کنش چهره و فرم

نمایشگاه نقاشی پرتره منوچهر سلطانی، جمعه ۳۱ فروردین‌ماه در گالری اکنون اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر سلطانی، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی است و فعالیت‌های هنری متعددی را در زمینه‌های مختلف هنر در کارنامه خود دارد. او از سال ۷۶، فعالیت‌های هنری خود را درزمینهٔ بازیگری و طراحی دکور تئاتر آغاز کرد. سلطانی قبل از ورود به دانشگاه، به طراحی سیاه‌قلم بدون رنگ پرداخت و پس از ورود به دانشگاه در سال ۸۶ هم عنصر رنگ را به آثار خویش اضافه کرد. او تابه‌حال، آثاری در چهار نمایشگاه انفرادی و نزدیک به بیست نمایشگاه گروهی ارائه داده است.

در نمایشگاه نقاشی پرتره او در گالری اکنون، شاهد آثار پرتره در سایزهای مختلف و رنگی روی دیوارهای نمایشگاه هستیم. سبک نقاشی‌های این نمایشگاه را می‌توان میان آثار دسته اکسپرسیونیسم جا داد و به‌طورکلی می‌شود آثار حاضر در نمایشگاه را به دو قسمت تقسیم کرد، بخش اول، پرتره‌هایی که در قالب آثار فرم‌گرا قرارگرفته‌اند و بخش دوم، پرتره‌هایی که عاری از فرم خاصی هستند و پیروی از قواعد خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

منوچهر سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در این رابطه گفت: «در دانشگاه یاد می‌گیریم که همه‌چیز را درون فرم قرار دهیم و پیاده‌سازی کنیم. فرار از چنگ این قالب، زمان‌بر است.»

وی در ادامه گفت: «آثاری که در آن‌ها فرم چهره‌ها قالب است، آثاری است که در سال‌های نزدیک به فارغ‌التحصیلی نقاشی کرده‌ام، ولی پرتره‌هایی که فرم در آن‌ها نقش کمتری دارد، جدیدتر است.»

تمامی آثاری که در این نمایشگاه قرار دارند، از سال ۹۱ تا ۹۶ خلق‌شده‌اند.

از دیگر نکات جالب‌توجه این نمایشگاه، نحوه چیدمان آثار بر روی دیوارها بود. در حالت عادی، اصولاً در چیدمان نمایشگاه‌ها، تلاش بر این است تا تابلوها در سطحی روی دیوار قرار بگیرند که دیدن و بررسی آن‌ها برای بیننده، دشوار نباشد و درنتیجه ارتباط بین هنر و مخاطب در کمترین زمان ممکن صورت گیرد، ولی چیدمان این نمایشگاه، در تقابل با شیوه معمول چیدمان، تراز خاصی نداشت و هنرمند به شیوه هوشمندانه‌ای، چیدمان آثار را در خدمت فضای آن‌ها و درک مخاطب از آن‌ها قرار داده بود. هر یک از پرتره‌ها، تصویرکننده شخصیتی جداگانه هستند و بخشی از خصوصیات و فضای این شخصیت، از طریق فرم آثار، بخشی از طریق رنگ و ترکیب رنگی، بخشی از طریق سبک ترسیم و حالا بخشی به‌واسطه شیوه چیدمان و تراز تابلو نسبت به چشمان مخاطب، منتقل می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های نقاشی‌های به نمایش گذاشته‌شده، تمرکز آن‌ها بر روی چهره و القای حالات متفاوت، تنها به‌وسیله چهره است. اکثر قاب‌ها، نمای بسته‌ای را از چهره سوژه به نمایش می‌گذارند. رنگ نیز برای بیان حالات هر چهره به کمک هنرمند آمده و استفاده هوشمندانه از ترکیب‌ها و هارمونی رنگی آرام در پرتره‌های عاری از فرم، باعث شده خلوص بیشتری را بتوان از آن‌ها دریافت کرد. در مقابل، آثار به نسبت فرم‌محورتر، از ترکیبات رنگی با غلظت بالا و تنوع بیشتری برخوردار بودند.

نمایشگاه نقاشی پرتره منوچهر سلطانی تا ۵ اردیبهشت‌ماه در گالری اکنون ادامه خواهد داشت.

کد خبر 342038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.