ورود ممنوع مدیریت شهری اصفهان به بطری‌های آب

شورای شهر اصفهان با مصوبه‌ای مبنی بر جلوگیری از مصرف بطری‌های آب در شورا، شهرداری و سازمان‌های وابسته به این نهاد، ورود بطری‌های آب را ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماده پلاستیک از قرن ۱۹ تولید و سال‌های زیادی است که به بلای جان کره زمین تبدیل شده است. مدت‌هاست که دولت‌ها به دنبال راهکاری برای حل معضل ظروف پلاستیکی و به ویژه بطری‌های آب هستند و این در حالی است که تاکنون به صورت جدی راه به جایی نبرده و هر روز بخشی از سرمایه کشورها صرف تولید بطری‌هایی می‌شود که بازگشت اقتصادی برایشان ندارد و تنها با ورود به دامنه طبیعت عرصه را برای زیست بهتر موجودات تنگ می‌کنند.

هر چه رو به جلو حرکت می‌کنیم طبیعت را بیشتر در تسخیر مواد زاید پلاستیکی می‌بینیم، مسئولان بعضاً برای پیدا کردن راه حلی برای کاهش مصرف بطری‌های پلاستیکی و تعریف جایگزینی برای این امر بیشتر به بیان تاسف بسنده کرده و کمتر اقدام جدی در این زمینه دیده شده است. اما این بار اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان دست به اقدامی خلاقانه زده و با ارایه پیشنهاد ممنوعیت استفاده از بطری‌های آب در شورای شهر، شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری و تصویب آن در بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر سعی بر آن داشته تا مسکّنی برای این غده سرطانی باشند که به جان طبیعت افتاده و قصد خروج ندارد.

تصویب ممنوعیت استفاده از بطری با هدف کاهش تولید زباله

مهدی مزروعی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح پیشنهادی ۱۰ نفر از اعضای شورای اسلامی  شهر اصفهان در خصوص ممنوعیت استفاده از بطری‌های آب در شهرداری و شورای شهر اصفهان گفت: این طرح را با هدف کاهش تولید زباله پیشنهاد دادیم که مورد اقبال همگانی نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آماری از میزان زباله تولید شده ناشی از بطری‌های شیشه‌ای در اصفهان در دست نیست، اظهار کرد: اما با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت که در شهرداری و سازمان‌های وابسته بیش از ۱۱ هزار نفر فعالیت دارند و این امر بیانگر آمار بالای تولید زباله در این سازمان است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه چنانچه طرح ممنوعیت و یا محدودیت مصرف بطری در نهادها و سازمان‌ها در دستور کار قرار گیرد، می‌تواند اقدام خوبی برای فرهنگسازی و همچنین حساس کردن مردم نسبت به مصرف بطری‌های پلاستیکی باشد، افزود: البته باید توجه داشت که در مواقعی لزوم استفاده از بطری آب وجود دارد که این امر را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم.

اولین زباله پلاستیکی تولید شده بر روی زمین هنوز هم ازبین نرفته است

  سپهر سلیمی، فعال محیط زیست نیز در خصوص مصوبه شورای شهر اصفهان در خصوص ممنوعیت استفاده از بطری در شهرداری، شورای شهر و سازمان‌های وابسته شهرداری اصفهان اظهار کرد: این مصوبه جنبه نمادین دارد و کار خوبی است. برای حفظ محیط زیست باید مصرف‌گرایی را کاهش دهیم البته این اقدام شهرداری می‌تواند به عنوان الگوی عملی برای دیگر سازمان ها و ادارت نیز مطرح شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران سه برابر استاندارد جهانی زباله تولید می‌شود به طوری که این زباله‌ها در دشت ها و منابع طبیعی رها شده و منظره زشتی را به وجود می‌آورند.

این فعال محیط زیست به ماندگاری و تجزیه ناپذیری زباله‌های پلاستیکی اشاره کرد و گفت: اولین زباله پلاستیکی تولید شده بر روی زمین هنوز  از بین نرفته است که این موضوع اهمیت کاهش تولید زباله را روزافزون می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باتوجه به اینکه آب موجود در بطری‌های آب معدنی به طور کامل مصرف نمی‌شود، شاهد اسراف زیادی در این زمینه هستیم، تصریح کرد: این در حالی است که طی پانزده سال گذشته خبری از آب معدنی نبود اما امروزه به هرکجا که پا می‌گذاریم ردپایی از این بطری‌های پلاستیکی می‌بینیم.

سلیمی با تحسین مدیریت شهری اصفهان مبنی بر حرکت به سمت فعالیت های زیست محیطی اضافه کرد: در شهر اصفهان با چالش‌های متعددی مانند خشکسالی و آلودگی‌ها نیز مواجه هستیم اما اینکه شهرداری اصفهان برای حفظ محیط زیست پیش قدم شده و عدم استفاده از بطری های آب معدنی را مورد توجه قرار داده، امیدبخش است.

وی اظهار امیداروی کرد: اقداماتی از این دست بتواند گام هایی هرچند کوچک برای حل معضلات زیست محیطی برداشته و مسیری روشن را برای آیندگان فراهم کند.

ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی منجر به کاهش هزینه ادارات می‌شود

حمیدرضا پورعلاقه‌بندان، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این باره با بیان اینکه برخی مواقع ناگزیر از استفاده بطری های پلاستیکی و نظیر آن هستیم، گفت: با این حال باید در جهت «شعار از خودمان شروع کنیم» حرکت کرده و مصرف محصولات پلاستیکی را به حداقل رسانده و تنها در شرایط ضروری از آنها استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از جلسات، سازمان‌ها و ادارات، استفاده از آب بسته‌بندی شده لزومی ندارد، ادامه داد: مصرف آب به صورت بسته‌بندی شده علاوه تحمیل هزینه‌های زیاد به صورت مستقیم به ادارات برای تأمین آن هزینه‌های غیرمستقیمی بیشتری نیز برای مدیریت پسماند آن و افزایش مسائل زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان معتقد است جلوگیری از استفاده بطری‌های آب معدنی در ادارات از نظر اقتصادی منجر به کاهش هزینه ها شده و ثمرات خوبی را فراهم خواهد کرد بنابراین همه نهادهای دولتی و شهروندان باید این مسأله را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اثرات عدم قرارگیری بطری های پلاستیکی در چرخه بازیافت، اضافه کرد: چنانچه بطری‌های پت در چرخه بازیافت قرار نگیرد و به محل‌های دفن زباله منتقل شود، بسیار دیر تجزیه شده و حتی می توان گفت تجزیه ناپذیر بوده و باعث آلودگی خاک و مشکلات ناشی از آن می شود.

 پورعلاقه بندان از ارزش بالای خاک خبرداد و خاطرنشان کرد: هرکس بتواند قیمت یک سانتی مترمکعب خاک را تعیین کند، باید از او تقدیر کرد زیرا نمی‌توان بر روی خاک قمیت گذاشت به دلیل اینکه به هیچ طریقی نمی توان آن را تولید کرد بنابراین باید قدر این سرمایه الهی را دانست.

لزوم بازگشت به عقب برای استفاده از بطری‌های شیشه‌ای

وی توجه به نکات بهداشتی برای تولید و استفاده از محصولات غذایی را ضروری دانست و گفت: در گذشته مواد غذایی نظیر شیر، دوغ و نوشابه و ... در بطری های شیشه ای تولید و مصرف می شد بنابراین اگر بتوانیم در این عرصه به گذشته برگردیم، شرایط ایده آلی به وجود خواهد آمد زیرا بطری‌های شیشه‌ای چند بار مصرف است.

این کارشناس مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه بطری‌های پلاستیکی به هیچ عنوان نباید در چرخه پسماند "تَر" قرار گیرد، ادامه داد: جداسازی این بطری‌ها از پسماند "تَر" نیز هزینه زیادی را در بر دارد و هم دیگر قدرت قبلی خود را برای قرار گرفتن در چرخه بازیافت نخواهند داشت زیرا کثیف و آلوده شده اند اما اگر در چرخه پسماند خشک قرار بگیرند، قابل بازیافت بوده و خسارت های زیست محیطی کمتری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، اگرچه ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های مختلف زیست محیطی نظیر خشکسالی، آلودگی هوا و ترافیک و ... روبه رو شده، در این بین مدیریت شهری اصفهان علی رغم دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات، همواره به عنوان یکی از سرآمدان پاکیزگی و نظافت در بین شهرهای کشور زبانزد بوده و با ارائه طرح هایی نوآورانه سعی کرده در این مسیر پیشگام باشد با ان وجود به طور حتم می توان گفت حل مشکلات زیست محیطی علاوه بر تلاش های مصرانه مسئولان اجرایی، همت و همراهی شهروندان را نیز می‌طلبد.

کد خبر 341849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.