۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
عوامل بروز بیماری‌های قلبی

یک متخصص قلب و عروق گفت: آلودگی هوا، مصرف سیگار و قلیان، اضافه وزن، کم تحرکی و استرس‌های مزمن از عوامل بیماری‌های قلبی است، هم‌چنین استرس یکی از عواملی است که می‌تواند باعث نارسایی قلب شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در زندگی مدرن و همراه با توسعه همه جانبه، متاسفانه بیماری های قلبی نیز افزایش یافته است و یکی از عوامل مرگ‌ومیر بشمار می روند. عوامل موثر در ایجاد بیماری های قلبی متعدد است و هر یک از  این عوامل نقش موثری در بروز عارضه های قلبی دارد. در این میان، خطرات سیگار، چاقی، استرس و وراثت در بروز بیماری های قلبی عروقی غیر قابل انکار است. ضمن اینکهمصرف غذاهای پرکالری و کم تحرکی در این بیماری نقش مهمی دارد و به همین دلیل یکی از مهم ترین مداخلات به منظور پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی، اصلاح رژیم غذایی است.

آنچه می خوانید گفتگو با حمید صانعی متخصص قلب و عروق، در خصوص بیماری قلبی و عوامل موثر و علایم تشخیصی آن است.

آیا ضعف و بی حالی دلیلی بیماری قلبی محسوب می شود؟

اگر ضعف و بی حالی درخصوص برخی از بیماری ها باعث بیهوشی کامل شود عاملی برای بروز بیماری قلبی خواهد بود و در صورتی که بیهوشی مطلق باعث گاز گرفتن زبان، بی اختیاری ادرار و همراه با حرکات تشنجی باشند، این بیماری جزو بیماری های مغز و اعصاب و صرع است.

چنانچه بیهوشی کامل و کوتاه مدت باشد و بعد از به‌هوش آمدن بیمار، هیچ عارضه ای برای او ایجاد نشود و بیمار به سرعت بیهوشی خود را پشت سر گذاشته و به طور کامل به هوش آید، این نوع اتفاقات بیشتر به بیماری های قلبی و عروقی نسبت داده می شوند.

شیوع بیماری قلبی در گروه های سنی و جنسی مختلف، چه تفاوتی دارد؟

مردم بر این باور هستند که بیماری قلبی به افراد مسن و بالاتر از ۶۰ سال تعلق دارد، در حالی که بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی حتی در اطفال و نوزادان و جوانان نیز اتفاق می افتد. ضمن اینکه یک بیماری به نام "پرولاوپس دریچه میترال" وجود دارد که بسیار شایع است و در لفظ عامه به شُلی یا نرمی دریچه میترال گفته می شود. این نو بیماری قلبی در میان بانوان شایع تر است و نوعی بیماری ارثی است که به دلیل اشکال در ساخت و سنتز نسج هم بند  به صورت ژنتیک ایجاد می شود، به طوری که دریچه ها و الیاف وابسته ای که  این دریچه ها را نگه داشته از جنس هم بند هستند و به همین دلیل باعث شلی یا نرمی دریچه میترال می شوند. شیوع این بیماری در کشورهای اروپایی بیشتر است و با نارسایی دریچه میترال همراه است.

آیا دریچه میترال در بیماران نیاز به جایگزین دارد؟

این نارسایی ها از فرم خفیف تا فرم بسیار پیشرفته است و حتی گاهی اوقات احتیاج به تعویض دریچه میترال نیز پیش می آید و نمونه های شدید این بیماری در اروپا مشاهده می شود، اما نمونه های بسیار این بیماری در ایران به صورت خفیف است که خوشبختانه منجر به تعویض دریچه میترال نمی شود ولی می تواند باعث درد، تنگی نفس و تپش قلب شود که با انجام یک "اکو" شدت بیماری مشخص شده و با درمان، بسیاری از علایم بیماری کنترل خواهد شد . در مجموع باید گفت که این نوع بیماری در ایران بیماری بسیار خطرناکی محسوب نمی شود.

تفاوت تنگی نفس در بیماری ریوی آسم و بیماری قلبی چیست؟ 

بیماری ریوی آسم یک بیماری دوره ای است و در تماس با یک ماده آلرژی‌زا که به آن حساسیت دارد، آسم و نفس تنگی فرد افزایش می یابد. ممکن است که فردی دو ماه به طور کامل سالم باشد و حتی ورزش کند، به کوه برود و هیچ سرفه، خس خس و نفس تنگی نیز نداشته باشد اما در تماس با یک ماده آلرژی‌زا دچار نفس تنگی شده و بیماری آسم او عود پیدا خواهد کرد که بیمار با استفاده از اسپری و یا با مصرف دارو و مراجعه به بیمارستان بهبود می یابد. اما بیماری قلبی به این صورت نیست و در صورتی که بیمار قلبی به مرحله ای رسید که باعث نفس تنگی بیمار شد، این نفس تنگی به طور دایم با بیمار همراه است و تنها با مصرف دارو از شدت این نفس تنگی کاسته می شود، ضمن اینکه تفاوت بارز میان تنگی های ریوی آسم و تنگی ریوی بیمارن قلبی در همین نکته است.

چه عواملی در بروز بیماری قلبی موثر است و استرس در این زمینه چه نقشی دارد؟

با توجه به تغییر سبک زندگی سن بیماران قلبی به حدود ۳۰ سال رسیده است. آلودگی هوا، مصرف سیگار و قلیان، اضافه وزن، کم تحرکی و استرس های مزمن از عوامل این روند معرفی می شوند. استرس یکی از عوامل بروز بیماری قلبی است به طوری‌که برخی از بیماران به دلیل وجود استرس های شدید دچار بزرگی و نارسایی قلب شده که این موارد باعث فوت می شود، البته بروز این موارد بسیار نادر اتفاق می افتد، اما در مجموع استرس های شدید می توانند باعث آسیب رساندن به قلب شوند.

در مراکز تحقیقاتی و درمانی استان درصدی از بیماران قلبی مراجعه کننده، گروه جوانان هستند که با علایمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب، تهوع و استفراق رو به رو می شوند. درصدی از بیماران نیز با عنوان بیماران اورژانسی بستری شده و تحت مراقبت های اورژانسی قرار می گیرند؛ سایر بیماران نیز از خدمات پارکلینیک و درمانگاه استفاده کرده و اقدامات درمانی برای بهبودی این بیماران صورت می گیرد.

علایم بیمارن قلبی چیست؟

در بیماری های قلبی پیشرفته، بیماری های مادرزادی قلب، روماتیسم قلبی، گرفتاری های دریچه ای، بیماری های عضله قلب می تواند با تنگی نفس، تپش قلب، خستگی و باتعریق در زمان فعالیت همراه باشند و هر چه شدت این بیماری ها بیشتر باشد این علایم به تدریج با فعالیت های کمتر و حتی در حال استراحت نیز بروز خواهد کرد.

علایم بیماری های قلبی در جوانان نیز درد قفسه سینه به ویژه سمت چپ، احساس تیر کشیدن، ضربان غیر عادی قلب حتی در زمان استراحت است. هم‌چنین حضور افرادی که حضور بیماران قلبی در خانواده نیز، فرد را برای انجام آزمایشات دقیق، ملزم به مراجعه به متخصصین خواهد کرد.

کد خبر 341963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.