دانش آموزان سفیران سلامت در مدارس و خانه ها هستند

لنجان-رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت: دانش آموزان از لحاظ سنی در حوزه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، علی وحدتی امروز (یکشنبه) در جمع دانش آموزان دبیرستان شاهد فاضله زرین شهر با بیان اینکه امروز همه ما برای برخورداری از نعمت سلامت باید در زندگی شخصی برنامه داشت باشیم، اظهار کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت «سلامت برای همه» است و برای داشتن سلامتی نیازمند برنامه و عزم همگانی هستیم.

وی با بیان اینکه داشتن برنامه مدون برای همه اقشار جامعه در حوزه سلامت امری مهم به شمار می آید، افزود: امروزه تهدیدات جدی در زمینه سلامت وجود دارد بر همین اساس باید برای حفظ سلامتی برنامه ای مدون داشت چراکه پایه و اساس سلامت از بدو تولد بنا نهاده می شود و هرکدام از دوره های زندگی انسان نیاز به برنامه در حوزه سلامت دارد و نباید این گونه باشد که وقتی بیمار شدیم به فکر حفظ سلامتی خود بیفتیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به تغییر بیماری ها جامعه امروز در حوزه سلامت، نیازمند تغییر در شیوه زندگی است، چراکه در زمان های گذشته بیماری های واگیردار یکی از مسایل و چالش های بزرگ جوامع بشر به شمار می آمد، اما امروز رویکرد بیماری ها از مسایل غیربهداشتی به سمت خودمراقبتی نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و ... رفته است.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام گرفته در کشورهای توسعه یافته مشخص شد متغیرهای سلامت به میزان حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد در سلامت مردم تاثیر گذار است و مابقی به عملکرد اشخاص بستگی دارد .

وحدتی با بیان اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید انجام داد، اضافه کرد: نتایج بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد که بیماری های غیرواگیر مهم شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت است و متاسفانه امروز شاهد افزایش این نوع بیماری ها هستیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عنوان کرد: قطعا افزایش و شیوع بیماری های غیرواگیر با ماهیت مزمن، پیش رونده و ناتوان کننده آنها، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای می شود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها می کند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مسایل و چالش هایی که بیماری های غیرواگیر از خود بجای می گذارند این مسئله امروزه به یکی از مهم ترین موانع توسعه کشورها مبدل شده اند چراکه این نوع بیماری هزینه های سرسام آوری را به هر نظام بهداشتی و درمانی تحمیل می کند.

وحدتی افزود: بیماری قلبی عروقی، همراه با چهار عامل خطر رفتاری، شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهم ترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری ها و عوامل خطر زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: نگاه ما به سلامت تنها به سلامت جسم منتهی نمی شود، بلکه سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است و بر همین اساس طیف گسترده ای را تحت پوشش خود قرار داده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دانش آموزان را سفیر سلامت دانست و گفت: امروز دانش آموزان دوره دبیرستان از لحاظ سنی دورانی را سپری می کنند که در حوزه سلامت دارای اهمیت ویژه ای است از سوی دیگر با آموزش صحیح افراد در این سنین می توان نقش سازنده ای را در ارتقاء سلامت خانواده انجام داد بر همین اساس باید گفت دانش آموزان سفیران سلامت در مدارس و خانه ها هستند.

وی ادامه داد: امروز همکاری خوبی با آموزش و پرورش انجام گرفته تا بتوانیم با آموزش دانش آموزان گام های برزگ و موثری را در حوزه سلامت برداریم و قطعا با همدلی و همزبانی بیشتر بین نهاده می توان شرایط لازم را برای دستیابی به این مهم مهیا ساخت.

کد خبر 342050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.