سیاست‌های ارزی دولت از التهابات جلوگیری کرد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سیاست‌های ارزی ابلاغی دولت که از جمله آن تعیین نرخ ارزان بود از التهابات ارزی جلوگیری کرد.

به گزارش ایمنا، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی امروز یکشنبه (۲ اردیبهشت ماه ۹۷) در جریان سؤال امیر خجسته نماینده همدان از وی اظهارکرد: سوالی که مطرح شد مربوط به سال ۹۵ است، اما از آنجایی که موضوع مسئولیت پذیری مورد تأکید دولت دوازدهم است در این رابطه توضیح می‌دهم.

وی افزود: یکی از سوالات در رابطه با التهابات ارزی در دی‌ماه ۹۵ بود؛ باید در این رابطه بگویم ما اکنون و در حال حاضر التهابات ارزی سال ۹۵ را نداریم.

وزیر اقتصاد و دارایی با تشریح مسائل ارزی کنونی خاطرنشان کرد: ۱۲ روز گذشته رییس بانک مرکزی گزارشی درباره ریشه‌ها و پیشنهادات جدید دولت درباره مسائل ارزی ارائه کرد و ضمن آن رییس مجلس هم به نکاتی اشاره کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت در بازارهای پول و سرمایه عنوان کرد که پس از جلسه سیف درصحن علنی مجلس و توضیحات وی در هفته گذشته هم رهبر معظم انقلاب به ریشه‌ها و التهابات ارزی در کشور اشاره کردند.

کرباسیان همچنین به سیاست‌های ارزی ابلاغ شده از سوی دولت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این سیاست‌ها تعیین نرخ ارزان بود که از التهابات جلوگیری کرد و در واقع مبلغ ۴۲۰۰ تومان تصمیمی بود که براساس مباحث کارشناسی تعیین شد و از التهابات جلوگیری کرد. بر این اساس قیمت‌ کالاهای اساسی ثابت می‌ماند.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: ما در سیاست‌های ابلاغی دولت سپرده ارزی را هم به رسمیت شناختیم که البته از سال ۹۱ تصویب شده بود. همانطور که رییس جمهور روز گذشته اشاره کرد این سیاست اقدام پیش‌دستانه و مناسبی برای تصمیماتی است که ممکن است آمریکا در اردیبهشت‌ماه امسال داشته باشد.

کرباسیان سیاست‌های ارزی ابلاغی دولت را سبب جلوگیری از قاچاق کالا و ارز خواند و گفت: یکی از اقدامات موثر دولت در این زمینه جلوگیری از خروج سرمایه بود. همچنین در این راستا صرافی‌ها ساماندهی شده و مکانیزم همکاری این صرافی‌ها با بانک مرکزی هم در حال انجام است. قطعاً در سیاست‌های ناظر سفته‌بازی‌ها را هم دنبال می‌کنیم.

کرباسیان با اشاره به سوال دوم خجسته درباره علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی به عرصه مسکن خاطرنشان کرد: قطعاً بهبود فضای کسب و کار زمانی صورت می‌گیرد که ساختارهای مالی سامان یابد. در سیاست‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم دنبال کرد تعیین شده بود که اموال و مازاد دارایی‌های غیرمرتبط بانک‌ها فروخته شود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: خوشبختانه فرصتی فراهم شده است که سه‌شنبه هفته جاری گزارش ریز مواد ۱۵ و ۱۶ این سیاست را تشریح کنیم. قانون‌گذار به صراحت گفته است که بانک‌ها و موسسات مالی نمی‌توانند در معاملات مسکن بجز چند مورد مشخص از بانک‌ها وارد شوند.

وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که در دولت دوازدهم ۳۰ هزار میلیارد ریال از بانک‌های خصوصی فروش داشته‌اند. ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هم مالیات اضافه و برگ تشخیصی برای اینها در نظر گرفته شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی در بخش دوم توضیحات خود عنوان کرد: آقای خجسته در جایی از صحبت‌های خود درست گفت، ما مشکل ارزی نداشتیم و نباید خود را وابسته به نفت می‌کردیم. ما نباید یک تولیدکننده و واردکننده که می‌خواهد کالای مجاز وارد کشور کند را دچار نوسان کنیم.

وی با اشاره به اظهارات آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور درباره ارز عنوان کرد: یک فردی که حوزه مسئولیت او نبوده و ربطی به موضوع ارز نداشته سخنی در حوزه ارز داشته است. او نباید در مقوله ارزی صحبت می‌کرد، این نظر کلی دولت نبوده است.

وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد که قیمت کالاهای اساسی را قطعاً به همان نرخ قبل می‌دهیم و اگر هم چیزی خلاف این اتفاق افتاد توقع داریم که با آن برخورد شود لذا کسری بودجه هم در این میان موضوعیتی ندارد چرا که مشکل ارزی نداشتیم.

منبع: فارس

کد خبر 342077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.