مصرف گیاهان دارویی خونریزی‌های زنان را افزایش می‌دهد

یک پزشک جراح و متخصص زنان گفت: مصرف بیش از حد داروهای گیاهی مانند چای سبز یا ترکیبات رازیانه، به‌دلیل اثر رقیق‌کنندگی خون می‌تواند خونریزی‌ها در زنان را افزایش دهد.

فرشته حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد:خونریزی‌های شدید در زنان علت‌های مختلفی دارد و زنان باید مراجعات منظمی به پزشک متخصص داشته باشند تا در این خصوص از روند سلامت خود مطمئن باشند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان در تعریف عادت ماهانه نرمال و طبیعی، گفت: عادت ماهانه هر ۲۸ روز یکبار ایجاد می شود اما در همه خانم‌ها اینطور نیست و در برخی از زنان ممکن است این عادت حدود ۱۰ روز جلوتر یا عقب‌تر اتفاق بیفتد ولی مدت زمان نرمال این دوره ۳ تا ۱۰ روز است.

حقیقت در خصوص علایم خونریزی غیرطبیعی در ایام عادت ماهانه تصریح کرد: اگر خانمی مجبور باشد در یک دوره عادت ماهانه بیشتر از یک بسته پد بهداشتی استفاده کند و یا شب‌ها مجبور به تعویض پد بهداشتی باشد، یا اگر خونریزی زیاد بیشتر از ۵ روز داشته باشد و یا به دنبال آن دچار خستگی و بی‌حالی باشد، وی قطعا دچار خونریزی بیش از حد و غیرطبیعی است.

این جراح و متخصص زنان در خصوص علت افزایش خونریزی در زنان گفت: این موضوع علت‌های مختلفی ازجمله علل هورمونی دارد که بیشتر در نوجوانان دختر یا زنانی که رو به یائسگی هستند و یا یائسه شده‌اند، اتفاق می‌افتد، هم‌چنین این موضوع در افرادی که دچار مشکلات تیروئید یا تخمدان‌های تنبل هستند و یا کسانی که داروهای هورمونی مصرف می‌کنند نیز اتفاق می‌افتد.

حقیقت در خصوص سایر دلایل خونریزی شدید در زنان افزود: دلیل دیگر خونریزی‌های زیاد، فیبروم‌های رحمی هستند که این فیبروم‌ها توده‌های گوشتی یا تومورهای خوش‌خیم سرطان رحم هستند که معمولا سرطانی نمی‌شوند ولی به دلیل بزرگ شدن، یاعث درد و ایجاد خونریزی شدید شده و سلامت زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به نقش اختلال عملکرد تخمدان در افزایش خونریزی زنان گفت: زنانی که تخمدان‌های تنبل یا PCO دارند تعادل هورمونی آنها به‌هم می‌خورد و دچار خونریزی‌های نامرتب یا خونریزی‌های زیاد می‌شوند.

این پزشک و جراح متخصص زنان دلیل دیگر خونریزی زیاد زنان را استفاده از آی‌یودی(IUD) دانست و گفت: آی‌یودی معمولا افزایش‌دهنده خونریزی است یا اینکه طول دوران خونریزی را زیاد می‌کند، هم‌چنین آندومتریوز(وجود غدد آندومتریال و استرومای)، بیماری‌های کبدی و کلیوی و اختلالات خونی یا شیمی درمانی‌ها از دلایل خونریزی‌های غیرطبیعی هستند.

حقیقت در خصوص زنانی که خونریزی نرمال دارند ولی به صورت ناگهانی به خونریزی شدید دچار می‌شوند، گفت: این دسته از افراد معمولا یا نوجوانان هستند که خونریزی‌های غیرطبیعی یا نامنظم آنها در طول ۲ سال اول شروع عادت ماهیانه اتفاق می‌افتد و یا در کسانی که اختلالات خونی دارند اتفاق می افتد که باید با آزمایش مشخص شود، هم‌چنین در افراد حامله‌ای که دچار سقط می‌شوند و یا در حاملگی خارج رحم و یا در افرادی که دارای سرطان هستند و یا کسانی که داروهای ضد انعقادی مانند آسپرین مصرف می‌کنند، این نوع خونریزی‌ها دیده می‌شود.

این پزشک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر تاثیر مصرف گیاهان دارویی بر افزایش خونریزی‌ها تصریح کرد: مصرف گیاهان دارویی که رقیق‌کننده خون هستند ازجمله چای سبز در مقادیر بالا یا ترکیباتی که حاوی رازیانه است نیز می تواند یکی از علل افزایش‌دهنده خونریزی باشد.

وی در خصوص تشخیص‌های آزمایشگاهی این اختلالات افزود: یکی از آزمایش‌هایی که برای بررسی این موضوع انجام می‌شود پاپ اسمیر است که هر یک تا ۳ سال باید انجام شود، هم‌چنین نمونه‌برداری از داخل رحم که تحت عنوان بیوپسی آندومتر مطرح می‌شود که در واقع نمونه‌برداری از نسج داخل رحم است و سونوگرافی توسط متخصص زنان یا رادیولوژیست‌ها و کورتاژ یا هیستروسکوپی به معنای دیدن حفره داخل رحم با دوربین‌های مخصوص و نمونه‌برداری در صورت لزوم، از دیگر روش های آزامایشگاهی برای تشخیص اختلالات ایجادکنندۀ خونریزی است.

حقیقت به درمان‌های دارویی اشاره کرد و گفت: ابتدا باید علت خونریزی زیاد مشخص شود و پس از آن باید قرص آهن و داروهای تقویتی به عنوان جایگزین آهن از دست رفته تجویز شود، ضمن اینکه در دوره عادت ماهیانه نیز باید از داروهایی که کاهنده خونریزی هستند مانند کپسول مفنامیک‌اسید یا قرص بروفن که کاهش‌دهنده خونریزی است یا از مواد خوراکی مفید مانند پودر سنجد استفاده کنند.

کد خبر 341825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.