تبدیل اصفهان به شهر سالم  برنامه ۱۰ ساله می‌خواهد

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شورای اسلامی شهر اصفهان می تواند در قالب یک برنامه ۱۰ ساله این موضوع را مدنظر قرار داده و اصفهان زیبا را به شهری سالم تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهره چنگیز صبح امروز (یکشنبه) در سی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه آرزوی ما این است که بتوانیم در قالب یک فعالیت مشترک با مدیریت شهری، اصفهان را به عنوان یک شهر سالم معرفی کنیم،‌ اظهار کرد:  با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌های این موضوع و سابقه فراوان فرهنگی اصفهان این امر باید به سود شهروندان محقق شود. 

وی به اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در خصوص ایجاد شهر سالم ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان می‌تواند در قالب یک برنامه ۱۰ ساله این موضوع را مدنظر قرار داده و با حرکت در این مسیر اصفهان زیبا را به شهری سالم تبدیل کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم ایجاد ساختارهای مورد نیاز برای تبدیل اصفهان به شهر دوستدار سالمند تصریح کرد: شهر اصفهان به سمت سالمند شدن حرکت می‌کند و اولین معیار شهر سالم نیز دوستدار سالمند بودن است و باید زیرساخت‌های مورد نیاز در این بخش تامین شود.

وی وجود موانع فیزیکی متعدد در مسیر حرکت افراد به طور مستقیم را یکی از موارد نبود استانداردهای لازم برای شهر سالم دانست و افزود: این موانع از حرکت مفید شهروندان در شهر جلوگیری کرده به طوری که می‌توان گفت این موضوعات هیچ ارتباطی با شهر سالم ندارد.

سیاست‌گذاری‌ها به سمت حمایت از کودکان و مادران حرکت کند

چنگیز عنوان کرد: ضروری است که سیاست‌گذاری‌های شهری به سمت حمایت از کودکان و مادران حرکت کند.

وی ضمن تشکر از اقدامات مدیریت شهری اصفهان در خصوص مدیریت پسماند، اضافه کرد: باید تلاش کنیم که مواد غیر بازیافتی و پلاستیکی از پسماندهای شهری حذف شود و در این خصوص تمامی زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خواهد کرد زیرا وجود این مواد مانع سلامتی افراد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: در سطح محلات شهر، خانه و کانون‌های سلامت به خوبی شکل گرفته و  در حال فعالیت است که در این مورد نیز آماده همکاری با مدیریت شهری اصفهان هستیم.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نیمی از جمعیت استان نیز در این شهر ساکن هستند و از این رو ظرفیت بسیار خوبی برای هوشمندسازی شهر اصفهان وجود دارد که باید از آن بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

چنگیز با اشاره به ظرفیت‌های بالای اصفهان در خصوص جذب توریست سلامت تصریح کرد: با استفاده از فضاهای آفتابگیر و چشمه های آب معدنی در استان اصفهان می‌توانیم با صرف کمترین هزینه در مسیر جذب توریست سلامت حرکت کرده و بیکاری را کاهش دهیم.

همه علمداران خیران سلامت، خیر نیستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با انتقاد از نبود سیستم منسجم برای صدور مجوز برای فعالیت خیران تصریح کرد: خیریه‌های سلامت از دانشگاه علوم پزشکی مجوز دریافت نمی‌کنند و پس از دریافت مجوز از دیگر نهادها وارد عرصه فعالیت در حوزه بهداشت و درمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه با برآوردهای صورت گرفته مشخص شد که همه کسانی که پرچم خیران را بلند می‌کنند خیر نیستند، افزود: برخی از این افراد کسانی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری و بازگشت سودشان هستند و کم هستند کسانی که تحت عنوان "دونیشن" فعالیت کرده و انتظار بازگشت سرمایه نداشته باشند.

چنگیز با بیان اینکه بیشترین کمک به دانشگاه علوم پزشکی از سوی خیرینی صورت می گیرد که هیچ ادعایی نداشته و حتی علاقه‌ای به طرح نامشان ندارند، افزود: خیری داریم که نیمی از طرح توسعه بیمارستان امام حسین (ع) را برعهده گرفته و انتظار قدردانی هم ندارد.

ابطال مجوز برخی مراکز خیریه‌ای بهداشت و درمان اصفهان

وی با تاکید بر اینکه علوم پزشکی با هر گونه انجام فعالیت بدون مجوز در حوزه بهداشت ودرمان برخورد جدی می‌کند، افزود: برای این امر باید توجه داشت که تاکنون مجوز تعدادی از مراکز خیریه ابطال شده و ما اجازه نخواهیم داد کسی به بهانه تامین سلامت جامعه بهره برداری‌های دیگری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برون‌سپاری خدمات بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای در دستور علوم پزشکی است، افزود: در این راستا در نظر داریم تنها نقش نظارت و سیاستگذاری را ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد بازرسان بهداشت و درمان با توجه به توسعه استان اصفهان بسیار کم است، ادامه داد: باید توجه داشت که چنانچه بخواهیم روند بازرسی را به روش‌های سنتی ادامه دهیم نیازمند چند برابر شدن حجم دولت هستیم و ازاین رو باید به سمت نظارت‌های مدرن‌تر حرکت کنیم.

کد خبر 342032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.