اگر بمیرید، دستتان رو می‌شود

یادداشت‌های نیمه‌تاریک زندگی‌ات، اگر بمیری، همه‌چیز را برملا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشنامه‌ «اگر بمیری» با شیوه‌ای بدیع از نمایشنامه‌خوانی، در تماشاخانه اصفهان مجموعه فرهنگی هنری استاد فرشچیان از ۲۳ تا ۳۱ فروردین‌ماه به روی صحنه می‌رود.

به گفته کارگردان این اثر، نمایشنامه‌ «اگر بمیری»، نوشته فلوریان زلر، نویسنده معاصر فرانسوی است و به موضوعی پرداخته که به همه جوامع و به‌ویژه جامعه ما، بسیار نزدیک است.

آرزو نادری به خبرنگار ایمنا گفت: "در هنگام مطالعه اولیه نمایشنامه احساس کردم به معنای واقعی کلمه، موضوع اصلی نمایش در عمق جامعه ما ریشه کرده است."

کنش و واکنش‌ها در این نمایشنامه، به‌دقت و با حس هرچه‌تمام‌تر ابراز می‌شود که این خود، در مسئله نمایشنامه‌خوانی تأثیر بسزایی دارد و نشان می‌دهد کارگردان اثر می‌داند چه چیزی از ارائه این نمایشنامه می‌خواهد.

درواقع در اغلب نمایشنامه‌خوانی‌ها، حس بازیگر فقط در لحن او به مخاطب منتقل می‌شود، اما در شیوه بدیع اجراخوانی، علاوه بر لحن صحیح خوانش نمایشنامه، کنش یا حرکات حسی و بدنی نیز اضافه می‌شود که خود بر باورپذیری شخصیت‌ها می‌افزاید.

نادری درباره موضوع این اثر گفت: "در جامعه امروزی، زوج‌هایی دیده می‌شوند که عشق و علاقه بین آن‌ها وجود دارد، اما خیانت یا مسائلی ازاین‌دست هم در زندگی‌شان پدید می‌آید که همچنان ریشه‌یابی نشده‌اند."

کارگردان این اثر نمایشی از دلیل انتخاب سبک اجرایی خاص خود برای نمایشنامه «اگر بمیری» گفت و تصریح کرد: آن‌قدر نویسنده هوشمندانه و ماهرانه، همه‌چیز را در متن آورده که تصور من در خوانش اولیه، آن بود که حتی با نمایشنامه‌خوانی هم می‌توان فحوای کامل متن و هدف اصلی نویسنده را به مخاطب منتقل کرد و تأثیر لازم را گذاشت. بااین‌وجود به اجرای صحنه‌ای این اثر در اصفهان و تهران فکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه در کشور ما با عنوان نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌شود، در دنیا تعریف ندارد. درواقع منظور از نمایشنامه‌خوانی در همه‌جا، این بوده که نمایشنامه‌های جدیدی که نوشته می‌شوند، برای تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها خوانده می‌شود و آن‌ها در صورت تمایل از نمایشنامه فوق حمایت می‌کنند. تصور من، این است که علاقه‌ای که در برخی از هنرمندان برای اجرای نمایشنامه‌خوانی به شکل رایج در کشور ما وجود دارد، جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و به‌طور خاص مطالعه آثار نمایشی ‌باشد که متأسفانه در کشور ما ضعیف است.

کارگردان این اثر نمایشی گفت: دغدغه انتقال پیام و رموز پنهان در متن نمایشنامه «اگر بمیری»، موجب انتخاب شیوه‌ای خاص از نمایشنامه‌خوانی در این اثر شده که ازنظر انتقال حس و حرکت، نزدیک به نمایش صحنه‌ای، ولی ازنظر شکل اجرا نزدیک به نمایشنامه‌خوانی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این نمایشنامه در سالن تماشاخانه اصفهان اجرا می‌شود که فضای آن، حس نزدیکی به بازیگران و دنیای شخصیت‌های آن، برای مخاطب ایجاد می‌کند.

کد خبر 341818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.