اپلیکیشن  "مه‌یار" رقیب ایرانی اپلیکیشن غربی

اپلیکیشن " مه‌یار" نرم‌افزار کاملا ایرانی است که به منظور رویت بهتر و سریع تر ماه طراحی شده است، " مه یار" روز پنج شنبه ۳۰ فروردین در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران رونمایی شد.

علی‌اکبرنیری، کارشناس نجوم محاسباتی مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درگفت‌وگو با ایمنا با اشاره به طراحی اپلیکیشن "مه یار" در مورد دیگر نرم‌افزارهای رویت هلال ماه، گفت: تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها با کمبودها و نقاط ضعف روبرو هستند بنابراین خلاء وجود چنین نرم‌افزاری که از قدرت بالای پیش‌بینی برخوردار باشد احساس شد.

وی به همراهی استاد صیاد و پیشنهاد ایشان برای ساخت نرم‌افزار بومی و طراحی آن برای جامعه رصدگران رویت هلال ماه اشاره کرد و افزود: فعالیت در این زمینه با توجه به استفاده از معیار ایرانی ارائه شده توسط سید محسن قاضی میرسعید  که در کتاب "روش پیش‌بینی وضعیت رؤیت هلال ماه در ایران" به آن اشاره شده است، آغاز شد.

این کارشناس نجوم محاسباتی با اشاره به نرم‌افزارهای پیش‌بینی رویت هلال ماه مانند moon calculator  وaccurate times ، گفت: این دو نرم‌افزار به دلیل قدمت بسیار زیاد قادر به تشخیص درست هلال نبوده و در بسیاری از مواقع پیش‌بینی آنان اشتباه از آب درمی‌آمد.

وی با اشاره به معیار یالوپ که مبنای طراحی این نرم افزارها است، خاطرنشان کرد: این معیار نیز سال‌ها است که به روزرسانی نشده و پیش‌بینی دقیقی ارائه نمی‌دهد وحتی بارها توسط رصدگران ایرانی زیر سوال رفته بود.

نیری با اشاره به اپلیکیشن "مه یار"، بیان کرد: " مه‌یار" ضمن ارائه تصاویر با کیفیت بسیار بالا  از قابلیت زوم فوق‌العاده بالایی برخوردار بوده که به صورت هوشمند و بر اساس الگوریتم و منحنی‌های پیشرفته شرایط رؤیت‌پذیری را با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند.

وی در مورد چگونگی عملکرد این نرم افزار، گفت: نواحی رویت‌پذیری بر روی نقشه با الهام از چراغ راهنمایی با سه رنگ سبز، زرد و قرمز نمایش داده می‌شوند که رنگ سبز بیانگر رویت‌پذیری با چشم غیر مسلح، رنگ زرد مختص رؤیت‌پذیری با ابزار و رنگ قرمز بیانگرعدم رؤیت‌پذیری در نواحی مورد نظر است.

این کارشناس نجوم محاسباتی ادامه داد: معیار ایرانی استفاده شده در این اپلیکیشن، "فاز و ارتفاع" است که توسط آقای قاضی میرسعید و حاصل بیش از ۲۵ سال رصدهای دقیق و بررسی اطلاعات هلال‌های حدی از سراسر دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: در این معیار برای فاز مشخصی از هلال حداقل ارتفاع رؤیت‌پذیری تعیین شده و هرچه قدر فاز ژئوسنتریک ماه افزایش پیدا کند، هلال در ارتفاع کمتری رؤیت‌پذیر خواهد بود.

نیری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسخه ۱ این اپلیکیشن برای گوشی‌های اندروید و در کانال رسمی کارگاه‌های آموزشی مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بارگزاری شده است.

وی با اشاره به اینکه این اپلیکیشن، نسخه بتا و آزمایشی این نرم‌افزار است، تصریح کرد: به زودی نیز نسخه تصحیح شده این نرم افزار در "بازار" عرضه خواهد شد، اما در آینده نسخه‌هایی برای ios و کامپیوتر نیز طراحی و ارائه می‌شود و قابلیت‌های دیگری نیز به آن افزوده خواهد شد.

این کارشناس نجوم محاسباتی ادامه داد: در حال حاضر این اپلیکیشن در کانال تلگرامی https://t.me/mahyarapp در دسترس همگان قرار داشته و علاقه‌مندان به آن می‌توانند "مه‌یار" را از این کانال دریافت کنند.

کد خبر 341978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.