت دارد بانوان حدود و ثغور حجاب شرعی را در ملاء عام رعایت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اما اینکه حدود وثغور حجاب شرعی چقدر است و باید تا کجا پوشیده شود و چه نوع حجابی اسلامی است، احتیاج به تفسیر و توضیح بیشتری دارد؛ ولی به هرحال اگر کسی این حدود و ثغور را رعایت نکرد، ماموران نیروی انتظامی و اشخاص دیگر، به هیچ وجه، حق ندارند به ضرب وشتم متوسل شوند؛ چرا که چنین چیزی در قانون پیش بینی نشده است. وظیفه ماموران، تذکر و امر به معروف و نهی از منکر است و اگر این کار جواب نداد، باید فرد خاطی را به مراجع قضایی ذی‌صلاح هدایت کنند تا آنها در چارچوب‌های قانونی اقدام کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: در مراتب تذکر و نهی از منکر، هر نوع توهین، هتک حرمت و ضرب و جرح ممنوع است؛ هیچ کسی حق ندارد در مرحله امر به معروف ونهی از منکر برخورد فیزیکی کند؛ هرنوع اهانت و یا خدای نکرده، ضرب و شتم کردن مردم، خود جرم جدیدی بوده و موجب تعقیب قضایی می شود و  مأموران و ضابطان قضایی نباید در اجرای قانون خودشان مرتکب جرم شوند و موجب بدبینی مردم را به قانون و نهادهای قانونی فراهم کنند؛ آنها باید فقط متخلف را به روش مناسب اخلاقی توجیه کرده و در صورت لزوم به مراجع قضایی هدایت کنند و تنها کسی که اجازه  تعیین حکم قضایی را دارد، مرجع قضایی است.

این نماینده ادوار گذشته مجلس اظهار کرد: در تبصره  ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵آمده است؛ «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظارعمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

وی اذعان کرد: این قانون مربوط به مجلس دوره پنجم است؛ انتخاب بین این مجازاتها هم به تشخیص دادگاه صورت می گیرد و در حال حاضر هم این قانون نسخ و اصلاح نشده و  قانونیت دارد و به نظر می‌رسد ضرورت دارد مجلس آن را اصلاح و بازنگری کند.

حدود وثغور حجاب را فقها باید مشخص کنند

دکتر رهامی با بیان این که مجلس باید این قانون را اصلاح کند چون حدود و ثغورحجاب در آن تعریف نشده و باعث سوء استفاده برخی افراد می شود، گفت: هر فرد مسلمان در بحث حجاب شرعی، یا خود مجتهد است و شخصا تصمیم می‌گیرد و یا مقلد یکی از مجتهدین است و با نظر آن فقیه، حدود شرعی خود را رعایت می کند، بنابراین از آنجا که همه مردم مقلد یک مجتهد نیستند، حدود و ثغور و میزان حجاب فرق می کند.

این حقوقدان و استاد دانشگاه تأکید کرد: بنابراین حدود وثغور مسئله حجاب باید از طریق فقها و مراجع تقلید مشخص شود؛ نه از طریق ماموران دولت، این موضوع کاملا بحثی فقهی است، در صلاحیت مأموران دولتی نیست و دخالت آنان، چه بسا نتیجه معکوس به بار می آورد.

قانون حجاب، مربوط به بیست ویک سال پیش است

وی با تاکید بر این که حتی خیلی از قضات هم مجتهد نیستند که بتوانند تشخیص بدهند، گفت: بنابراین قانون حجاب، قانون مبهمی است که بیست ویک سال پیش تصویب شده و به دست ماموران دولتی برای اجرا افتاده است، حال اگر مأموران و ضابطان فرهنگی بخواهند تذکر بدهند و فقط در حد تذکر باشد،  ممکن است نتیجه داشته باشد، به شرطی که واقعا دلسوزانه و توام با حفظ حرمت و کرامت شهروندان باشد، به تعبیر امام (ره) «مؤمنین در امر به معروف و نهی از منکر باید مانند یک پدر مهربان برخورد کنند و به همدیگر تذکر دوستانه و پدرانه بدهند».

وی افزود: ولی اگر قرار باشد در هرجایی که رفتاری خلاف شرع واقع می شود، با فحاشی و ضرب و جرح پاسخ داده شود، جرم جدید و علنی واقع شده است که احتیاج به تعقیب و پیگیری دارد.

این استاد دانشگاه وحوزه خاطر نشان کرد: ایران وطن مردم و سرزمین آباء واجدادی و به اصطلاح خانه پدری آنان است، همه مردم ایران، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، به صورت مشاع مالک این سرزمین هستند، آنها باید در این خانه بزرگ خود احساس امنیت و آرامش کنند، مردم باید با علاقه و میل قلبی خود، نسبت به پذیرش احکام دین تصمیم بگیرند و نوع پوشش خود را انتخاب کنند؛ با خشونت وتندی هیچوقت نمی شود احکام اسلام را در سطح جامعه پیاده کرد یا حجاب را بر مردم تحمیل کرد. تحمیل نوع خاصی از پوشش بر مردم، در هیچ کشوری، از جمله کشور ما، موفق نبوده و از گذشته تاکنون، به هیچ وجه جواب نداده است.

کد خبر 342091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.