نمک، مهم ترین بیماری آجرهای ایران است

پژوهشگر و استاد دانشگاه های آلمان گفت: در اصفهان از آجرهای براق به میزان زیاد استفاده می شود، اما این آجرها به دلیل اینکه آب را وارد ملات نمی کنند و به پشت نفوذ کرده، باعث تخریب آجر شده و نامناسب است

به گزارش خبرنگار ایمنا، «گئورگ هیلبرت» در پانزدهمین نشست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان که صبح یک‌شنبه_دوم اردیهبشت‌ماه_ با عنوان «پایدار سازی و مرت سازه ای آجری» در خانه دهدشتی(خانه میراث) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور ایران تشکیل بلورهای نمکی در سازه ها،  لایه شدن و پوسته شدن آجرها است و این معضل بیشتر در نواحی که میزان بارندگی و رطوبت زیاد است، مشاهده می شود.

وی گفت: کیفیت آجرها به دلیل متغیر بودن دمای کوره ها متفاوت است و تغییر رنگ آجرها ربطی به رطوبت ندارد بلکه تغییر رنگ با توجه به ساختار و نحوه پخت به وجود می آید، هم‌چنین آجرها اگر چه همگی در یک مرحله پخته می شوند ولی کیفیت آجری که در مرکز کوره قرار دارد با آجری که در اطراف آن قرار دارد، متفاوت است؛ ضمن اینکه با توجه به افزایش دمای یک کوره طی دو یا چند هفته، دمای قسمت های مختلف کوره با یکدیگر متفاوت است.

 این پژوهشگر و محقق آلمانی تصریح کرد: در قرن ۱۹ میلادی کوره ها در اروپا به شکل دایره ای ساخته شد که در این کوره ها نسبت به کوره های سنتی می توان آجر بیشتر و باکیفیت مطلولب تری پخت کرد.

هیلبرت با بیان اینکه اگر آجری بیشتر از ۱۰ درصد آهک داشته باشد از کیفیت نامطلوبی برخوردار است، ادامه داد: اگر آجر ناخالصی داشته باشد از مقاومت کمی برخوردار است، براین اساس در آلمان به تولید آجر و یکنواخت بودن مواد اولیه آن توجه ویژه ای می شود.

وی با بیان اینکه یخ در تخریب آجرها بسیار مهم است چراکه یخ باعث تخریب آجر می شود، گفت: سازه های ایران در برابر جذب آب متفاوت هستند و برخی از سازه ها آب بیشتر و برخی از آن ها آب کمتری را جذب که مناسب و مطلوب‌تر هستند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه های آلمان و اتریش با بیان اینکه کیفیت مرمت در عمر طولانی سازه ها بسیار موثر است بنابراین باید به مرمت سازه ها توجه ویژه ای شود، ادامه داد: تشکیل نمک در آجرهای ایران مانند کشور اروپا است، اما به هر حال هر دو کشور باید به کیفیت و جنس آجرها در مرمت دقت ویژه ای داشته باشند.

هیلبرت با بیان اینکه در شمال ایران به دلیل بارندگی بسیار نمک زیادی در آجر ها به وجود می آید، گفت: نمک یکی از مهم ترین بیماری آجرهای ایران است و همان‌گونه که نمی توان برای تمام بیماری ها یک  دارو تجویز کرد برای از بین بردن نمک آجر ها نیز نمی توان از یک روش استفاده شود.

وی با بیان اینکه نمک آجرها به دلیل وجود مواد آهکی و رطوبت داخل آجرها به وجود می آید، تصریح کرد: افزایش نمک باعث استرس و فشار زیاد به آجر و در نهایت تخریب آن می شود، ضمن اینکه این مساله، تهدیدی بزرگی برای سازه های ایران است.

استاد دانشگاه هیلدسهایم با بیان اینکه زمانی که رطوبت زیر لایه ها قرار بگیرد کریستال های نمک روی آجر ایجاد می شود و اگر میزان نمک ها بیشتر شود نمک به داخل آجر نفوذ می کند، خاطرنشان کرد: درجه رطوبت هر نوع نمک آجر، مشخص، متنوع و ترکیبی از چند نوع است بنابراین باید خطرات آجر را از لحاظ مقدار، نوع نمک و درجه رطوبتی که باعث ایجاد نمک شده بررسی کرد.

هیلبرت با بیان اینکه زمانی که رطوبت هوا ۸۲ درصد باشد اولین کریستال ها در آجر با روند زیادی تشکیل می شود، اما اگر رطوبت کمتر باشد کریستال ها با روند کمتری رشد می کنند، اظهارکرد: کریستال های نمکی سازه ها در استان اصفهان و مازندران به دلیل رطوبت هوا به وجود می آید.

وی با بیان اینکه برای مرمت باید از سازه های با ارزش استفاده شود ولی متاسفانه برخی افراد از سیمان استفاده می کنند و این موضوع به دلیل اینکه هیچ‌گونه همخوانی با سازه ندارد اثر نامطلوبی از خود برجای می گذارد، افزود: سطح بیرونی آجر بسیار مهم است و نشان می دهد از چه موادی استفاده شده است، بنابراین باید در مرمت و حفظ آجرها ملات های خوبی استفاده کرد.

این پژوهشگر حوزه مرمت گفت: در اصفهان از آجرهای براق به میزان زیاد استفاده می شود، اما این آجرها به دلیل اینکه آب را وارد ملات نمی کنند و به پشت نفوذ کرده و باعث تخریب آجر می شود، نامناسب است.

هیلبرت با بیان اینکه ابزارها و دستگاه های مختلفی  برای مقاومت آجرها وجود دارد، اما قبل از استفاده این دستگاه ها باید میزان تخریب آجرها را بررسی کرد، تصریح کرد: افزودن مواد به داخل آجرها باعث تخریب آن می شود، ضمن اینکه شوره زدایی یکی از روش های پاکسازی شوره های سازه ها است و اگر شوره ها در لایه های داخلی دیوار نفوذ نکرده باشد نمی توان شوره زدایی کرد، البته این روش را می توان برای عمق ۳۰ الی ۴۰سانتی متر دیوارها استفاده کرد.

این پژوهشگر یکی از دیگر از راه های پاکسازی سازه ها را استفاده از  آب داغ برشمرد و گفت: برای شوره زدایی می توان از سلولز استفاده کرد که در این روش نمک جذب شده و به آسانی از روی سازه ها پاکسازی می شود.

هیلبرت ادامه داد: زمانی که یک آجر با کریستال های نمک پوشیده می شود از روش فشار استفاده می شود که در این روش نمک با فشار از آجر به بیرون کشیده می شود، البته از این روش نمی توان برای هر سازه ای استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بهتراست نمک سازه ها با یک شی مانند جاروبرقی و یا دستمال از روی سطوح سازه ها پاکسازی شود، گفت:  ضد آب کردن آجر به گونه ای که آب در آجر جذب نشود مناسب نیست و باید به ملات آجر توجه ویژه ای کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مرمت هایی که در ایران انجام شده بسیار مناسب است، تاکید کرد: مرمتگران باید برای شوره ها و سازه هاچاره ای بیندیشند چراکه استفاده از روش های سیمانی و آهکی مناسب نیست.

کد خبر 342079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.