بحران ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در اصفهان/تنها ۶۷۰ تخت بستری در اصفهان وجود دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با اجرای عجولانه طرح تحول سلامت در اصفهان، پیگیری پرونده الکترونیک سلامت افراد کمرنگ‌تر شده که این امر تبعات اجتماعی و سیاسی مختلفی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صبح امروز (یکشنبه) میهمان سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بودند، بررسی پیرامون مسایل بهداشت و سلامت اصفهان از مهم‌ترین مطالب عنوان شده در بخش نخست این جلسه علنی بود.

اصغر برشان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به اهمیت توریسم درمانی در شهر اصفهان گفت: این صنعت توریسم می‌تواند منافع زیادی را در عرصه پزشکی و  گردشگری برای شهر به دنبال داشته باشد که این امر با استقرار هر چه زودتر پزشکان در شهرک سلامت آغاز خواهد شد.

۳۰ درصد از شهروندان اصفهان اختلالات روانی دارند

علیرضا نصر اصفهانی، نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس اخبار منتشر شده ۳۰ درصد مردم شهر اختلال روانی دارند، عنوان کرد: به همین دلیل  باید خدمات سلامت روانی به خانوارهای اصفهانی افزایش پیدا کند.

شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اعلام اینکه برخوردهایی که در حوزه بهداشت و درمان با مردم می شود در شأن آنها نیست، تصریح کرد: موضوعات مطرح شده در جلسه امروز بیشتر در خصوص ایجاد بیمارستان و منابع مالی است که به حوزه سخت افزاری بر می گردد در حالی که باید به حوزه های نرم افزای پزشکی نیز توجه شود.

امیر احمد زندآور، دیگر عضو شورا نیز به وضعیت پسماندهای پزشکی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر دفن این پسماندها به روش دفن و سنتی انجام می شود که به بسیار خطرناک است زیرا شواهد بسیاری وجود دارد که این زباله‌ها وارد آب‌های زیر زمینی می‌شود و باید برای رفع این مشکل اقدام اساسی کرد.

تعرفه‌های درمانی برای بیماران داخلی و توریست‌های خارجی اصلاح شود

کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه به لزوم مشارکت بخش خصوصی برای ساماندهی بیمارستان خورشید اشاره کرد و افزود: برای این امر باید بخش خصوصی در کنار شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

وی همچنین به نبود بازایابی سلامت در اصفهان اشاره کرد و گفت: در برخی از بخش‌ها زیرساخت‌هایی ایجاد شده اما هنوز بهره برداری لازم را به لحاظ اقتصادی شاهد نبوده‌ایم که در این میان می‌توان از  بهره برداری از بیمارستان میلاد نام برد که هنوز بخش بازرگانی ندارد.

خسروی اصلاح تعرفه‌های درمان برای بیماران داخلی و توریست‌های خارجی را ضروری دانست و گفت: وزارت بهداشت بر این باور است که همه باید تعرفه یکسان پرداخت کنند و این در حالی است که این کار اشتباهی است و باید اصلاح شود.

پیوست سلامت برای شهر اصفهان نداریم

کمال حیدری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مسائل اجتماعی و روانی پیچیده‌ای در شهر وجود  دارد که باید در جهت حل آنها حرکت کنیم البته باید اذعان کرد که تا به حال پیوست سلامتی برای شهر نداشته و در حوزه محیط زیست هم با مشکلاتی روبه‌رو شده ایم.

وی ادامه داد: اگر پرونده الکترونیکی سلامت افراد ایجاد شود، سطح خدمات درمانی به آنها افزایش پیدا می‌کند این درحالی است که در حال حاضر اصفهان در این خصوص در بدترین وضعیت قرار گرفته زیرا مردم فرهنگ مراجعه به مراکز درمانی برای تشکیل پرونده را نداشته اند.

هچنین، بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای اولین بار در سطح وزرات کشور سندی تحت عنوان نقشه راه ۱۴۱۴ مطرح شده که بر اساس آن برای حوزه بهداشت و درمان نیز برنامه ریزی شده است.

تنها ۶۷۰ تخت بیمارستانی فعال برای بستری در اصفهان وجود دارد

وی با بیان اینکه علی رغم همه ساخت و سازها در بخش درمانی اصفهان همچنان در این حوزه محروم هستیم، افزود: در حال حاضر تنها ۶۷۰ تخت بیمارستانی فعال برای بستری وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: البته وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی براساس سند ۱۴۱۴ ایجاد زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای این عرصه را مورد توجه قرار داده است اما متأسفانه بخش خصوصی اصفهان تا به حال تمایلی برای سرمایه گذاری در بخش سلامت استان نداشته و هنوز یک بیمارستان ایده آل تاسیس نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس سند ۱۴۱۴ در استان اصفهان قرار بر این شده که سرانه درمانی طی هشت سال آینده  از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد برسانیم، افزود: به همین دلیل تمامی مسئولان باید به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این عرصه توجه کرده و سرمایه گذاران بخش خصوصی را به این امر تشویق کنند.

پایگاه‌های اورژانس اصفهان دچار نقصان است

کلیدری با انتقاد از نبود یک مرکز "مگا هاسپیتال" در اصفهان گفت: وضعیت ضریب اشتغال در بیمارستان الزهرا(س) بیش از ۹۰ درصد بوده و بحرانی‌تر از همیشه است البته در خارج از شهر پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما  در اصفهان با وجود ۱۰ پایگاه اورژانس دچار نقصان هستیم.

وی اضافه کرد: نگاه ما این است که در شهر اصفهان  شبکه‌ای را طراحی کنیم تا استان اصفهان به عنوان یک استان توریست پذیر در حوزه سلامت تبدیل شود. البته متغیرهایی را در این  زمینه از دست داده‌ایم که به چالش بزرگی در نظام درمانی استان تبدیل شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از فقدان پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاعی خبرداد و گفت: متأسفانه با اجرای عجولانه طرح تحول سلامت در اصفهان، پیگیری پرونده الکترونیک سلامت افراد کمرنگ‌تر شده که این امر تبعات اجتماعی و سیاسی مختلفی را به دنبال دارد به گونه ای که مجبور شویم به بیماران بگوییم تنها درصورتی می توانید از خدمات درمانی با هزینه کمتری برخودار شوید که در نظام سلامت حرکت کنید.

وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان مجموعه‌ای که دغدغه سلامت افراد را دارد باید حداکثر حمایت خود را از حوزه های بهداشت و درمان داشته باشد زیرا دولت و وزرات بهداشت به تنهایی نمی‌توانند در این عرصه فعالیت کنند.

کد خبر 342057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.