بزرگترین چالش‌های پیش‌روی کارآفرینی در اصفهان

مدیران شهری در صورت برخورداری از اطلاعات کافی نقش مهمی در ایجاد انگیزه در ایده پردازان وتبدیل شهر به اکوسیستم کارآفرینی دارند.

به گزارش ایمنا، کوروش خسروی متولد ۱۳۴۹ و دکترای شیمی از دانشگاه اصفهان و یکی از مدرسین ملی مباحث کارآفرینی در ایران است. او  که اکنون به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات شورای اسلامی شهر فعالیت می‌کند هدف‌گذاری ویژه خود را بر روی طراحی اکوسیستم کارآفرینی مناسب برای اصفهان قرار داده  است و با سرلوحه قرار دادن این قضیه به دنبال ایجاد کافه ایده‌ در شهر تاریخی اصفهان است و معتقد است اصفهان از ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به اکوسیستم برتر کارآفرینی در کشور را دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید  گفت‌وگوی خبرنگار  علمی ایمنا با این فعال اقتصادی و علمی کشور و  اصفهان است:

- از اکوسیستم کارآفرینی برایمان بگویید، آیا واقعا ایجاد چنین اکوسیستمی در ایران امکان‌پذیر است؟

بله محال وجود ندارد، ایرانیان از بهترین کارآفرینان جهان بوده و هستند، اصفهان نیز از سابقه دیرینه اصفهان در زمینه کارآفرینی برخوردار است که این فعالیت به تلاش‌های "محمدحسین امین‌الضرب" بازمی‌گردد، این کارآفرین اصفهانی موفق شد تا در زمان قاجار نخستین کارخانه برق را به اصفهان بیاورد و به همین جهت از او به عنوان "پدر برق ایران" یاد می‌شود.

-برخی معقتدند کارآفرین همان فردی است که اشتغال ایجاد می‌کند، یعنی کارخانه ای ایجاد کرده و تعدادی را استخدام می‌کند در حالیکه برخی کارآفرینی را جدا از اشتغال زایی می‌دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟

واژه کارآفرینی که از یک کلمه فرانسوی گرفته شده که در ایران به اشتباه آن را معادل اشتغال‌زایی می‌دانند، در حالیکه کارآفرین کسی است که صاحب ایده و تفکر است به سراغ حل مسئله می‌رود و در نهایت با ایجاد اشتغال برای کشور ثروت‌آفرینی می‌کند.

-شما تاکید فراوانی بر ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در شهر اصفهان دارید، محیط چقدر می‌تواند در رشد یک کارآفرین موثر باشد؟

روانشناسان بر این باورند که بین ۱ تا ۱.۵ درصد افراد جامعه از پتانسیل کارآفرین شدن برخوردار هستند اما در ۱۵ سال اخیر نرخ کارآفرینی به ۱۰ درصد رسیده است  که این بیانگر نقش محیط در کارآفرینی افراد است، به دره سیلیکون و نقش آن در کارآفرینی منطقه نگاه کنید.

این منطقه از کافی‌شاپ‌های متعددی تشکیل شده که در آنجا افراد مختلف در رابطه با ایده‌های خود به گفت‌وگو می‌پردازند ضمن اینکه در این مکان زنجیره کارآفرینی وجود دارد که شامل مرحله ارائه ایده تا قیمت‌گذاری و ارائه شرکت به بورس به صورت کامل است، در این مکان قبل از ایده‌پردازی، بستر مناسب برای ایده پردازی فراهم  می‌شود، این همان مولفه ای است که اصفهان را به شهر کارآفرین پرور تبدیل کرده است.

-آیا در این بستر نقش مدیران شهری در ایجاد کارآفرینی و اکوسیستم کارآفرینی نیز موثر است؟

به طور حتم بله؛ امروزه تعریف از مدیر شهری به طور کلی دگرگون شده است، در گذشته مدیر موفق فردی بود که بتواند بودجه بیشتری بگیرد و یا سرمایه گذار بیشتری داشته باشد، اکنون مدیر موفق مدیری است که کارآفرین بیشتری جذب کند، به طور مثال به " مکرون" رئیس جمهور فعلی فرانسه نگاه کنید مکرون در همان ابتدای فعالیت خود قانونی برای جذب کارآفرینان و اختصاص ویزای ویژه برای آنان انجام داد این کار او موجب شد تا بسیاری از کشورهای دنیا با اختصاص ویزای استارتاپ برای جذب کارآفرینان به رقابت با یکدیگر بپردازند.

-درواقع مشکل اصلی کشور ما به عدم اطلاع کافی مدیران از بحث کارآفرینی برمی‌گردد یا قضیه متفاوت است؟

چالش‌های کارآفرینی در ایران ابعاد مختلفی دارد از همین عدم اطلاع مدیران تا نبود صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مسائلی مانند نبود کافه ایده‌ها در کلانشهرها است. نبود این صندوق موجب شده تا تعداد زیادی از کارآفرینان برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کرده که این امر سمی مهلک در زمینه کارآفرینی قلمداد می‌شود.

-نقش شورای شهر در ایجاد و بهبود اکوسیستم کارآفرینی به چه میزان است؟

در شورای شهر اصفهان به دنبال این هستیم که شهرداری با تمام ظرفیت خود با کارآفرینان تعامل داشته باشد ودر این زمینه شهرداری را مکلف کردیم که ظرفیت‌های این شهر را شناسایی کند تا کارآفرین بتواند با فشار و ریسک کمتر فعالیت داشته باشد، در راستا بهبود فضای کارآفرینی نیز فعالیت‌های بیشماری انجام گرفته است که در این زمینه می‌توان به ایجاد باشگاه مشاوران و مدیران که نخستین سه شنبه هر ماه با حضور مشاوران معروف اصفهان در اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود اشاره کرد، با این کار پازل دسترسی به مشاور در اصفهان برطرف شده است.

-با وجود تاریخچه‌ای که در مورد اصفهان به آن اشاره کردید اما در این شهر آنطور که باید و شاید شاهد رشد کارآفرین نیستیم، دلیل اصلی آن چیست؟

بزرگترین چالش‌های پیش‌روی کارآفرینی در اصفهان نبود خیرین کارآفرین است در تلاش هستیم تا خیرین را متقاعد کنیم تا با حمایت کارآفرینان علاوه بر ایجاد درآمد زمینه را برای اشتغال بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد فراهم کرده تا از آسیب‌های اجتماعی کاسته شود.

از دیگر چالش‌های پیش روی در این شهر نبود فرهنگ ارائه ایده و تصور ایده دزدی در اصفهان است، باید بدانیم ایده به هیچ عنوان قابل دزدیدن نیست و تنها کسی می‌تواند در این زمینه پیروز شود که جرات تبدیل ایده به محصول را داشته باشد البته آنچه از آن رنج می‌بریم نبود فعالیت تیمی در کشور و شهر اصفهان است، کار تیمی در اصفهان دوام چندانی ندارد علاوه بر اینکه سقف ما از موفقیت بسیار کوتاه است که این کار مانع بزرگی در تبدیل شدن بسیاری از فعالیت‌های ما به کارهای بزرگ و برندسازی است، بنابراین برای ایجاد کارهای بزرگ به افق‌های وسیع و قدم‌های کوچک نیاز داریم.

کد خبر 342055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزان IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    0 0
    عاالللللی بود