غفلت والدین زمینه ساز بلوغ زودرس کودکان

عدم توجه به تربیت جنسی در دوران کودکی و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های جنسی در این مقطع از زندگی، اثرات بسیار مخربی بر دوران بزرگسالی و زندگی مشترک افراد خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر این اساس آگاهی والدین و مراقبت از کودکان در دوران کودکی نقش موثری در عدم بروز این اثرات مخرب دارد، هم‌چنین از آنجا که در سال‌های اخیر یکی از عوامل اصلی طلاق‌ میان زوجین به دلیل نارضایتی جنسی صورت گرفته است بنابراین سلامت و رضایت جنسی افراد نقش مهمی در رضایت از زندگی مشترک خواهد داشت. علاوه بر این آگاهی والدین به پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی نیز کمک می کند و عدم توجه به تربیت جنسی در دوران کودکی و احتمال سوء‌استفاده‌های جنسی در این مقطع از زندگی، اثرات بسیار مخربی بر دوران بزرگسالی و زندگی مشترک افراد خواهد داشت.

مسئله تربیت جنسی یک "تابو" نیست

«بیژن براتی» کارشناس‌ارشد مشاوره، خانواده‌درمانگر معتقد است تربیت جنسی کودکان از انواع مهم تربیت‌ است که متاسفانه از نظر برخی والدین مغفول می‌ماند چراکه احساس می‌کنند طرح مسایل جنسی با کودکان دارای تاثیرات یا عواقب خاصی است و به همین دلیل برخی خانواده‌ها این مسئله را یک "تابو" یعنی رفتار، گفتار یا امور اجتماعی نکوهش‌پذیر می‌دانند و در این حالت کودکان بدون اینکه به لحاظ جنسی تربیت شده و آموزش دیده باشند مورد هجوم آسیب‌های جنسی قرار می گیرند.

این خانواده‌ درمانگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تعریف تربیت جنسی می‌افزاید: اگر بخواهیم تعریفی از تربیت جنسی داشته باشیم باید بگوییم مسایلی مانند ارایه اطلاعات درست، آموزش روش‌ها، اعتقادات و باورها درباره روابط و هویت جنسی و تربیت مهارت‌های تصمیم‌گیری در افراد، همگی در موضوع تربیت جنسی جای می گیرد و این بدین معنی است که اگر تربیت جنسی در یک کودک به درستی شده انجام شده باشد نگاه او به جنسیت خود نگاهی کامل‌تر و بهتر خواهد بود و در آینده، نقش جنسی خود را به خوبی و بدون مشکل ایفا خواهد کرد.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه پنج هدف برای لزوم تربیت جنسی فرزندان در بین روانشناسان مطرح است، گفت: یکی از اهداف تربیت جنسی این است که فرد، آگاهی و لذت بردن از جنسیت خود را تجربه ‌کند یعنی دختر از دختر بودن خود و پسر از پسر بودن خود لذت ببرد و این یکی از اهداف مهم در تربیت جنسی است.

براتی با تاکید بر اینکه هدف دیگر این نوع تربیت، ایجاد نگرش مثبت همراه با ارج نهادن به ارزش‌ها و چارچوب‌های صحیح در فرد است، خاطرنشان کرد: این امور باعث می‌شود تا فرد نسبت به قضاوت‌ها و رفتارهایی که متناسب با جنسیت خود دارد بتواند رفتار درستی داشته باشد.

این روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس یکی دیگر از اهداف تربیت جنسی است، ادامه داد: اگر فردی نسبت به جنسیت خود اعتماد به نفس داشته باشد هیچ‌گاه حاضر نیست که آن را در اختیار اهداف غیرمنطقی و غیرشرعی دیگران قرار دهد.

تربیت‌جنسی، رفتار جنسی مسوولانه را می‌آموزد

براتی تصریح کرد: این نوع تربیت به فرد آموزش می‌دهد که در روابط فردی خود رفتاری مسوولانه‌ با محوریت جنسی داشته باشند اما متاسفانه گاهی در جامعه دیده می‌شود که زنان یا دختران مورد آزارهای جنسی قرار می‌گیرند، زیرا یاد نگرفته‌اند در روابط فردی خود به خصوص در رابطه با مردان چگونه حریم‌ها را حفظ کنند و یا مردان یاد نگرفته‌اند که در روابط فردی خود با جنس مخالف چه رفتاری باید داشته باشند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه توجه به تربیت جنسی به فرد آموزش می‌دهد که در ارتباطات خود متوجه تمام مسایل باشد و مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، تاکید کرد: این فرد یاد می‌گیرد که نباید دیگران را مورد سوءاستفاده قرار دهد و همین باعث می‌شود که از اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و معمولا در رسانه‌ها مطرح می‌شود مانند مورد آزار و اذیت قرار گرفتن کودکان توسط بزرگانی که خودشان نیز در دوره کودکی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، جلوگیری شود.

براتی در خصوص آخرین هدف تربیت جنسی به کودکان گفت: این آموزش، به کودکان یاد می‌دهد که از چه حمایت‌هایی می‌توانند برخوردار باشد و هم‌چنین چه توصیه‌های محرمانه‌ای را در تربیت جنسی می‌توانیم به فرد ارایه کنیم که وقتی در محیطی قرار گرفت که والدین در کنار وی نبودند بتواند از خود مراقبت کند.

این خانواده‌درمانگر با بیان اینکه اولین تجلی غریزه جنسی کودک از سن سه سالگی شروع می‌شود بنابراین تربیت جنسی نیز باید از همین سن شروع ‌شود، افزود: کودک از سه سالگی هویت جنسی خود را شناسایی می‌کند و به جنسیت خود پی‌می‌برد به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که در این سن مراقب کودک باشند و او را مواخذه نکنند چراکه کودک در این سن به پسر بودن یا دختر بودن خود و تفاوت خود با جنس مخالف خود پی می‌برد، در همین سن نیز باید اتاق کودک از والدین جدا شود و به بحث استحمام و تعویض لباس کودک بیشتر توجه کرد.

براتی با بیان اینکه در چهار سالگی بچه‌ها مراقب این موضوع هستند که بدن برهنه آنها را کسی نبیند، گفت: در این سن کودک ذاتا مراقب بدن خود خواهد بود اما متاسفانه مداخله بی‌مورد والدین و گاهی با برهنه کردن کودکان برای استحمام یا تعویض لباس، این حریم را برای او می‌شکنند و ناخودآگاه به او یاد می‌دهند که برهنگی بدن اشکالی ندارد.

از بلوغ زودرس در کودک جلوگیری کنیم

وی با بیان اینکه از پنج تا شش سالگی ترشح و رشد هورمون‌های جنسی شروع می‌شود اما این ترشح بسیار کند است، اظهار کرد: به همین دلیل در اسلام به شِش سالگی، سن تمیز گفته می‌شود اما متاسفانه بسیاری از والدین به این سن توجهی ندارند. از این سن به بعد است که کودک نباید شاهد صحنه‌ها یا تحریکات جنسی باشد، اگر کودک در معرض صحنه‌های غیر متعارف قرار گیرد این هورمون‌ها ترشح بیشتری خواهند داشت و باعث بلوغ زودرس در کودک می‌شود که یکی از مسایل مشکل‌ساز در نوجوانان است.

براتی در خصوص ویژگی سن هشت سالگی در کودکان گفت: در این سن کودک از تماشای بدن دیگران لذت می‌برد و باید در مهمانی‌ها و جلسات مختلط به بچه‌ها دقت کرد و مراقبت بود که کودک در معرض صحنه‌هایی که برای سن او مناسب نیست قرار نگیرد.

این مشاور خانواده در خصوص سن بلوغ و مراقبت‌های این سن تصریح کرد: سن بلوغ در دختران ۱۱ تا ۱۳ سالگی و در پسران در ۱۴ تا ۱۶ سالگی است که غریزه جنسی بیدار شده و هورمون‌های جنسی، صفات ثانویه جنسی را در کودک ایجاد می‌کنند و اطلاعات خوبی که والدین در این مرحله به نوجوانان می‌دهند، می‌تواند فرزندان را برای ورود به سن بلوغ آماده کند، این آگاهی‌بخشی بسیار مهم است چراکه از نظر روانشناسان بلوغ، یک بحران است و نوجوانان باید آن را به درستی طی کنند.

وی با تاکید بر اینکه غریزه جنسی نباید زودتر از موعد در کودک بیدار شود، گفت: متاسفانه غریزه جنسی در برخی خانواده‌ها به دو روش در کودک بیدار می‌شود که یکی به روش کشف و دیگری به روش یادگیری است.

براتی در تعریف شیوه‌ها بیدار شدن غریزه جنسی در کودکان اظهار کرد: کشف به وسیله یک اتفاق ناخودآگاه و به دلیل سهل‌انگاری بزرگسالان اتفاق می‌افتد برای مثال دستکاری ناحیه جنسی کودک یا لمس‌های مکرر در شستشوی بیش از حد مادران وسواسی، استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان، بدخوابیدن‌ها و بی‌توجهی در زمان استحمام است که باید این موضوع توسط والد همجنس انجام شود و والدین این کار را با لباس انجام دهند که این موارد باعث کشف غریزه جنسی توسط کودک می‌شود.

این مشاور خانواده در توضیح روش دوم بیداری غریزه جنسی گفت: بیداری غریزه جنسی از طریق یادگیری است در این موضوع نیز باید والدین رعایت کنند که کودکان در معرض افراد منحرف در پارک‌ها، مدارس، کوچه‌ها یا در سرویس مدارس و فضاهایی چون باشگاه‌ها، استخرها قرار نگیرند و به تمام مکان‌هایی که کودک با دیگر افراد در تماس است، توجه کنند تا مورد آموزش نادرست افراد منحرف یا سوء استفاده توسط آنان قرار نگیرد.

براتی در خصوص سهل‌انگاری والدین که معمولا به صورت غیرعمدی است، می‌گوید: والدینِ غافل می‌توانند باعث بیداری جنسی در کودک شوند، والدینی که در بحث پوشش خود و روابط جنسی خود مراقبت کافی را ندارند باید از ورود کودکان به اتاق خواب والدین یا شوخی‌های بی‌مورد در حضور کودک پرهیز کنند، هم‌چنین باید به کودکان اجازه گرفتن قبل از ورود به اتاق پدرومادر را آموزش داد تا در هنگام خواب و بیدار شدن صبح و تعویض لباس حتما باید اجازه بگیرند، هم‌چنین والدین باید به طرز پوشش و آرایش خود در حضور کودک و صحبت‌های ردوبدل شده توجه بسیاری داشته باشند.

دوران بلوغ، زمان جهت‌گیری جنسی افراد است

به گفته فریبا عشقی‌نژاد، کارشناس ارشد روانشناسی، زوج درمانگر و سکس‌تراپ نیز کودکانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند معمولا از نظر اعتماد به نفس شرایط بسیار بدی را طی می‌کنند و همواره احساس حقارت، اضطراب، افسردگی و احساس گناه دارند.

این زوج درمانگر با بیان اینکه افرادی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند حس ارزشمندی ندارند، افزود: چنین کودکانی فکر می‌کنند خودشان مقصر هستند و این امر بر سلامت روان آنها تاثیر منفی می‌گذارد و در سنین بالاتر اتفاقات خاصی برای این دسته افراد می‌افتد.

این سکس‌تراپ با بیان اینکه زمان بلوغ جهت‌گیری جنسی برای افراد مشخص می‌شود، تصریح کرد: در این زمان است که مشخص می‌شود فرد طالب چه نوع رابطه جنسی است و به سمت روابط جنسی سالم یا ناسالم می‌رود.

عشقی‌نژاد با تاکید بر اینکه تحقیقات نشان داده است افرادی که در کودکی مورد سوء‌استفاده جنسی قرار گرفته‌اند به دلیل تاثیر آن بر روح و روان، جهت‌گیری جنسی ناسالمی پیدا می‌کنند، گفت: این افراد به کسانی تبدیل می‌شوند که کودکان را مورد آزار قرار می‌دهند و پژوهش‌هایی که بر افرادی که کودکان را مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند، نشان می‌دهد که خود این افراد در بیشتر موارد قربانیان این مشکل بودند.

این روانشناس با بیان اینکه افرادی که نسبت به گروه اول در خانواده‌های سالم‌تری بزرگ شده‌اند تا حدودی با این مشکل کنار آمده‌اند اما در روابط جنسی خود دچار مشکل شده‌اند، خاطر نشان کرد: در موارد مشاوره دیده شده برخی از دخترانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته بودند ترس از روابط جنسی پیدا می‌کنند و دچار بی‌میلی‌های جنسی می‌شوند و دقیقا بخش رابطه زناشویی آنها دچار مشکل می‌شود.

عشقی‌نژاد با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم هر رابطه زوجیتی رابطه جنسی است، تصریح کرد: زمانی که زوجین در این زمینه دچار مشکل می‌شوند این مشکل به تمام ارتباطات آن زوج منتقل می‌شود و این موضوع را به سمت نارضایتی و طلاق می‌کشاند.

نارضایتی جنسی بعد از اعتیاد بالاترین دلیل طلاق

این زوج‌درمانگر با بیان اینکه تنها عدم آگاهی والدین و عدم مراقبت از فرزندان در این مورد می‌تواند کلیت زندگی یک فرد و افرادی که با آن فرد در ارتباط هستند را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: این موضوع از نظر ابعاد روحی و روانی، جنسی، اجتماعی زیان‌های بسیار حتی زیان‌های مالی به دنبال دارد و بسیاری از طلاق‌هایی که در آینده شکل می‌گیرد نیز به این موضوع وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه عدم سلامت رابطه جنسی تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، ادامه داد: در سال‌های گذشته که سازمان بهزیستی سعی کرد به دلیل آمار بالای طلاق، آموزش‌ مهارت های زندگی را به خانواده‌ها ارایه کند و با آموزش مسایل جنسی کودکان به والدین، موثر واقع شد و اهمیت این موضوع را به خانواده‌ها یادآوری کرد.

عشقی‌نژاد در خصوص بالا بودن آمار نارضایتی جنسی در طلاق‌ها گفت: بعد از اعتیاد بالاترین دلیل طلاق، مشکلات و نارضایتی‌های جنسی است، در جامعه امروز افراد به راحتی به فیلم‌ها و صحنه‌های پورن یا نمایش رفتار جنسی دسترسی دارند که متاسفانه  این انتظارات را به زندگی زناشویی خود وارد می‌کنند.

این روانشناس با تاکید بر لزوم آموزش به زوجین قبل از ازدواج افزود: جامعه نیازمند آموزش صحیح در خصوص مسایل جنسی است و اگر در این خصوص آموزش‌ها و دوره‌های قبل از ازدواج وجود داشته باشد که بتواند آگاهی لازم در این زمینه را افزایش دهد قطعا افراد انتظارات غلط از یکدیگر نخواهند داشت و باعث آزار و اذیت طرف مقابل نیز نخواهند شد.

این زوج درمانگر با بیان اینکه فلسفه مسایل جنسی به جز ابعاد تولید مثل و لذت، مهر و محبت است، اضافه کرد: اگر در ابعاد جنسی به زوجین آموزش داده شود که چگونه با یک رابطه صحیح زناشویی به نیازهای طرف مقابل توجه کنند و رابطه جنسی سالمی ایجاد کنند که مهر و محبت را در آنان افزایش دهد، این موضوع بهترین خدمتی است که می‌توان به افراد در شرف ازدواج ارایه کرد. 

گزارش از: شهین اصلانی، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا                                         

کد خبر 341850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.